| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mercedes 190E 2,3 16v?
|
1, 2, 3 >> 9726 besök totalt |
|
Mercedes 190E 2,3 16v?
Vad gör dessa bilar så fasligt dyra? 45k känns spontant som en väldans massa pengar för en bil från 85 med över 20k mil på mätarn. Går det att klämma in 3pers bak i dessa bilar eller är dom strikt 2sitsiga där bak? Är det omöjligt att få fram reservdelar till denna Merca eller funkar delar från vilken 190E som helst? (ja bortsett från motordelar då)? Finns juh några st'n här på forumet så lite kunskap måste det finnas iaf
|
||||
|
|
||||
Precis vad jag tänkte fråga...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det var väll ändå 2.5'an som va M3dödarn? M3'an fanns väll inte redan 85? EDIT: Jisses, ett telefonsamtal och alla andra hinner skriva före
|
||||
|
Nu är jag ingen expert på Merca, men både Mercedes och BMW byggde väl först 2,3:or för att i värsta EVo-varianterna ta sig till "klassgränsens" maximala 2,5 liter?
För nog var de första DTM-mercorna på 2,3liter dom oxå...typ -86 -87 sådär. |
||||
Fast gatbilen var nog 2,5-16. Den 2.3 som finns i familjen är inte på samma bana som M3, mer av en 323/325-utmanare. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Enl. TopGear så byggdes Mercan för Rally. Men när Audi kom med sina 4-krafsare så lade Merca ner den satsningen och sikta in sig på banaracing ist.
Johan eller "Jovanhi" här på forumet har en sådan! Kolla med honom. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Jovani har en 2,5
Iaf enligt våra banåkarbilar
|
||||
Ahh...
Det här måste ju ha varit som att svära i kyrkan. Sorry Johan!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
|
||||
|
M3 byggdes som Mercadräpare eftersom att Benzen va före
Baksätet är 2 sitsigt, det är inget bälte i mitten, men det går att sitta där (och även sova ) men verkligen inget som rekomenderas.
otroligt komplett allroundbil och suget är fortfarande stort efter en... Tyvärr kostar dom ju som en gammal prestanda merca att äga också så där stöp mitt köp. Finns en anledning till att alla gått så långt
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
Johan// Du som verkar ha forskat lite i ämnet. 2,3an har väl inga sportiga ambitioner? Isf måste det vara en grov missräkning. Autobahnprestanda möjligtvis... _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
2.3-16v tycker jag är rätt så sportig?
Den som jag har kört hade visserligen bortplockad kat och annat luftfilter, men för att vara en gammal 87:a så gick den rätt så bra! Snabbare än farsans C200 Kompressor på alla sätt och sen en betydligt roligare bil på alla sätt. Lite film på bilen jag nämner ovan: ftp://compello.kicks-ass.net/-=Movie Mirror http://racemovie.mine.nu/movies/comp Två slalomrepor i en lite längre film med en massa annat: ftp://compello.kicks-ass.net/-=Movie Å lite mer.. ftp://compello.kicks-ass.net/-=Movie Dessa filmer är knappast "rejsa.nu filmer" men det är rörliga bilder på en standard 2.3-16v med 24000mil på mätaren
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
|
Nu kommer det svar
2,3-16 var tänkt att ställa upp i vm rally runt 83, men som sagt Audis lilla satsning på Quattro gjorde det döfött att köra där så MB tog sikte mot ETCC serien med 2.3an som förövrigt byggdes av Cosworth... Den kanske inte hadde tillräckligt med pulver under locket gemt imot konkurenterna så MB byggde en ny motor på 2.5l och kallade dem Evo & Evo II. Dessa två var mycket konkurenskraftigare mot sina medtävlanden och började kamma hem vinster i DTM mm. om du är intresserad av 16v bilarna kan jag bara höja ett finger ang kamkjedjan om den inte är bytt.. men annars har inte 16v mycket gemensamt med övriga 190ier MEN vilken bil! 45k är nog rätt så förhandlingsbart skulle jag tro 20-25är nog en realistisk siffra. Vart har du sett ed annons ang 2.3a?? Edit: när det börjag svänga har 16v bilarna riktigt bra ambitioner att bygga på...där imot vanliga 190 är ingen höjdare... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Bara för att förtydliga så finns det flera varianter av 2.5. Vanliga 2.5 kom 1988 och hade 197hk/2498cm3. Den var baserad på Cosworths 2.3 motor och MB förändrade slaget samt gjorde mindre justeringar på toppen. Evo1 och Evo2 kom 1989 respetive 1990 och hade 201hk/235hk på 2463cm3. Motorn hade kortare slag och större borrning jämfört med vanliga 2.5. |
||||
Nix pix! topparna ÄR coswort gjorda i ALLA modeller dock finns föjande skilnader: Evo1 VAR en 2.5-16v med samma specar i motorn, de angav hästarna UTAN kat bara, MEN de såldes enbart MED kattar. (de hadde lite slilnader i slag men enl uppgift var detta pga tjockare topp packning...) Yttre detaljer var enda skilnaden, ett annat spoilerkit OCH att den endast gjordes i 501ex för DTM EvOII Byggdes på 2,3l veven i 2.5 blocket och en massa andra värden på kammar mm. Men även här igentligen 2.5-16v motorn i ett "trimmat" utförande och 501ex 2.5-16 motorn tillverkades endast i ca 5743ex igemförelse mot 2.3-16 som gjordes i 19487st och detta såg coswort som en för liten produktion för deras fabrik och gav MB rättighetarena att licens tillverka motorena i sturtgart, men 2.5 är oxå en coswort produkt
Här finns allt upptaget: http://www.mb-w201-16.de/fahrzeuge.p _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Jag tror vi snackar förbi varandra. Topparna må vara cosworth men de moddades av MB själva. Detta är uppgifter från Cosworth själva. Ingen blir gladare än jag om det visar sig att MB aldrig moddade topparna eftersom jag är Cosworthtok av guds nåde.
|
||||
|
Tack, då var det som jag sa/trodde.
2,3 16V var basen för det som senare användes i Grp.A/DTM. Att göra EVo-varianter gör det ju inte till en ny modell. M3:an finns ju i en "basmodell" och 3 EVo. Sen kanske Mercedes gjorde större ändringar på sina EVo gentemot första 2,3:an om man jämför vad BMW ändrade på sina M3:or. Vad vet jag. Det är en kännsla jag får. Prestigen var ju gigantisk och kampen på banan var helt sjuk.
|
||||
http://www.blocket.se/view/5007284.h http://www.blocket.se/view/4834246.h http://www.blocket.se/view/4599327.h Den mellersta är juh ingen direkt höjdare, massa skräp som måste plockas bort... neon och grejjer är inte riktigt min grej, okay om det hade varit innuti bilen, det kunde jag leva med... Men ufobilar... nä
20-25k låter juh väldigt trevligt, men jag är tyvärr ganska dålig på att pruta
Hur är det med rost på den här bilmodellen, några direkt kända svaga punkter? Reservdelar och priser verkar det inte vara något fel på iaf, och försäkringen är trevlig också, billigare än min 318is trots 40% mer effekt Men baksätet är lite bekymrande, kan man montera in ett midjebälte i mitten? Är biltypen reggad för 3passagerare? Måste medge att ingen av mina anhöriga är speciellt glad över min senaste bilspekulation, allt från "Mercor är fula" till "en sån gammal skrothög kan du inte köpa juh" får man höra, men kravet var mer plats, och mer plats verkar det vara
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mercedes 190E 2,3 16v?
|
1, 2, 3 >> 9726 besök totalt |

