Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Knacksensor - placering och lite andra frågor...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11077 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



På min bil sitter sensorn skruvad "genom" blocket och rakt in i ett ramlageröverfall.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Viktigt verkar vara att anläggningsytan är slät (alltså under knacksensorn) för att få korekt signal.

På BMW m30 motorn finns 2 knackgivare högst upp på blocket vid "däcket" mellan cylinder 1 och 2 och 5 och 6. På Wärtsila modell större motor (50cm kolvar) finns en sensor per topplock.

För att få knacksensorer att funka så måste man ha ett bandpass filter som släpper igenom knack ljudet, frekvensen för knack är olika på olika motorer. Antar att frekvensen blir högre ju högre varvet är och då måste man nästan ha en DSP som kan ändra filtrerings frekvensen efter varvtalet.

_________________
mvh
Kristian
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Skulle också vilja veta varför Saab gått över till akustiska knacksensorer? Verkar märkligt.

OT: Här i Ecuador ser man både den ena och andra jänkaren av gammalt snitt. Kul.
Tveksamt dock om dom har knacksensorer....
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



beepbeep skrev:

Min tolkning av deras patent är att DI mäter och kvantiserar motståndet i jonkanalen mellan stiftelektroder vilket inte har något med mekaniska "övertoner" att göra.

Inga "mikrofoner" förekommer med andra ord och systemet bryr sig inte om ljud utan bara förekomst av joner i förbränningsrummet som följderna av detonation...det är väl det som är deras stora trumfkort, att man slipper filtrera bort oljud utan kan isolera enskilda knackningar.

Andra tillverkare (BOSCH Motoronic på större BMW-sexor) måste ha flera knacksenorer och klarar ändå inte detektera spikningar på enskilda cylindrar utan backar tändningen i bästa fall på cylinderpar.

Jag har lite förlärlek till elektronik (har jobbat som utvecklare ett kort tag) och ser joniseringsmätning som väldigt elegant lösning jämfört med klumpiga akustiska system. Synd bara att Mecel håller så hårt i patentet. Det finns iofs. några andra tillverkare som har utvecklat egna jon-detekteringssystem men då fick dom "krångla till det" för att undvika patentintrång.

Har aldrig påstått att man mäter vibrationer i blocket via tändstiften. Tror att du har missförstått mig lite där. Har sagt att man får ungefär samma utseende på signalen ifrån tändspolarna som ifrån en piezoelektrisk sensor. Det är inte samma sak man mäter men resultatet blir ungefär detsamma.
Håller med om att jonströmsmätning är en elegant lösning. Men den har liksom de andra metoderna sina för och nackdelar.

beepbeep skrev:

Det har jag verkligen missat...vilka motorer är det tal om? Senast jag kollade hade Trionic 8 fortfarande DI-kasett?

De nyaste motorena med Trionic 8 som har separata spolar som de flesta andra styrsystem. Vet inte om det finns Trionic 8:a med tändkasett. Vad jag vet övergavs den när Trionic 8:a lanserades. Men jag är långt ifrån någon expert på Saab.

På de Trionic 8:a system jag har kommit i kontakt med är Jonmodulen separerad och kopplad med kabel till varje spole. Fungerar på samma sätt som tändkasetten fast komponenterna är separerade.
De systemen använder också en normal Bosch knacksensor. Utgår ifrån att den används som ett komplement till jonströmsmätningen.

Håller med om att en del av eftermarknadssystemen har knacksensor mest för att kunna säga att deras styrstystem stödjer detta. Är naturligtvis en bra funktion att ha om den ger pålitliga data. Om motorn har en knacksensor orginal kan man utgå ifrån att den har en bra placering. Finns knacksensorer som har inbyggd signalkonditionering. Men man bör verifiera att den verkligen fungerar ordentligt på den aktuella motorn.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Här finns mycket intressant läsning och länkar:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=2988&postdays=0&postorder . . . .

Kanske inte så mycket om placeringen men mycket om hur man ska tolka signalen, läsvärt!!

_________________
mvh
Kristian
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Andreas Millbro skrev:


På de Trionic 8:a system jag har kommit i kontakt med är Jonmodulen separerad och kopplad med kabel till varje spole. Fungerar på samma sätt som tändkasetten fast komponenterna är separerade.
De systemen använder också en normal Bosch knacksensor. Utgår ifrån att den används som ett komplement till jonströmsmätningen.




Nä. Har kollat upp. Alla Trionic 8 system har bara jondetektering och ingen knacksensor. Enda som inte har det är snikmodellen 1.8i som inte har någon Trionic överhuvudtaget utan använder styrsystem som heter Simtec, med knacksensor. Detta är alltså billigaste modellen där SAAB försöker pressa priserna.

Samma gäller äldre 9000i som använde Bosch Motoronic istället för Trionic då dom inte behövde någon avancerad knackdetektering pga. avsaknad av turbo.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



beepbeep skrev:

Andra tillverkare (BOSCH Motoronic på större BMW-sexor) måste ha flera knacksenorer och klarar ändå inte detektera spikningar på enskilda cylindrar utan backar tändningen i bästa fall på cylinderpar.


BMW har jonström på sin M5/V10:a:
http://europeancarweb.com/features/0501ec_m5/

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Skruva banåkabil
Knacksensor - placering och lite andra frågor...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande