Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5939 besök totalt |
Re: Varning!!! Detta är en brandfackla.
Med tanke på raceresultaten verkar de även vara bäst utanför Sverige, eller? Vad baserar du din uppfattning om att KONI:s dämpare är bäst, på? Testresultat, tävlingsresultat eller egen uppfattning? För övrigt så har nog F1-dämparna i stort sett ingenting gemensamt med de 2812-dämpare man kan köpa över disk, förutom numret. Men det finns visst lättningssatser som man kan köpa som bygger på samma ideer som hos F1-dämparna. KONI har lite klent med raceresultat ifrån senare år på sin sajt, men om man t.ex. kollar på deras resultat ifrån Le Mans( http://www.koni.com/home_menue/_news _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
oops ![]() Att jag kom undan med 30 papp beror nog på att jag bidrog med fjädrar och alla monteringsdetaljer för min bil samt att jag monterade allt själv. Det blir att prioritera, de där häftiga fälgarna, sommarsemestern med familjen eller bra dämpare ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jamenjösses...
Klart att Öhlins är bäst. ![]() Ett par klargöranden: De flesta dämpare tillverkas här i Upplands Väsby, med undantag för de dämpare som görs av Monroe till Volvo S60R samt vissa gatbildämpare och gatframgafflar som görs av ett systerföretag i Japan, dock med Öhlins konstruktion och kvalitetssystem. Att skräpet kostar är inte så konstigt. Jag har ett rallyrör (McPherson) på min bokhylla, som är arborrat ur en solid stång för att få bästa egenskaper. Sedan ligger många timmars bearbetning och olika ytbehandlingar ovanpå detta, så röret kostar några kronor för Öhlins i inköp också. Alla detaljer tas fram med samma noggrannhet, från shims till fjäder. Det ser man när man håller en Öhlinare i ena handen och någonting annat i den andra. Fräckaste dämparen är nog den TT40 som satt i Audis LeMansvinnare, nästan helt byggd i magnesium, eller kanske den 370-gramsdämpare som satt i Arrowsbilarna. Jösses, rena porren. Men en F1-dämpare är inte att rekommendera till Volvon. Den har ett totalt slag på 48 mm och tål i princip ingenting, utom i sin rätta applikation. Det var väl ungefär vad jag kunde komma på för ögonblicket. |
||||
Gjort... de tröttnade tillslut på... mig! ![]() |
||||
Jo... försöker knåpa ihop inköpssystemen, så det är inte särskilt fräsigt för det. |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5939 besök totalt |