|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 08:19
Custom made fjädrar
Har kommit fram till att fjädrarna som sitter på bilen nu tillsammans med Bilstein Sprint inte är en bra kombination. Vem tar fram fjädrar efter egna spec?
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367
Hjälpmoderator

25 Apr 2005 08:54
citat:
Har kommit fram till att fjädrarna som sitter på bilen nu tillsammans med Bilstein Sprint inte är en bra kombination.
Hur har du kommit fram till det?
_________________ Johan Sjölinder
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 10:37
För att dom är helt slut, och går att trycka ihop för hand. Så istället för att titta på färdiga fjädrar som Eibach eller H&R tänkte jag titta på möjligheterna att få dom efter egna spec.
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367
Hjälpmoderator

25 Apr 2005 10:52
Låter sunt att ta fram egna fjädrar
Men en fjäder tar inte slut, blir mjukar, utan den är konstat. Hmm om den inte går av förståss
Har du några möligheter att använda racefjädrar i den 2,25" eller 2,5" i diamter???
Går det finns det en uppsjö av fjädrar att välja på som inte kostar skjortan, fillingarna och halva pi.....
Annars kan man ju alltid ta stjutmåttet och åka till Feltema och hitta fjädrar med en vättig dimension.
Vad har bilen för fjäderkontanter i dag?
Vad väger aset?
Det är MacPeston fram, eller?
Vad är det bak?
_________________ Johan Sjölinder
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 14:26
Mcpeston fram
1090 kg utan förare
Stel bakaxel.
Fjäderkonstanter, har jag ingen aning om. Tänkte nog inte i dom banorna när jag skaffade dom för hundra års sedan.
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367
Hjälpmoderator

25 Apr 2005 14:32
citat:
Tänkte nog inte i dom banorna när jag skaffade dom för hundra års sedan
Så ovanligt
Bak:
Är den stel eller halvstel??? Hmm OBS jag pratar om bakaxen nu.
citat:
Fjäderkonstanter, har jag ingen aning om.
Skaffa dig ett stjutmått och mät upp fjädrana så får vi göra ett överslag.
EDIT:
Finns lite använbart här, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Framför allt, detta
McPherson:
Fjäderkonstant
_________________ Johan Sjölinder
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

25 Apr 2005 14:45
Biltema är oslagbart ur prestanda/kr.
Ett fjäderkit till din bil är ju inte fel...men priset blir smått sjukt tyvärr.
Eller har u riktigt bra kontakter på fjädertillverkare?
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314

25 Apr 2005 14:57
| Andreas Lidström skrev: | Ett fjäderkit till din bil är ju inte fel...men priset blir smått sjukt tyvärr.
Eller har u riktigt bra kontakter på fjädertillverkare? | Bara som riktmärke så snackade jag lite med TME om att göra en batch fjädrar till Miator (samma som de normalt säljer till USA) och de nämde 15 set som minstabatch (dvs 30+30 fjädrar) för 12000 + moms. Detta är ju för ett kit de gjort förr men det är ju inte så många parametrar som kan variera (det kostar nog inget extra om man vill ha en lite styvare eller längre fjäder).
Problemet är ju att hitta 14 kompisar som vill ha samma kit... (eller ha bättre kontakter för att få ett set gjort på en kafferast eller nåt).
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 17:55
Eibach kan jag få ok pris på. Deras sk Pro-Kit (enda som dom fortfarande har kvar till escorten har följande värden
Fram
Axle load 850 kg
Tjocklek i mm 11.5
Utsträck längd: 292mm
Antal varv: 7
Bak
Axle load 850 kg
Tjocklek i mm 338
Antal varv: 11
Detta säger mig inte så jätte mycket
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479

25 Apr 2005 18:09
Är det dessa som användes till lilla DTM serien med 2000bilarna??
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 19:36
Verkar inte så Johan, enda bil jag kan hitta var från säsongen 98 och dom körde med KW prylar
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

25 Apr 2005 20:13
| NiklasFalk skrev: | Bara som riktmärke så snackade jag lite med TME om att göra en batch fjädrar till Miator (samma som de normalt säljer till USA) och de nämde 15 set som minstabatch (dvs 30+30 fjädrar) för 12000 + moms. Detta är ju för ett kit de gjort förr men det är ju inte så många parametrar som kan variera (det kostar nog inget extra om man vill ha en lite styvare eller längre fjäder).
Problemet är ju att hitta 14 kompisar som vill ha samma kit... (eller ha bättre kontakter för att få ett set gjort på en kafferast eller nåt). |
Utvecklingskostnader för att få ett bra kit ska ju inte föraktas heller.
Sen dedär 14 polarna...
Men det är absolut genomförbart. Priserna varierar dock verkar det som.
Nu tänkte jag dock på om man skulle göra ett kit till sig själv...det blir inte gratis. Men säkert bra.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314

25 Apr 2005 21:06
| Andreas Lidström skrev: | | Utvecklingskostnader för att få ett bra kit ska ju inte föraktas heller. | Det är ju det vi har Göran och Fuling till väl  | Andreas Lidström skrev: | Men det är absolut genomförbart. Priserna varierar dock verkar det som.
Nu tänkte jag dock på om man skulle göra ett kit till sig själv...det blir inte gratis. Men säkert bra. | Det låt på TME som detta pris till mer än 50% bestod av uppstartkostnader, så endast ett kit lär bli svindyrt. Billigare att anpassa för standardcoilovers så finns det fjädrar så det räcker och bli över på hyllorna.
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 21:14
Ta fram fjädrar till vanliga dämpare kan man glömma verkar det som. Då är det coil overs som gäller
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367
Hjälpmoderator

25 Apr 2005 21:25
citat:
Billigare att anpassa för standardcoilovers så finns det fjädrar så det räcker och bli över på hyllorna.
Japp, det är därför jag gjorde en störtdyking i lädret och chackde 4st LEDA coilover till 95an.
Jag gissar att det blir biligare än att specialbeställa fjädrar och stötdämpare.
Ni kan ju gissa hur många som vill ha lek/ban sätting till saab 95/96?
Niklas:
Nu skall du inte ha övertro på vad jag räknar fram, men någlunda ca kanske stämmer hyfsat brukar det göra. Med andra ord jag har ett HUM om vad jag håller på med.
RS 1800:
Vad har du för budjet?
Tänk på att du bör även uppdatera krängarna också.
Spåntat är jag alärgisk mot kit om de inte kan tala om fjäderkonstenan på fjädrar och krängare.
_________________ Johan Sjölinder
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314

25 Apr 2005 21:30
| fuling skrev: | Niklas:
Nu skall du inte ha övertro på vad jag räknar fram, men någlunda ca kanske stämmer hyfsat brukar det göra. Med andra ord jag har ett HUM om vad jag håller på med. | Är man helt ute på grön is så är det bra med beräkningshjälp för att se om man är på rätt planhalva och gissar .
Finns det redan beprövad erfarenhet med samma material som man själv pular med så är det enkelt att hitta en startpunkt.
Så Coilover på ett Saabas låter helt rätt, jag antar att du inte hittade Ledagrejerna under "Saab" i listan
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

25 Apr 2005 21:38
Varken HR eller Eibach har några uppgifter om fjäderkonstanter på deras hemsida, antar att man får mail och fråga.
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367
Hjälpmoderator

25 Apr 2005 21:42
RS 1800:
Vore dunder med lite fjäderkonster, då kan man börja famla
Hur var det med bakaxen, helt stel eller ej?
Krängare? fram? bak?
_________________ Johan Sjölinder
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

25 Apr 2005 22:20
Det AL menar med utvecklingskostnad antar jag är ställkostnader och startkapital för att ens få tid i den maskin som ska göra de fjädrar man specar själv?
Där borde den största och tunga biten ekonomiskt sett ligga. Ska man ha fjädrar i standarddimension blir det lätt sjukt dyrt för ett set fjädrar..
_________________ /Anton Lillsund
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

26 Apr 2005 07:53
Enligt TV så är bakaxeln av sk mjukstel typ (längslänkar med tvärstag)
Krängarna fram - 16mm
Krängarna bak - 20mm
original Ford fjäderbenstag fram
Eftermarknadsstag bak.
Vad för uppgifter behöver jag från fjädertillverkaren?
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343
Trådstartare

26 Apr 2005 20:30
Jag har mailat till HR och Eibach, hoppas att dom svarar
_________________ :: Mikael Lindqvist
|
|