| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Knacksensor - placering och lite andra frågor...
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11077 totalt) |
|
Viktigt verkar vara att anläggningsytan är slät (alltså under knacksensorn) för att få korekt signal.
På BMW m30 motorn finns 2 knackgivare högst upp på blocket vid "däcket" mellan cylinder 1 och 2 och 5 och 6. På Wärtsila modell större motor (50cm kolvar) finns en sensor per topplock. För att få knacksensorer att funka så måste man ha ett bandpass filter som släpper igenom knack ljudet, frekvensen för knack är olika på olika motorer. Antar att frekvensen blir högre ju högre varvet är och då måste man nästan ha en DSP som kan ändra filtrerings frekvensen efter varvtalet. _________________ mvh Kristian |
||||
Har aldrig påstått att man mäter vibrationer i blocket via tändstiften. Tror att du har missförstått mig lite där. Har sagt att man får ungefär samma utseende på signalen ifrån tändspolarna som ifrån en piezoelektrisk sensor. Det är inte samma sak man mäter men resultatet blir ungefär detsamma. Håller med om att jonströmsmätning är en elegant lösning. Men den har liksom de andra metoderna sina för och nackdelar.
De nyaste motorena med Trionic 8 som har separata spolar som de flesta andra styrsystem. Vet inte om det finns Trionic 8:a med tändkasett. Vad jag vet övergavs den när Trionic 8:a lanserades. Men jag är långt ifrån någon expert på Saab. På de Trionic 8:a system jag har kommit i kontakt med är Jonmodulen separerad och kopplad med kabel till varje spole. Fungerar på samma sätt som tändkasetten fast komponenterna är separerade. De systemen använder också en normal Bosch knacksensor. Utgår ifrån att den används som ett komplement till jonströmsmätningen. Håller med om att en del av eftermarknadssystemen har knacksensor mest för att kunna säga att deras styrstystem stödjer detta. Är naturligtvis en bra funktion att ha om den ger pålitliga data. Om motorn har en knacksensor orginal kan man utgå ifrån att den har en bra placering. Finns knacksensorer som har inbyggd signalkonditionering. Men man bör verifiera att den verkligen fungerar ordentligt på den aktuella motorn. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Här finns mycket intressant läsning och länkar:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t Kanske inte så mycket om placeringen men mycket om hur man ska tolka signalen, läsvärt!! _________________ mvh Kristian |
||||
Nä. Har kollat upp. Alla Trionic 8 system har bara jondetektering och ingen knacksensor. Enda som inte har det är snikmodellen 1.8i som inte har någon Trionic överhuvudtaget utan använder styrsystem som heter Simtec, med knacksensor. Detta är alltså billigaste modellen där SAAB försöker pressa priserna. Samma gäller äldre 9000i som använde Bosch Motoronic istället för Trionic då dom inte behövde någon avancerad knackdetektering pga. avsaknad av turbo. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
BMW har jonström på sin M5/V10:a: http://europeancarweb.com/features/0501ec_m5/ _________________
/LOLA-Christian |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Knacksensor - placering och lite andra frågor...
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11077 totalt) |
