Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grus i maskineriet = metallfragment i vx-lådan?
2010 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Grus i maskineriet = metallfragment i vx-lådan?

Jag bytte olja i vx-lådan på 924an ikväll, och som jag trodde var det små (yttepyttiga till ca 1 mm stora) metallfragment som glittrade på botten av oljan... Inte stora, inte jättemycket heller men dock, de finns där...

Min gissning är att de kommer från diffen eller från slutväxeln, eftersom lådan har ett vinande ljud som följer bilens hastighet.

Har nu fyllt upp lådan igen med "RedLine Lightweight Shockproof"-olja, kommentarer på det fullbordade faktumet?

Bild på lite metallglitter i hörnet på en 4-litersdunk i förstoring finns här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/projekt/bilder/20050422_smafix08.jpg . . . .

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det är väl lugnt, nu har du ju tömt ut det
Sitter det magnetplugg på den? För om de inte satt på den är det ju inte stål..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Synkringarna käkas upp med tiden och dom är oftast (alltid?) av ngn "sånndär gul metall". kan det verkligen vara brons eller koppar??? Låter för mjukt.

Iaf, sådär är det nog på de flesta lådor lite till mans.

Häll i nytt och kör på. Hoppas det slutar vina med "dyroljan".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ser ut som en blanding av drevfragment och synkringar
Alla de gånger jag bytt olja i en låda har det funnits där. Om det beror på mig som förare eller om det ärs åför alla vet jag dock inte. Har aldrig märkt något av det vid körning dock.

Andreas Lidström skrev:
ngn "sånndär gul metall". kan det verkligen vara brons eller koppar??? Låter för mjukt.


Min gissning är att det är lagermetall (lagerbrons) i någon av de hårdare legering. Vi har 7 hårdheter på jobbet och den hårdaste är redigt marig att bearbeta..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Anton Lillsund skrev:
Ser ut som en blanding av drevfragment och synkringar
Alla de gånger jag bytt olja i en låda har det funnits där. Om det beror på mig som förare eller om det ärs åför alla vet jag dock inte. Har aldrig märkt något av det vid körning dock.

Andreas Lidström skrev:
ngn "sånndär gul metall". kan det verkligen vara brons eller koppar??? Låter för mjukt.


Min gissning är att det är lagermetall (lagerbrons) i någon av de hårdare legering. Vi har 7 hårdheter på jobbet och den hårdaste är redigt marig att bearbeta..

Brukar de inte benämnas JM1-7?

JM7 ser ut som brons men är lagerbrons har jag för mig.

Synkringar är väl av mässing eller liknande material? koppar är på tok för mjukt kanske.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



om du inte får ihop en hel kaffekopp.....så kör. Det är alltid lite spåner i en växellåda.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ButterflyRacing skrev:
om du inte får ihop en hel kaffekopp.....så kör. Det är alltid lite spåner i en växellåda.


Haha
Den tumregeln ska jag köra med i fortsättningen! thumbs up
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
OK, tack alla! Jag kör lite får vi se om "dyroljan" lever upp till prissättningen!

Jag kollade inte jättenoga på spånerna, men jag tänkte "järn eller stål" när jag såg dom. Vad jag minns så var de inte så gulfärgade, det är nog bara från oljan... Och allihopa jag hittade i botten på dunken skulle kunna få plats på min pekfingertopp...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Efter kanske 15-20 kms körning kan jag inte påstå att "dyroljan" har gjort nåt till eller från på ljudnivån... Ska upp till Sthlm imorgon, långkörning (20 mil) under relativt låg belastning och god kylning (E4an) kanske kan förändra åt nåt håll...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
...och efter ytterligare 50-mils körning så: Nä, ingen skillnad på ljudet med dyroljan.

Men å andra sidan så är det bäl inte mycket mer att göra än att köra tills lådan rasar? Växlingarna funkar bra och några andra negativa effekter förutom ljudet har jag inte märkt... Får väl fundera på renovering i vinter istället...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Är det den "nya" 5-vxl som sjunger så?? Tråkigt...
Var det RedLine du hade i??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Banan (ja den gula böjda frukten!) lär ska vara bra mot oljud i växellådan!

_________________
mvh
Kristian
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det var det här jag menade med "mirakelmedel" http://www.rvs.se/

Jag är själv rätt skeptisk, men en kollega på jobbet hällde det i motorn resp styrservon i sin M3E36 och säger att vanosen tystnade och servon slutade hugga.

Va fasen ska man tro

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Pär Hylander skrev:
Det var det här jag menade med "mirakelmedel" http://www.rvs.se/

Jag är själv rätt skeptisk, men en kollega på jobbet hällde det i motorn resp styrservon i sin M3E36 och säger att vanosen tystnade och servon slutade hugga.

Va fasen ska man tro


Vad dum jag var som renoverade min M5 motor. Jag kunde ju bara hällt sånt där

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Skruva banåkabil
Grus i maskineriet = metallfragment i vx-lådan?
2010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande