Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
växlar ford typ9
2984 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
växlar ford typ9

Sitter och letar efter växlingsdiagram för en Ford-typ9 växellåda, någon som har?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Ibland står ju sånt där i den vanliga handboken till bilen, den som oftast ligger i handskfacket...
om du inte hittar nått så kanske skroten har nån bok att sälja för nån krona eller så
Jag har själv letat lite men inte hittat nått tidigare, ska göra ett nytt ryck snart, kanske åker jag förbi skroten och tittar i en handbok.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Skall kolla om det ligger nåt i handskfacket, innan vi skickar iväg karossen på press

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530





The standard Sierra five-speed gearbox has ratios. Of first - 3.65; second -
1.97; third - 1.37; top - 1.0; fifth - 0.82

Hmmm , undrar om inte det finns med 0,87 på femman också , det har den MT75:a jag har stoppat i Eskil.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Peter Karlsson skrev:


The standard Sierra five-speed gearbox has ratios. Of first - 3.65; second -
1.97; third - 1.37; top - 1.0; fifth - 0.82

Hmmm , undrar om inte det finns med 0,87 på femman också , det har den MT75:a jag har stoppat i Eskil.


Tackar så hjärtligt för det!

MT75an är en helt annan låda än Typ-9an som det förmodligen satt i den sirrean...
Så att det är andra utväxlingar är nog inte så konstigt

Edit:

Se så fint det blev i Quaife:s Speedcalc med rätt siffror på växellådan
Nu satte jag varvstoppen på 8000, lite optimistiskt kanske... men det är lätt att räkna fram en ny!
Samt att mina däck är 205/60-13, inte 185/60-13 som bara gick att välja...
Men men, såhär kan det se ut iaf!

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Peter Karlsson skrev:


The standard Sierra five-speed gearbox has ratios. Of first - 3.65; second -
1.97; third - 1.37; top - 1.0; fifth - 0.82

Hmmm , undrar om inte det finns med 0,87 på femman också , det har den MT75:a jag har stoppat i Eskil.


Tackar så hjärtligt för det!

MT75an är en helt annan låda än Typ-9an som det förmodligen satt i den sirrean...
Så att det är andra utväxlingar är nog inte så konstigt

Edit:

Se så fint det blev i Quaife:s Speedcalc med rätt siffror på växellådan
Nu satte jag varvstoppen på 8000, lite optimistiskt kanske... men det är lätt att räkna fram en ny!
Samt att mina däck är 205/60-13, inte 185/60-13 som bara gick att välja...
Men men, såhär kan det se ut iaf!


Finfint, vad kör du med för slutväxel.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En gissning ca 3,90. fel?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



fuling skrev:
En gissning ca 3,90. fel?


Inte alls så fel
Sitter 3,92 i bilen nu, letar en likadan klump fast med diffbroms, får se hur det funkar utan först..
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Lite vxlådeporr http://www.quaife.co.uk/catalogue/page24.htm

Vad sägs om 2.04 på 1:an

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



cat7even skrev:
Lite vxlådeporr http://www.quaife.co.uk/catalogue/page24.htm

Vad sägs om 2.04 på 1:an


Mm...
Annars kan man ju leva med sin traktorutväxling 3,65
Hm.
Nåja, det dyker ofta upp begagnade typ-9or med quaife drevsats till salu!
En kompis har en låda som ligger och väntar
Undra om man kan leva med en rakskuren låda på gatan?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Gustav Sundberg skrev:

Nåja, det dyker ofta upp begagnade typ-9or med quaife drevsats till salu!
En kompis har en låda som ligger och väntar
Undra om man kan leva med en rakskuren låda på gatan?

Var det inte den jag hadde första tjing på

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Gustav Sundberg skrev:
cat7even skrev:
Lite vxlådeporr http://www.quaife.co.uk/catalogue/page24.htm

Vad sägs om 2.04 på 1:an


Mm...
Annars kan man ju leva med sin traktorutväxling 3,65
Hm.
Nåja, det dyker ofta upp begagnade typ-9or med quaife drevsats till salu!
En kompis har en låda som ligger och väntar
Undra om man kan leva med en rakskuren låda på gatan?

Se upp bara kan vara helt tröttkörda rallylådor

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



cat7even skrev:
Gustav Sundberg skrev:
cat7even skrev:
Lite vxlådeporr http://www.quaife.co.uk/catalogue/page24.htm

Vad sägs om 2.04 på 1:an


Mm...
Annars kan man ju leva med sin traktorutväxling 3,65
Hm.
Nåja, det dyker ofta upp begagnade typ-9or med quaife drevsats till salu!
En kompis har en låda som ligger och väntar
Undra om man kan leva med en rakskuren låda på gatan?

Se upp bara kan vara helt tröttkörda rallylådor


Jodå..
En sån begagnad låda köper man inte osedd...
Men men, växellåda är ett senare projekt! jag har en orginal nu och den blir bra till en början
Måste ju få ut bilen nu!!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Det här tog jag ut efter en kort tur runtikring här. Första är omodifierat logg (jag körde inte så fort) och andra är extrapolerad för hand. Detta är original orörd Sierra låda och 3.62 i slutdiff.





Gröna linjen representerar varvtalsbegränsningen som jag tror är nånstans runt 6600 eller 6700 kanske??

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



6800rpm ska väl orginalstoppen ligga på, men det kanske varierar lite.

Växlingen 1an - 2an blir lite ogynnsam då motorn ramlar ner på 3500rpm, iof drar den ju rätt bra där, men det är ju inte förens över 4000 som det blir roligt!

Men iof är det sällan man axcelerear i så låga hastigheter, det är väl mest vid dragracing...
Lite längre etta hade kanske inte skadat eller? nåja.. det blir nog bra iaf!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Westfield:
Använder du 1an i konbanor?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



fuling skrev:
Westfield:
Använder du 1an i konbanor?


Aldrig. Alltid i starten, fast egentligen kan man lika gärna starta på tvåan. Jag har testat att starta på tvåan och det går utmärkt, det är mest att när man sitter där och väntar på startsignalen så blir man snabbt lobotomerad och startar på ettan fast jag borde starta på tvåan.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Gustav Sundberg skrev:
6800rpm ska väl orginalstoppen ligga på, men det kanske varierar lite.


ok, jag har bara varit och tuschat den ett par gånger och då har jag inte direkt haft närvaro att titta på mätaren, fast jag lär se det i loggen när jag tänker efter. Ska titta på det i helgen.

Gustav Sundberg skrev:
Växlingen 1an - 2an blir lite ogynnsam då motorn ramlar ner på 3500rpm, iof drar den ju rätt bra där, men det är ju inte förens över 4000 som det blir roligt!


Det är inga problem att spinna bakhjulen redan vid 3500 så det är inget problem

Gustav Sundberg skrev:
Men iof är det sällan man axcelerear i så låga hastigheter, det är väl mest vid dragracing...
Lite längre etta hade kanske inte skadat eller? nåja.. det blir nog bra iaf!


Det stör inte mig faktiskt med den korta ettan, det är rätt bra för manövrering och krypkörning så jag tycker det är helt ok. Däremot kan ju femman vara lite lägre, eftersom den bara används för motorvägstransport, så blir 3500rpm för 110km/h lite väl surrigt. För normal bankörning (altså inte konkörning) räcker 3an och 4an väl, nån gång har jag av misstag lagt i femman, men fyran går ju till nästan 200 så det är onödigt att ta femman.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Aldrig.

ok, är inte förvånad.
3,65 är gjort för blyslädar med husvagn typ.

Hmm nu är det lite lurigt att prata utväxlingar i bara lådan utan slutväxen måste med också.
Då är det fortfarnde lurigt pga att däckens storlek spelar en stor roll också.

Allså, bäst är det att snacka km/h på 1000r/min för då går det att gämnföra mellan olika bilar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik i Trollhättan
Trollhättan
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11



Från det ena till det andra, hur mycket väger en typ9-låda?

_________________
Fredrik Jönsson
Citera
Allmänt banåkaforum
växlar ford typ9
2984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande