| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Belägg och slitsade skivor
|
1519 besök totalt |
|
Under vintern så lämnade jag in mina skivor för slitsning. Tyckte att det var ganska mycket belägg kvar då de monterades ihop. Igår plockade jag bort hjulen för att pyssla om lite och noterade att beläggen hade slitits ganska mycket, efter sista banmötet. Bromsarna kändes iallafall mer konsekventa men blev ganska förvånad över slitaget på beläggen.
Är det någon annan som har noterat detta? _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Re: Belägg och slitsade skivor
Ja det tar rätt mycket mer på beläggen. Med mina nya skivor så går det åt lika mycket belägg på 3 tävlingar som på en hel säsong innan. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
ok, det bekräftar mina misstankar. Då borde hålborrade skivor vara lite skonsammare mot beläggen, då man inte får osthyvelseffekten, men samtidigt uppnå samma effekt som slitsarna? Varför slitsar man isåfall och inte borrar
_________________ Rehan Mirza |
||||
För att det är tufft att slita upp dyra belägg?
Näe skämt osido så spricker ju borrade skivor tex. Men mina borrade käkar minnsann massa belägg de med. Mer än solida gör ivarjefall. _________________ Daniel Steiner |
||||
Vad jag läst mig till tidigare här på rejsa så är bra slitsar rätt grunda och rundade i kanterna, för att inte käka så mycket belägg och spricka. |
||||
|
Märkte du någon skillnad mellan slitsat o oslitsat med samma belägg? |
||||
|
Vet faktiskt inte vilka belägg som sitter på just nu, det är något franskt iallafall (på en tysk bil så det kanske är det som är problemet
)
Med slitsarna så blev bromsarna lite mera konsekventa. Förut så har bromsarna minst sagt känts tveksamma i slutet av Mantorp rakan, nu så var känslan bättre under inbromsningen. _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Låter som något belägg i std-kvalitet
. Den typen av friktionsmaterial slits relativt fort när de får arbeta på max-temperaturområdet (bankörning) och slitsen har inte så stor betydelse på livslängden då.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Jag körde på dessa belägg förra säsongen, när jag plockade bort dom så var dom ungefär slitna till hälften. Nytt för i år är slitsar i mina gamla skivor, och vips så slits beläggen betydligt mer än dom brukar göra under ett banmöte.
Fungerar riktiga klotsar bättre ihop med slitsade skivor? _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Mina praktiska erfarenheter är att ju mer avancerat friktionsmaterial på belägget desto mindre behov av slitsar. Systemet är ju en kombination av bl.a. belägg och skiva, så det gäller att anpassa dem för varandra på bästa möjliga sätt för den typ av påfrestningar de ska utsättas för. Med std-/sportbelägg är slitsar en fördel.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Ja, inte bättre kanske men absolut mer konsekventa. Pagid RS 42 (blå) Samma sak med hålborrade. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1519 besök totalt |