Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10105 totalt)
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Vevhusgaserna sugs även ut på lastbilsdieslar däremot finns det inget lagkrav på undertryck i vevhuset som det gör för personbilar. Skulle gissa att man har större problem med oljeöverdrag på lastbilar pga det höga luftflödet. Nu är kanske detta forum inte till för lastbilsdiskusioner, skulle möjligen vara truckrace....
Jag rekomendra att om möjligt köra med öppen CCV, men samla upp eventuellt oljeöverdrag i en behållare.

_________________
Henrik
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På lastbilsmotorer som exempelvis Scanias så leder man vevhusgaserna till motorn, före turbon. Man använder inte några medel för att suga ut gaserna som man gör med ottomotorer där man utnyttjar undertryck skapade av lufthastighet och gasspjäll.

Några lagkrav på vevhustryck finns inte, dock så kommer inte turboaggregat och packningar att tycka om ett högt tryck, oavsett om det är en diesel eller bensinmotor. För att hålla oljan ren från föroreningar i en bensinmotor används inte öppna system av en enkel typ, även äldre bilar brukade använda undertryck för att evakuera gaser. Detta kunde man göra genom att ex. använda lufthastigheten under bilen.
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Leder man tillbaka vevhusgaserna före turbon så blir det undertryck i vevhuset.

_________________
Henrik
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Henrik Eriksson skrev:
Leder man tillbaka vevhusgaserna före turbon så blir det undertryck i vevhuset.


om man har ett tryckfall över luftfiltret så kan man nå ett visst undertryck, men detta beror också på hur returen är placerad. När jag frågade en på Scanias motorutveckling om detta så menade man att gaserna evakuerade sig själva som på ett öppet system, att ha någon sugeffekt var ej nödvändigt.
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Jag har aldrig hört talas om ett filter utan tryckfall, dvs det blir undertryck. Det finns ett körfall då det blir övertryck i vevhuset och det är vid avgasbromsning.

_________________
Henrik
Citera
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande