Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Custom made fjädrar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2384 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Custom made fjädrar

Har kommit fram till att fjädrarna som sitter på bilen nu tillsammans med Bilstein Sprint inte är en bra kombination. Vem tar fram fjädrar efter egna spec?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Har kommit fram till att fjädrarna som sitter på bilen nu tillsammans med Bilstein Sprint inte är en bra kombination.

Hur har du kommit fram till det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
För att dom är helt slut, och går att trycka ihop för hand. Så istället för att titta på färdiga fjädrar som Eibach eller H&R tänkte jag titta på möjligheterna att få dom efter egna spec.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Låter sunt att ta fram egna fjädrar thumbs up
Men en fjäder tar inte slut, blir mjukar, utan den är konstat. Hmm om den inte går av förståss

Har du några möligheter att använda racefjädrar i den 2,25" eller 2,5" i diamter???
Går det finns det en uppsjö av fjädrar att välja på som inte kostar skjortan, fillingarna och halva pi.....

Annars kan man ju alltid ta stjutmåttet och åka till Feltema och hitta fjädrar med en vättig dimension.

Vad har bilen för fjäderkontanter i dag?
Vad väger aset?
Det är MacPeston fram, eller?
Vad är det bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Mcpeston fram
1090 kg utan förare
Stel bakaxel.

Fjäderkonstanter, har jag ingen aning om. Tänkte nog inte i dom banorna när jag skaffade dom för hundra års sedan.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Tänkte nog inte i dom banorna när jag skaffade dom för hundra års sedan

Så ovanligt

Bak:
Är den stel eller halvstel??? Hmm OBS jag pratar om bakaxen nu.

citat:
Fjäderkonstanter, har jag ingen aning om.

Skaffa dig ett stjutmått och mät upp fjädrana så får vi göra ett överslag.

EDIT:
Finns lite använbart här, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Framför allt, detta

McPherson:

Fjäderkonstant

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Biltema är oslagbart ur prestanda/kr.

Ett fjäderkit till din bil är ju inte fel...men priset blir smått sjukt tyvärr.
Eller har u riktigt bra kontakter på fjädertillverkare?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



Andreas Lidström skrev:
Ett fjäderkit till din bil är ju inte fel...men priset blir smått sjukt tyvärr.
Eller har u riktigt bra kontakter på fjädertillverkare?
Bara som riktmärke så snackade jag lite med TME om att göra en batch fjädrar till Miator (samma som de normalt säljer till USA) och de nämde 15 set som minstabatch (dvs 30+30 fjädrar) för 12000 + moms. Detta är ju för ett kit de gjort förr men det är ju inte så många parametrar som kan variera (det kostar nog inget extra om man vill ha en lite styvare eller längre fjäder).

Problemet är ju att hitta 14 kompisar som vill ha samma kit... (eller ha bättre kontakter för att få ett set gjort på en kafferast eller nåt).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Eibach kan jag få ok pris på. Deras sk Pro-Kit (enda som dom fortfarande har kvar till escorten har följande värden

Fram

Axle load 850 kg
Tjocklek i mm 11.5
Utsträck längd: 292mm
Antal varv: 7


Bak

Axle load 850 kg
Tjocklek i mm 338
Antal varv: 11

Detta säger mig inte så jätte mycket

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Är det dessa som användes till lilla DTM serien med 2000bilarna??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Verkar inte så Johan, enda bil jag kan hitta var från säsongen 98 och dom körde med KW prylar

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



NiklasFalk skrev:
Bara som riktmärke så snackade jag lite med TME om att göra en batch fjädrar till Miator (samma som de normalt säljer till USA) och de nämde 15 set som minstabatch (dvs 30+30 fjädrar) för 12000 + moms. Detta är ju för ett kit de gjort förr men det är ju inte så många parametrar som kan variera (det kostar nog inget extra om man vill ha en lite styvare eller längre fjäder).

Problemet är ju att hitta 14 kompisar som vill ha samma kit... (eller ha bättre kontakter för att få ett set gjort på en kafferast eller nåt).


Utvecklingskostnader för att få ett bra kit ska ju inte föraktas heller.

Sen dedär 14 polarna...

Men det är absolut genomförbart. Priserna varierar dock verkar det som.
Nu tänkte jag dock på om man skulle göra ett kit till sig själv...det blir inte gratis. Men säkert bra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



Andreas Lidström skrev:
Utvecklingskostnader för att få ett bra kit ska ju inte föraktas heller.
Det är ju det vi har Göran och Fuling till väl
Andreas Lidström skrev:
Men det är absolut genomförbart. Priserna varierar dock verkar det som.
Nu tänkte jag dock på om man skulle göra ett kit till sig själv...det blir inte gratis. Men säkert bra.
Det låt på TME som detta pris till mer än 50% bestod av uppstartkostnader, så endast ett kit lär bli svindyrt. Billigare att anpassa för standardcoilovers så finns det fjädrar så det räcker och bli över på hyllorna.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Ta fram fjädrar till vanliga dämpare kan man glömma verkar det som. Då är det coil overs som gäller

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Billigare att anpassa för standardcoilovers så finns det fjädrar så det räcker och bli över på hyllorna.

Japp, det är därför jag gjorde en störtdyking i lädret och chackde 4st LEDA coilover till 95an.
Jag gissar att det blir biligare än att specialbeställa fjädrar och stötdämpare.
Ni kan ju gissa hur många som vill ha lek/ban sätting till saab 95/96?


Niklas:
Nu skall du inte ha övertro på vad jag räknar fram, men någlunda ca kanske stämmer hyfsat brukar det göra. Med andra ord jag har ett HUM om vad jag håller på med.


RS 1800:
Vad har du för budjet?
Tänk på att du bör även uppdatera krängarna också.
Spåntat är jag alärgisk mot kit om de inte kan tala om fjäderkonstenan på fjädrar och krängare.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



fuling skrev:
Niklas:
Nu skall du inte ha övertro på vad jag räknar fram, men någlunda ca kanske stämmer hyfsat brukar det göra. Med andra ord jag har ett HUM om vad jag håller på med.
Är man helt ute på grön is så är det bra med beräkningshjälp för att se om man är på rätt planhalva och gissar thumbs up .
Finns det redan beprövad erfarenhet med samma material som man själv pular med så är det enkelt att hitta en startpunkt.
Så Coilover på ett Saabas låter helt rätt, jag antar att du inte hittade Ledagrejerna under "Saab" i listan

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Varken HR eller Eibach har några uppgifter om fjäderkonstanter på deras hemsida, antar att man får mail och fråga.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

RS 1800:
Vore dunder med lite fjäderkonster, då kan man börja famla

Hur var det med bakaxen, helt stel eller ej?
Krängare? fram? bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det AL menar med utvecklingskostnad antar jag är ställkostnader och startkapital för att ens få tid i den maskin som ska göra de fjädrar man specar själv?
Där borde den största och tunga biten ekonomiskt sett ligga. Ska man ha fjädrar i standarddimension blir det lätt sjukt dyrt för ett set fjädrar..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Enligt TV så är bakaxeln av sk mjukstel typ (längslänkar med tvärstag)

Krängarna fram - 16mm
Krängarna bak - 20mm

original Ford fjäderbenstag fram
Eftermarknadsstag bak.

Vad för uppgifter behöver jag från fjädertillverkaren?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Jag har mailat till HR och Eibach, hoppas att dom svarar

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Skruva banåkabil
Custom made fjädrar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande