| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (10103 totalt) |
|
Vevhusgaserna sugs även ut på lastbilsdieslar däremot finns det inget lagkrav på undertryck i vevhuset som det gör för personbilar. Skulle gissa att man har större problem med oljeöverdrag på lastbilar pga det höga luftflödet. Nu är kanske detta forum inte till för lastbilsdiskusioner, skulle möjligen vara truckrace....
Jag rekomendra att om möjligt köra med öppen CCV, men samla upp eventuellt oljeöverdrag i en behållare. _________________ Henrik |
||
|
På lastbilsmotorer som exempelvis Scanias så leder man vevhusgaserna till motorn, före turbon. Man använder inte några medel för att suga ut gaserna som man gör med ottomotorer där man utnyttjar undertryck skapade av lufthastighet och gasspjäll.
Några lagkrav på vevhustryck finns inte, dock så kommer inte turboaggregat och packningar att tycka om ett högt tryck, oavsett om det är en diesel eller bensinmotor. För att hålla oljan ren från föroreningar i en bensinmotor används inte öppna system av en enkel typ, även äldre bilar brukade använda undertryck för att evakuera gaser. Detta kunde man göra genom att ex. använda lufthastigheten under bilen. |
||
om man har ett tryckfall över luftfiltret så kan man nå ett visst undertryck, men detta beror också på hur returen är placerad. När jag frågade en på Scanias motorutveckling om detta så menade man att gaserna evakuerade sig själva som på ett öppet system, att ha någon sugeffekt var ej nödvändigt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (10103 totalt) |
