Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öhlins
<<   1, 2
5939 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re: Varning!!! Detta är en brandfackla.

ice skrev:
Är inte Öhlins bildämpare världsbäst i hela Sverige?

Med tanke på raceresultaten verkar de även vara bäst utanför Sverige, eller?
Vad baserar du din uppfattning om att KONI:s dämpare är bäst, på? Testresultat, tävlingsresultat eller egen uppfattning?

För övrigt så har nog F1-dämparna i stort sett ingenting gemensamt med de 2812-dämpare man kan köpa över disk, förutom numret. Men det finns visst lättningssatser som man kan köpa som bygger på samma ideer som hos F1-dämparna.

KONI har lite klent med raceresultat ifrån senare år på sin sajt, men om man t.ex. kollar på deras resultat ifrån Le Mans( http://www.koni.com/home_menue/_news/racing/le_mans_2.html ) så står det att 20% av bilarna hade KONI-dämpare, men inte en enda vann sin klass. Är det verkligen bra reklam? om man istället går in på Öhlins sajt så får man se vad vinnaren hade för dämpare...

#24, #64, #88
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Jan Nagy skrev:

Jag var där idag. 50 papp mellan tummen till min M3.

oops

Att jag kom undan med 30 papp beror nog på att jag bidrog med fjädrar och alla monteringsdetaljer för min bil samt att jag monterade allt själv.

Det blir att prioritera, de där häftiga fälgarna, sommarsemestern med familjen eller bra dämpare

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Har räknat på mellan 22-25 för Öhlins till min Lotus...

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jamenjösses...

Klart att Öhlins är bäst.

Ett par klargöranden: De flesta dämpare tillverkas här i Upplands Väsby, med undantag för de dämpare som görs av Monroe till Volvo S60R samt vissa gatbildämpare och gatframgafflar som görs av ett systerföretag i Japan, dock med Öhlins konstruktion och kvalitetssystem.

Att skräpet kostar är inte så konstigt. Jag har ett rallyrör (McPherson) på min bokhylla, som är arborrat ur en solid stång för att få bästa egenskaper. Sedan ligger många timmars bearbetning och olika ytbehandlingar ovanpå detta, så röret kostar några kronor för Öhlins i inköp också. Alla detaljer tas fram med samma noggrannhet, från shims till fjäder. Det ser man när man håller en Öhlinare i ena handen och någonting annat i den andra.

Fräckaste dämparen är nog den TT40 som satt i Audis LeMansvinnare, nästan helt byggd i magnesium, eller kanske den 370-gramsdämpare som satt i Arrowsbilarna. Jösses, rena porren. Men en F1-dämpare är inte att rekommendera till Volvon. Den har ett totalt slag på 48 mm och tål i princip ingenting, utom i sin rätta applikation.

Det var väl ungefär vad jag kunde komma på för ögonblicket.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Pharmacia här i Umeå lär ha gjort delar till Öhlins ..eller fortfarande gör.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

super7 skrev:

Gjort... de tröttnade tillslut på... mig! Så de slutade helt sonika att ta emot ordrar. Men det var kul så länge det varade, det var duktigt folk där i Umeå.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Har du jobbat på Öhlins då kanske?

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

super7 skrev:
Har du jobbat på Öhlins då kanske?

Jo... försöker knåpa ihop inköpssystemen, så det är inte särskilt fräsigt för det.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Kraniel skrev:
super7 skrev:

Gjort... de tröttnade tillslut på... mig! Så de slutade helt sonika att ta emot ordrar. Men det var kul så länge det varade, det var duktigt folk där i Umeå.
Senast i höstas visade de mig delar till den verksamheten när jag råkade drälla in där.

Öhlins
<<   1, 2
5939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande