| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med Bosch bypassventil
|
1, 2 >> 7407 besök totalt |
|
Hej! Har problem med att bypassventilen (dump) går sönder på bilen. Satt en original Bosch som det blev "punka" på membranet. Bytte till en annan Bosch som enl. Mekonomen hade förstärkt membran (0 280 142 103) Efter ett litet tag ser den ut så här: Ser ut som membranet har brytits ner av värmen? Laddtrycket var c:a 1,5 Bar. Vill inte köpa något kromat att sätta under huven utan letar "bara" efter en ventil som tål miljön. Sökte lite på nätet och hittade denna sida: http://www.s4biturbo.com/art-dvtests Någon som har erfarenhet av nån av Boschventilerna med mässingskolv? Sitter tydligen på Audi/Porsche. Tacksam för tips. _________________ Andreas |
||||||
|
Re: Problem med Bosch bypassventil
Vad för bil och var är ventilen placerad? De är lite kinkiga för stark värme... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: Problem med Bosch bypassventil
Vad för bil och var är ventilen placerad? De är lite kinkiga för stark värme... _________________ Roland Johansson |
||||||
Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset? Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger
_________________ --VVTS-- |
||||||
Luften tas från en position strax innan spjället (efter utloppet på turbon) och leds tillbaka till inloppet strax före turbon. _________________ Andreas |
||||||
ok det var som jag trodde. Som sagt så har du garanterat tryckt sönder den
_________________ --VVTS-- |
||||||
1,2 bar ? Var har du fått detta ifrån? Dels saab kör med sådana bosch pryttlar och de laddar under vissa omständigheter och beroende på modell 1,5 bar , förstår inte hur de skulle komma på att sätta dit en sådan om den inte tålde trycket? Har själv kört med såna, och de har klarat 1,4 bar under lång tid utan minsta problem men då har de suttit så de inte får all värmestrålning från turbon direkt på sig eller värme. Däremot dum placering får dessa att dö ganska fort om laddtrycket ökar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Ante>> Dom finns på Saab för ca 300kr dom med mässing i.
Läsvärt http://forum.saabturboclub.com/phpbb _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||||
|
Faktum var att originalet på min 944:a smälte membranet, jag hade en till 993 liggande.
Senare köpte jag i alla fall en av Dahlbäck som dessutom är kolvstyrd, funkar perfekt! Nackdelen är ett högre ljud än originalet, trots att den oxo är recirkulerande.
_________________ /Mathias |
||||||
|
Dump!
Jag kör med avlastningsventil från mitsubishi lancer evo 6 på min Uno Turbo och laddar också runt 1.5 bar. Den är av kolvtyp och har pallat trycket än så länge. Fast det går säkert att köra sönder den med. nypris ca 8-900kr. Mvh _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||||
|
Har också kört "plastdumpar" med ganska höga laddtryck och aldrig haft sönder någon. Något annat är skumt här.
Sitter den nära en värmekällla och kan det hända att den kanske är felkopplad? Ingången till dumpen ska sitta mellan turbons utgång och spjäll och utgång från dumpen ska sitta på turbons ingång. Vänder man den fel fungerar inte ventilen och pajjar ganska omgående. Jag hjälpte en polare installera en sådan på hans Audi Turbo Quattro just idag, roligt nog. Fungerar utmärkt och kostar en femtilapp (från en skrotad SAAB). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Shoppade en "710N", vad nu det betyder, på VAG idag. 200:- är ju som hittat. Den har en mässings topp på kolven samt att fjädern känns hårdare än den förra. Rent subjecktivt känns den stabilare, får se om den håller.
Maz: Japp, sitter ic som orig. Placering: original som den kom från fabriken. Inloppet till ventilen kommer från sidan så att säga. Ut i linje med kolven. _________________ Andreas |
||||||
|
Ser ut att vara väldigt lik den som sitter orginal i min bil, också från Bosch och i plast.
Jag gjorde en "poll" på Rennlist, visade sig att 50% av bilarna hade varit tvugna att byta. Själv köpte jag en från Forge. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Porsche bytte till den kopparförsedda varianten till 993 och köper man en ersättare till 965 eller 951 idag så får man den nya varianten. _________________ Anders Hansson |
||||||
Borde vara samma som finns på VAG med andra ord. Då har jag alltså lite Porschedelar på min gamla Fiat
_________________ Andreas |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 7407 besök totalt |