Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dieselbilar på bana ?
2864 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Dieselbilar på bana ?

Nu väl risken att man blir idiot förklarad på det här forumet.. Men jag bara älskar dieselbilar... underbart när det drar från tomgång !

Det har nosats i lite trådar om dieselbilar på bana.. tänkte starta en egen tråd. Har tänkt att prova lite med min diesel i sommar i väntan på att min super seven ska bli klar.. så lite frågor:

1. Någon som har erfarenheter av diesel bil på bana ?
2. Får man köra med tanke på saneringsproblemet ?
3. Har man någon nytta av det högre vridmomentet i en diesel ?
4. Hur är min bil som banbil rent allmänt ? Tänkte på vägegenskaper. Bilen är en Seat Ibiza Tdi -99. Sänkt, chipad. (115-120 hk 280 Nm, 1150 kg)

Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Hej. Jag gjorde ett exjobb på Chalmers där jobbet var att få fart på Volvos S60 D5 Challenge-bil.

I korthet är jag är ledsen att säga att tyvärr har du inte mycket glädje av dieselns vridmomentet i racing, ÄVEN om första tanken är att man kan växla om bilen (något man måste göra). Snabb avverkning av raksträckor är beroende av hög toppeffekt i ett inte alltför smalt varvtalsregister (här kommer vridet in litegrann när man räknar på det). Så din SEAT blir i princip jämförbar med en likvärdig bensinbil med samma toppeffekt, förutsatt att du inte har mycket bättre stegning och fler växlar.

En bra diesel är ändå extremt körbar och trevliga så snart man vant sig vid att "tappa andan" på höga varv.

Du får gärna maila mig om du vill ta del av beräkningar och fakta ur exjobbsrapporten, det är en officiell handling.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002

iceman skrev:
...det är en officiell handling.

och om det hade varit en privat uppsats så hade du aldrig i livet gett honom information via pm eller?
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Vad är saneringsproblemet? Är det risken för utsläpp av diesel på banan man är rädd för alltså? Eller spyr dom ut ett tunt lager sot över hela banan som gör den snorhal?

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Vore kul med en Super Seven TDI. Har aldrig tänkt tanken förr.

Jan Nagy
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Åke Wallebom skrev:
Vad är saneringsproblemet? Är det risken för utsläpp av diesel på banan man är rädd för alltså? Eller spyr dom ut ett tunt lager sot över hela banan som gör den snorhal?

Dieselutsläpp = oljeutsläpp... Löser upp asfalten och är himla bökig att sanera. Bensin ångar bort ganska fort och ställer inte till med lika mycket skada.

Finns ju möjligheter att saker går sönder... Med eller utan hjälp av förare.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

har för mig att joki åkte med en golf diesel i någon klass i slc för nåt år sen.
Men när jag tog licens så stod det i pappren att man inte fick köra med dieselbil vid det praktiskaprovet
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003

Nytt för i år i ERF-serien är att vi har fått en diesel klass.
Kanske vore något?

www.erf.nu

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är det ingen som vet om man får köra på bana med diesel? Jag ska snart få en diesel Fåård och tänkte lufta den lite på träffen på Gälleråsen den 13/4 (eftersom jag bor i Örebro = 20 min dit). Sen hörde jag ovanstående..

Det är väl tillåtet om man har dieselklasser, eller?

Team Swedish Racing Mates
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

SLC har haft flera Dieselbilar med och ett par ska åka i år och vi har inte haft några som helst extra problem med dom......
ALLA bilar kan skita ner banan så att det blir hal och då sanerar våra Rescue-killar så snällt Kan tillägga att dom är ganska vana

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jan Nagy skrev:

Jag har tänkt den tanken MÅNGA gånger.... faktum var att det var orginal ideén till mitt bygge. Men det föll på att jag inte hittade någon lämplig donator. Så det blev en volvo istället... traktor som traktor !

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Niklas Maravic skrev:
Är det ingen som vet om man får köra på bana med diesel? Jag ska snart få en diesel Fåård och tänkte lufta den lite på träffen på Gälleråsen den 13/4 (eftersom jag bor i Örebro = 20 min dit). Sen hörde jag ovanstående..

Det är väl tillåtet om man har dieselklasser, eller?

Du får köra med oss iaf.
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Jag håller ju på med ett litet dieselracing-projekt.
Det är en BMW 324td E30 som kommer bli till en liten clubsport-variant.
Såhär ser den ut
Med vässad motor, väghållning och halvbur.
Det är har kommit en bit på vägen nu...

och jag räknar ju med att få köra på alla klubbträffar även om det är en diesel, det ska väl inte vara nåt problem får jag hoppas.
och förhoppningsvis lämna några bensinare bakom sej!

ERFs dieselklass e ju nåt man drömmer om i framtiden... thumbs up

Carl R
Här sen Nov 2002

krabu skrev:
iceman skrev:
...det är en officiell handling.

och om det hade varit en privat uppsats så hade du aldrig i livet gett honom information via pm eller?

om det hade varit en SEKRETESSBELAGD rapport så hade jag inte kunna säga ett ljud. Är den officiell så får alla läsa den.

Privat.. ?? Då kunde jag ju göra vad som helst med den.
Citera
Carl R
Här sen Nov 2002

bert skrev:
har för mig att joki åkte med en golf diesel i någon klass i slc för nåt år sen.
Men när jag tog licens så stod det i pappren att man inte fick köra med dieselbil vid det praktiskaprovet

Det berodde nog mest på att en dieselbils motorkaraktär kräver en lite annan approach till körningen än med en bensinbil (samt ev att arrangören ville minska en eventuell risk för tidskrävande sanering). Alla arrangörer av banaktiviteter har sina motiv till att godkänna eller inte godkänna vissa biltyper, så det bästa är att fråga respektive arrangör.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Jan Nagy skrev:

Gjort för ett antal år sedan i form av en westfield med dieselturbo

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av Ibiza på bana ? Borde väl rulla en och annan cupra på träffarna...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vet en person som precis köpt en långlopps Seat med diesel i Troooooor det var en Ibiza? SLC-Fredrik vet säkert mer?

Här sen Nov 2002

Vet inte vem som köpt den , men bilen borde vara Eurofinans fjolårs Ibiza som är fullt Gr N utrustad ... bra bil och riktigt byggd från början.

Vem är det som köpt den? och vad ska han köra? SLC Kl.3?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
Vet inte vem som köpt den , men bilen borde vara Eurofinans fjolårs Ibiza som är fullt Gr N utrustad ... bra bil och riktigt byggd från början.

Vem är det som köpt den? och vad ska han köra? SLC Kl.3?

Måste vara den! Fabriksbyggd Gr N bil. Jag vill ju inte "outa" honom mot hans vilja av misstag.... Så han får nog berätta själv när han själv vill. Men han låter väldigt racesugen

Dieselbilar på bana ?
2864 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande