Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med Bosch bypassventil
1, 2   >>
7407 besök totalt
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Problem med Bosch bypassventil

Hej!

Har problem med att bypassventilen (dump) går sönder på bilen. Satt en original Bosch som det blev "punka" på membranet. Bytte till en annan Bosch som enl. Mekonomen hade förstärkt membran (0 280 142 103) Efter ett litet tag ser den ut så här:



Ser ut som membranet har brytits ner av värmen? Laddtrycket var c:a 1,5 Bar.

Vill inte köpa något kromat att sätta under huven utan letar "bara" efter en ventil som tål miljön. Sökte lite på nätet och hittade denna sida:
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.shtml

Någon som har erfarenhet av nån av Boschventilerna med mässingskolv? Sitter tydligen på Audi/Porsche.

Tacksam för tips.

_________________
Andreas
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Problem med Bosch bypassventil

Ante skrev:
Hej!

Har problem med att bypassventilen (dump) går sönder på bilen. Satt en original Bosch som det blev "punka" på membranet. Bytte till en annan Bosch som enl. Mekonomen hade förstärkt membran (0 280 142 103) Efter ett litet tag ser den ut så här:



Ser ut som membranet har brytits ner av värmen? Laddtrycket var c:a 1,5 Bar.

Vill inte köpa något kromat att sätta under huven utan letar "bara" efter en ventil som tål miljön. Sökte lite på nätet och hittade denna sida:
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.shtml

Någon som har erfarenhet av nån av Boschventilerna med mässingskolv? Sitter tydligen på Audi/Porsche.

Tacksam för tips.


Vad för bil och var är ventilen placerad?

De är lite kinkiga för stark värme...

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Problem med Bosch bypassventil

Ante skrev:
Hej!

Har problem med att bypassventilen (dump) går sönder på bilen. Satt en original Bosch som det blev "punka" på membranet. Bytte till en annan Bosch som enl. Mekonomen hade förstärkt membran (0 280 142 103) Efter ett litet tag ser den ut så här:



Ser ut som membranet har brytits ner av värmen? Laddtrycket var c:a 1,5 Bar.

Vill inte köpa något kromat att sätta under huven utan letar "bara" efter en ventil som tål miljön. Sökte lite på nätet och hittade denna sida:
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.shtml

Någon som har erfarenhet av nån av Boschventilerna med mässingskolv? Sitter tydligen på Audi/Porsche.

Tacksam för tips.


Vad för bil och var är ventilen placerad?

De är lite kinkiga för stark värme...

_________________
Roland Johansson
Citera
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.

_________________
Andreas
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ante skrev:
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.



Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset?
Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger

_________________

--VVTS--
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 619



Är det samma som sitter på Cossie?
Den verkar rätt lik den jag har på min. Vilken hade smält ihop. :-)
Jag köpte en Bailey i aluminium istället, i princip en kopia av plastbiten.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ante skrev:
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.



Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset?
Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger


Luften tas från en position strax innan spjället (efter utloppet på turbon) och leds tillbaka till inloppet strax före turbon.

_________________
Andreas
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ante skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ante skrev:
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.



Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset?
Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger


Luften tas från en position strax innan spjället (efter utloppet på turbon) och leds tillbaka till inloppet strax före turbon.


ok det var som jag trodde.
Som sagt så har du garanterat tryckt sönder den

_________________

--VVTS--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Prova med Porsches variant till 993, ring och hör med Din Bil eller Porsche Center vad de vill ha för "993 110 337 50".

_________________
Anders Hansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Maciek Matwiejczuk skrev:
Ante skrev:
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.



Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset?
Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger





1,2 bar ?

Var har du fått detta ifrån? Dels saab kör med sådana bosch pryttlar och de laddar under vissa omständigheter och beroende på modell 1,5 bar , förstår inte hur de skulle komma på att sätta dit en sådan om den inte tålde trycket?

Har själv kört med såna, och de har klarat 1,4 bar under lång tid utan minsta problem men då har de suttit så de inte får all värmestrålning från turbon direkt på sig eller värme.

Däremot dum placering får dessa att dö ganska fort om laddtrycket ökar.

_________________
Roland Johansson
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Ante>> Dom finns på Saab för ca 300kr dom med mässing i.
Läsvärt http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=86138&highli . . . .

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207



Man ska inte underskatta en plastdump...











/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Ante: Det sitter en intercooler på bilen va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Faktum var att originalet på min 944:a smälte membranet, jag hade en till 993 liggande.
Senare köpte jag i alla fall en av Dahlbäck som dessutom är kolvstyrd, funkar perfekt!
Nackdelen är ett högre ljud än originalet, trots att den oxo är recirkulerande.

_________________
/Mathias
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 51



Dump!

Jag kör med avlastningsventil från mitsubishi lancer evo 6 på min Uno Turbo och laddar också runt 1.5 bar. Den är av kolvtyp och har pallat trycket än så länge. Fast det går säkert att köra sönder den med.
nypris ca 8-900kr.

Mvh

_________________
Henrik Persson

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Har också kört "plastdumpar" med ganska höga laddtryck och aldrig haft sönder någon. Något annat är skumt här.

Citat:

En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo


Sitter den nära en värmekällla och kan det hända att den kanske är felkopplad? Ingången till dumpen ska sitta mellan turbons utgång och spjäll och utgång från dumpen ska sitta på turbons ingång.

Vänder man den fel fungerar inte ventilen och pajjar ganska omgående.

Jag hjälpte en polare installera en sådan på hans Audi Turbo Quattro just idag, roligt nog. Fungerar utmärkt och kostar en femtilapp (från en skrotad SAAB).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Vända den fel? Saab har ju själva monterat dom på olika sätt beroende på årsmodell så det kan ju knappast spela nån roll.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Shoppade en "710N", vad nu det betyder, på VAG idag. 200:- är ju som hittat. Den har en mässings topp på kolven samt att fjädern känns hårdare än den förra. Rent subjecktivt känns den stabilare, får se om den håller.

Maz: Japp, sitter ic som orig.

Placering: original som den kom från fabriken. Inloppet till ventilen kommer från sidan så att säga. Ut i linje med kolven.

_________________
Andreas
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Ser ut att vara väldigt lik den som sitter orginal i min bil, också från Bosch och i plast.
Jag gjorde en "poll" på Rennlist, visade sig att 50% av bilarna hade varit tvugna att byta.
Själv köpte jag en från Forge.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Staffan Bergholm skrev:
Ser ut att vara väldigt lik den som sitter orginal i min bil, också från Bosch och i plast.
Jag gjorde en "poll" på Rennlist, visade sig att 50% av bilarna hade varit tvugna att byta.
Själv köpte jag en från Forge.


Porsche bytte till den kopparförsedda varianten till 993 och köper man en ersättare till 965 eller 951 idag så får man den nya varianten.

_________________
Anders Hansson
Citera
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
sweanders skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Ser ut att vara väldigt lik den som sitter orginal i min bil, också från Bosch och i plast.
Jag gjorde en "poll" på Rennlist, visade sig att 50% av bilarna hade varit tvugna att byta.
Själv köpte jag en från Forge.


Porsche bytte till den kopparförsedda varianten till 993 och köper man en ersättare till 965 eller 951 idag så får man den nya varianten.


Borde vara samma som finns på VAG med andra ord. Då har jag alltså lite Porschedelar på min gamla Fiat

_________________
Andreas
Citera
Skruva banåkabil
Problem med Bosch bypassventil
1, 2   >>
7407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande