Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2078 besök totalt |
Mamma mamma! Inga hål! (stor bild)
Inga hål i bromsskivan??????? Hittade bilden här: http://weaky.bmw.free.fr/galeries/bm ![]() _________________ ![]() |
||||||
Dom där hålen gör ofta mer skada än nytta. Jag kan tänka mig att dom inkluderades på nya M3:an mest för att det "ser rejsigt ut". T.o.m. Porsche erkänner att enda fördelen är något bättre bromsverkan i regn.
Knappt någon tävlar seriöst med hålborrat, det är slät eller slitsat som gäller (moderna belägg gasar ur mkt. mindre än för 30-år sedan, då det var inne med hålborrade skivor på tävlingsbilar) . _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det ger iofs lite bättre avkylning också om kylkanalerna är rätt utformade men visst har du en stor poäng. USA-skivorna är dock fasta medan Euro-skivorna är flytande vilket definitivt är en fördel. |
||||||
Drar mej till minnes nåt ambisiöst test i en motorcyckeltidning för sisådär 20 år sen. Man ville kolla om hålborrat var bättre. Det var det inte. Inte ens i regn. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Förmodligen ngn lag eller garantigrej i USA. |
||||||
På M3 E46 så är det ju hålade skivor (förutom i USA som vi konstaterat med bilden ovan) och
CSL har även den hål. Nu har jag ingen bild på hålningen på "vanliga" M3 E46 men däremot på M3 CSL. Ser det inte ut att vara betydligt färre o större hål på CSL'n?? CSL: ![]() _________________ ![]() |
||||||
Varför funkar inte blåa Pagid med R-däck? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
E46 M3 är för tung och snabb så Pagid Blå pallar inte den extra värmen som blir då du bromsar med R-däck. |
||||||
Johan får rätta mig om jag har fel här. Men visst har vanliga M3 lika stora hål? De stora hålen i skivorna var något av det första jag reagerade på när jag gjorde avsyning på den M3 jag provkörde för 1 år sedan. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Jag är benägen att hålla med. |
||||||
Anledningen till att hålen är "stora" jämfört med t.ex. Porsche, tror jag beror på följande:
I brottmekaniken bestämmer bl.a. spänningsintensitetsfaktorn hastigheten för spricktillväxt. Spänningsintensiteten för en spricka utgående från ett cirkulärt hål är omvänt proportionell mot radien på hålet. Så större hål ger lägre spricktillväxt. För att spricktillväxt överhuvudtaget ska uppstå krävs att delta av max och min spänningsintensitetsfaktor går över ett tröskelvärde (inte så för alla material men för stål). Så BMW har nog tänkt till här för att få bättre egenskaper på denna punkt. Men små hål ger större kylyta än stora för en i båda fallen lika stor total hålarea på skivan. Summa summarum BMW ser till livslängden, Porsche till prestanda! ![]() mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Är det enkolvsok jag ser bakom fälgen på nya M3'an?
Trodde det var ballare med flera kolvar ![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Ujujuj... Det räcker alltså? Eller vad är det egentligen för nackdelar med enkolvs jämfört med fyrkolvsok? Det känns lite snålt på nåt sätt!
![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Åke, spana in denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=212 _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2078 besök totalt |