Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Beräkna storlek på spjällhus
4 besök senaste veckan (5657 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Vad behöver man veta för räkna ut den optimala storleken på spjällhuset? När jag mappa bilen hos Frank på SQR så skratta han nästan åt mitt taniga spjällhus på 55mm

Vänersborg
Här sen Jun 2004

det är sågott som omöjligt att räkna ut hur mkt ett spjällhus flödar ...

ang. 55 mm som skrattretande, har de inte restriktorer på 32 mm på rallycross-bilar, och de plockar väl ut en relativt ohälsosam effekt ändå?

edit: (nu kanske jag inte alls svarade på din fråga, men men .... tror inte det finns en "optimal" storlek på spjällhus, kolla på std-bilar som har ungefär samma effektuttag som du ska ha, och se hur stora spjällhus de har ... för stora spjäll kan jue ge lite problem med att spjällöpningen blir för stor, för fort, men det kan man förbättra genom att bygga progresiva gasreglage ...)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

55mm lär räcka till 200hk + iaf enl dom beräknings "regler" jag känner till..

Arean på spjället = hur många hk man kan få ut... "ca" du har 2375mm2 (minus spjällaxel iofs men detta är ju inte så exakt iaf) vilket då enl "regeln" skulle vara tillräckligt för 237,5hk

Eller så är det idiotiskt av mig att lyssna på vad folk säger?

Med mindre spjäll är det ju lättare att dosera kraften..

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Beräkna storlek på spjällhus

10mm2 spjällyta per hkr är en lathundsregel som jag använder. En 300hkr motor behöver då 10*300=3000mm2. Roten ur 3000/Pi*2=62mm i diameter.
Den regeln är en medellinje framtagen från all jag sett av olika rekomendationer. Som redan sagts, det är olika utformning på röen som spjället sitter i mm så något absoluttal finns inte. Nu kan man åka lite större eftersom man inte råkar ut för de problem som föjer med en förgasare. Men pedalvägen blir annorlunda och kanske inte lika körvänlig kontrollmässigt.
Göran Malmberg

Norrköping
Här sen Feb 2004

dum fråga kanske..men jag passar på... Gäller detta både sugisar och turbobilar?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

På en turbobil har du övertryck innan spjällhuset, och kan få igenom mer luft än på en sugis med samm spjäll, så det ger det mer effekt.

--VVTS--
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

fizz skrev:

ang. 55 mm som skrattretande, har de inte restriktorer på 32 mm på rallycross-bilar, och de plockar väl ut en relativt ohälsosam effekt ändå?

edit: (nu kanske jag inte alls svarade på din fråga, men men .... tror inte det finns en "optimal" storlek på spjällhus, kolla på std-bilar som har ungefär samma effektuttag som du ska ha, och se hur stora spjällhus de har ... för stora spjäll kan jue ge lite problem med att spjällöpningen blir för stor, för fort, men det kan man förbättra genom att bygga progresiva gasreglage ...)

WRC bilar kör med en restriktor på 34 mm... men så får man inte ut mer än ca 330 hk ur dem heller.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Johan Edlund skrev:
fizz skrev:

WRC bilar kör med en restriktor på 34 mm... men så får man inte ut mer än ca 330 hk ur dem heller.

Division 1 i rallycross har 45mm restriktorer och ligger på effekter runt 600hk, 2l turbo i supernationella klassen har 36mm och dom får ut ca 350-400hk ur dom.

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: Beräkna storlek på spjällhus

Hmm, så 55mm skulle alltså inte vara för litet, jag tycker det är märkligt dock. Spelar inte val av kammar, storlek på ventiler, bearbetning på toppen in?

4 besök senaste veckan (5657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande