| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna storlek på spjällhus
|
4 besök senaste veckan (5657 totalt) |
|
Vad behöver man veta för räkna ut den optimala storleken på spjällhuset? När jag mappa bilen hos Frank på SQR så skratta han nästan åt mitt taniga spjällhus på 55mm
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
det är sågott som omöjligt att räkna ut hur mkt ett spjällhus flödar ...
ang. 55 mm som skrattretande, har de inte restriktorer på 32 mm på rallycross-bilar, och de plockar väl ut en relativt ohälsosam effekt ändå? edit: (nu kanske jag inte alls svarade på din fråga, men men .... tror inte det finns en "optimal" storlek på spjällhus, kolla på std-bilar som har ungefär samma effektuttag som du ska ha, och se hur stora spjällhus de har ... för stora spjäll kan jue ge lite problem med att spjällöpningen blir för stor, för fort, men det kan man förbättra genom att bygga progresiva gasreglage ...) |
||||
|
55mm lär räcka till 200hk + iaf enl dom beräknings "regler" jag känner till..
Arean på spjället = hur många hk man kan få ut... "ca" du har 2375mm2 (minus spjällaxel iofs men detta är ju inte så exakt iaf) vilket då enl "regeln" skulle vara tillräckligt för 237,5hk Eller så är det idiotiskt av mig att lyssna på vad folk säger?
Med mindre spjäll är det ju lättare att dosera kraften.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re: Beräkna storlek på spjällhus
10mm2 spjällyta per hkr är en lathundsregel som jag använder. En 300hkr motor behöver då 10*300=3000mm2. Roten ur 3000/Pi*2=62mm i diameter. Den regeln är en medellinje framtagen från all jag sett av olika rekomendationer. Som redan sagts, det är olika utformning på röen som spjället sitter i mm så något absoluttal finns inte. Nu kan man åka lite större eftersom man inte råkar ut för de problem som föjer med en förgasare. Men pedalvägen blir annorlunda och kanske inte lika körvänlig kontrollmässigt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
På en turbobil har du övertryck innan spjällhuset, och kan få igenom mer luft än på en sugis med samm spjäll, så det ger det mer effekt.
|
||||
WRC bilar kör med en restriktor på 34 mm... men så får man inte ut mer än ca 330 hk ur dem heller. |
||||
Division 1 i rallycross har 45mm restriktorer och ligger på effekter runt 600hk, 2l turbo i supernationella klassen har 36mm och dom får ut ca 350-400hk ur dom. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re: Beräkna storlek på spjällhus
Hmm, så 55mm skulle alltså inte vara för litet, jag tycker det är märkligt dock. Spelar inte val av kammar, storlek på ventiler, bearbetning på toppen in? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (5657 totalt) |