Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2864 besök totalt |
Dieselbilar på bana ?
Nu väl risken att man blir idiot förklarad på det här forumet.. ![]() ![]() Det har nosats i lite trådar om dieselbilar på bana.. tänkte starta en egen tråd. Har tänkt att prova lite med min diesel i sommar i väntan på att min super seven ska bli klar.. så lite frågor: 1. Någon som har erfarenheter av diesel bil på bana ? 2. Får man köra med tanke på saneringsproblemet ? 3. Har man någon nytta av det högre vridmomentet i en diesel ? 4. Hur är min bil som banbil rent allmänt ? Tänkte på vägegenskaper. Bilen är en Seat Ibiza Tdi -99. Sänkt, chipad. (115-120 hk 280 Nm, 1150 kg) |
||||
Hej. Jag gjorde ett exjobb på Chalmers där jobbet var att få fart på Volvos S60 D5 Challenge-bil.
I korthet är jag är ledsen att säga att tyvärr har du inte mycket glädje av dieselns vridmomentet i racing, ÄVEN om första tanken är att man kan växla om bilen (något man måste göra). Snabb avverkning av raksträckor är beroende av hög toppeffekt i ett inte alltför smalt varvtalsregister (här kommer vridet in litegrann när man räknar på det). Så din SEAT blir i princip jämförbar med en likvärdig bensinbil med samma toppeffekt, förutsatt att du inte har mycket bättre stegning och fler växlar. En bra diesel är ändå extremt körbar och trevliga så snart man vant sig vid att "tappa andan" på höga varv. Du får gärna maila mig om du vill ta del av beräkningar och fakta ur exjobbsrapporten, det är en officiell handling. |
||||
Vad är saneringsproblemet? Är det risken för utsläpp av diesel på banan man är rädd för alltså? Eller spyr dom ut ett tunt lager sot över hela banan som gör den snorhal?
![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Dieselutsläpp = oljeutsläpp... Löser upp asfalten och är himla bökig att sanera. Bensin ångar bort ganska fort och ställer inte till med lika mycket skada. Finns ju möjligheter att saker går sönder... Med eller utan hjälp av förare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
||||
Är det ingen som vet om man får köra på bana med diesel? Jag ska snart få en diesel Fåård och tänkte lufta den lite på träffen på Gälleråsen den 13/4 (eftersom jag bor i Örebro = 20 min dit). Sen hörde jag ovanstående..
Det är väl tillåtet om man har dieselklasser, eller? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
SLC har haft flera Dieselbilar med och ett par ska åka i år och vi har inte haft några som helst extra problem med dom......
ALLA bilar kan skita ner banan så att det blir hal och då sanerar våra Rescue-killar så snällt ![]() ![]() |
||||
Jag har tänkt den tanken MÅNGA gånger.... ![]() ![]() |
||||
Du får köra med oss iaf. ![]() |
||||
Jag håller ju på med ett litet dieselracing-projekt.
Det är en BMW 324td E30 som kommer bli till en liten clubsport-variant. Såhär ser den ut Med vässad motor, väghållning och halvbur. Det är har kommit en bit på vägen nu... och jag räknar ju med att få köra på alla klubbträffar även om det är en diesel, det ska väl inte vara nåt problem får jag hoppas. och förhoppningsvis lämna några bensinare bakom sej! ![]() ERFs dieselklass e ju nåt man drömmer om i framtiden... ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
om det hade varit en SEKRETESSBELAGD rapport så hade jag inte kunna säga ett ljud. Är den officiell så får alla läsa den. Privat.. ?? Då kunde jag ju göra vad som helst med den. ![]() |
||||
Det berodde nog mest på att en dieselbils motorkaraktär kräver en lite annan approach till körningen än med en bensinbil (samt ev att arrangören ville minska en eventuell risk för tidskrävande sanering). Alla arrangörer av banaktiviteter har sina motiv till att godkänna eller inte godkänna vissa biltyper, så det bästa är att fråga respektive arrangör. ![]() |
||||
Gjort för ett antal år sedan i form av en westfield med dieselturbo _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Någon som har erfarenheter av Ibiza på bana ? Borde väl rulla en och annan cupra på träffarna...
|
||||
Vet inte vem som köpt den , men bilen borde vara Eurofinans fjolårs Ibiza som är fullt Gr N utrustad ... bra bil och riktigt byggd från början.
Vem är det som köpt den? och vad ska han köra? SLC Kl.3? |
||||
Måste vara den! Fabriksbyggd Gr N bil. Jag vill ju inte "outa" honom mot hans vilja av misstag.... Så han får nog berätta själv när han själv vill. Men han låter väldigt racesugen ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2864 besök totalt |