Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Belägg och slitsade skivor
1519 besök totalt
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Under vintern så lämnade jag in mina skivor för slitsning. Tyckte att det var ganska mycket belägg kvar då de monterades ihop. Igår plockade jag bort hjulen för att pyssla om lite och noterade att beläggen hade slitits ganska mycket, efter sista banmötet. Bromsarna kändes iallafall mer konsekventa men blev ganska förvånad över slitaget på beläggen.

Är det någon annan som har noterat detta?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Belägg och slitsade skivor

Izar skrev:
Under vintern så lämnade jag in mina skivor för slitsning. Tyckte att det var ganska mycket belägg kvar då de monterades ihop. Igår plockade jag bort hjulen för att pyssla om lite och noterade att beläggen hade slitits ganska mycket, efter sista banmötet. Bromsarna kändes iallafall mer konsekventa men blev ganska förvånad över slitaget på beläggen.

Är det någon annan som har noterat detta?

Ja det tar rätt mycket mer på beläggen.

Med mina nya skivor så går det åt lika mycket belägg på 3 tävlingar som på en hel säsong innan.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

osthyveleffekten även kallad.. ( har jag hört..)

själv funderar jag på om man kan fasa av slitsen så den inte är så "vass" om ni förstår vad jag menar...

Järfälla
Här sen Sep 2004

Trådstartare
ok, det bekräftar mina misstankar. Då borde hålborrade skivor vara lite skonsammare mot beläggen, då man inte får osthyvelseffekten, men samtidigt uppnå samma effekt som slitsarna? Varför slitsar man isåfall och inte borrar

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Izar skrev:
ok, det bekräftar mina misstankar. Då borde hålborrade skivor vara lite skonsammare mot beläggen, då man inte får osthyvelseffekten, men samtidigt uppnå samma effekt som slitsarna? Varför slitsar man isåfall och inte borrar

För att det är tufft att slita upp dyra belägg?

Näe skämt osido så spricker ju borrade skivor tex.
Men mina borrade käkar minnsann massa belägg de med. Mer än solida gör ivarjefall.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Acke skrev:
osthyveleffekten även kallad.. ( har jag hört..)

själv funderar jag på om man kan fasa av slitsen så den inte är så "vass" om ni förstår vad jag menar...

Vad jag läst mig till tidigare här på rejsa så är bra slitsar rätt grunda och rundade i kanterna, för att inte käka så mycket belägg och spricka.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Daniel6xQ skrev:

Med mina nya skivor så går det åt lika mycket belägg på 3 tävlingar som på en hel säsong innan.

Märkte du någon skillnad mellan slitsat o oslitsat med samma belägg?
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Vilket belägg har du använt?

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Vet faktiskt inte vilka belägg som sitter på just nu, det är något franskt iallafall (på en tysk bil så det kanske är det som är problemet )

Med slitsarna så blev bromsarna lite mera konsekventa. Förut så har bromsarna minst sagt känts tveksamma i slutet av Mantorp rakan, nu så var känslan bättre under inbromsningen.

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Låter som något belägg i std-kvalitet . Den typen av friktionsmaterial slits relativt fort när de får arbeta på max-temperaturområdet (bankörning) och slitsen har inte så stor betydelse på livslängden då.

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Jag körde på dessa belägg förra säsongen, när jag plockade bort dom så var dom ungefär slitna till hälften. Nytt för i år är slitsar i mina gamla skivor, och vips så slits beläggen betydligt mer än dom brukar göra under ett banmöte.

Fungerar riktiga klotsar bättre ihop med slitsade skivor?

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Mina praktiska erfarenheter är att ju mer avancerat friktionsmaterial på belägget desto mindre behov av slitsar. Systemet är ju en kombination av bl.a. belägg och skiva, så det gäller att anpassa dem för varandra på bästa möjliga sätt för den typ av påfrestningar de ska utsättas för. Med std-/sportbelägg är slitsar en fördel.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:
Daniel6xQ skrev:

Märkte du någon skillnad mellan slitsat o oslitsat med samma belägg?

Ja, inte bättre kanske men absolut mer konsekventa. Pagid RS 42 (blå)
Samma sak med hålborrade.

1519 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande