| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grus i maskineriet = metallfragment i vx-lådan?
|
2010 besök totalt |
|
Jag bytte olja i vx-lådan på 924an ikväll, och som jag trodde var det små (yttepyttiga till ca 1 mm stora) metallfragment som glittrade på botten av oljan... Inte stora, inte jättemycket heller men dock, de finns där... Min gissning är att de kommer från diffen eller från slutväxeln, eftersom lådan har ett vinande ljud som följer bilens hastighet. Har nu fyllt upp lådan igen med "RedLine Lightweight Shockproof"-olja, kommentarer på det fullbordade faktumet? Bild på lite metallglitter i hörnet på en 4-litersdunk i förstoring finns här: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Det är väl lugnt, nu har du ju tömt ut det
Sitter det magnetplugg på den? För om de inte satt på den är det ju inte stål.. |
||||
|
Synkringarna käkas upp med tiden och dom är oftast (alltid?) av ngn "sånndär gul metall". kan det verkligen vara brons eller koppar??? Låter för mjukt.
Iaf, sådär är det nog på de flesta lådor lite till mans. Häll i nytt och kör på. Hoppas det slutar vina med "dyroljan". |
||||
|
Ser ut som en blanding av drevfragment och synkringar
Alla de gånger jag bytt olja i en låda har det funnits där. Om det beror på mig som förare eller om det ärs åför alla vet jag dock inte. Har aldrig märkt något av det vid körning dock.
Min gissning är att det är lagermetall (lagerbrons) i någon av de hårdare legering. Vi har 7 hårdheter på jobbet och den hårdaste är redigt marig att bearbeta.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Brukar de inte benämnas JM1-7? JM7 ser ut som brons men är lagerbrons har jag för mig. Synkringar är väl av mässing eller liknande material? koppar är på tok för mjukt kanske. _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
om du inte får ihop en hel kaffekopp.....så kör. Det är alltid lite spåner i en växellåda.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
OK, tack alla!
Jag kör lite får vi se om "dyroljan" lever upp till prissättningen!
Jag kollade inte jättenoga på spånerna, men jag tänkte "järn eller stål" när jag såg dom. Vad jag minns så var de inte så gulfärgade, det är nog bara från oljan... Och allihopa jag hittade i botten på dunken skulle kunna få plats på min pekfingertopp...
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Efter kanske 15-20 kms körning kan jag inte påstå att "dyroljan" har gjort nåt till eller från på ljudnivån... Ska upp till Sthlm imorgon, långkörning (20 mil) under relativt låg belastning och god kylning (E4an) kanske kan förändra åt nåt håll...
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
...och efter ytterligare 50-mils körning så: Nä, ingen skillnad på ljudet med dyroljan.
Men å andra sidan så är det bäl inte mycket mer att göra än att köra tills lådan rasar? Växlingarna funkar bra och några andra negativa effekter förutom ljudet har jag inte märkt... Får väl fundera på renovering i vinter istället... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Det var det här jag menade med "mirakelmedel" http://www.rvs.se/
Jag är själv rätt skeptisk, men en kollega på jobbet hällde det i motorn resp styrservon i sin M3E36 och säger att vanosen tystnade och servon slutade hugga. Va fasen ska man tro
_________________ Pär Hylander |
||||
Vad dum jag var som renoverade min M5 motor. Jag kunde ju bara hällt sånt där
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2010 besök totalt |