Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12036 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Raceoverall - töntigt och overkill eller inte ?
För min del tycker jag säkerheten på banträffarna egentligen borde vara MINST lika viktig som under tävling, det är väl knappast någon som vill påstå att så är fallet idag. För min egen del vill jag verkligen sätta säkerheten i fokus, har ju tex monterat bur etc i banbilen, vilket känns bra. Vad det gäller personlig utrustning är det ju egentligen bara i princip hjälm som är tvång på banträffarna, sen är det väl inte ovanligt att man skaffar schyssta skor och handskar också, jag skulle mycket väl kunna tänka mig en raceoverall också, för att verkligen utrusta mig med maximal säkerhet, men har defenetivt känslan att man då skulle bli utsatt för åsikter som att man tror att man är något, eller kanske att man är lite väl seriös eller kanske tom töntig, vilket leder till att jag drar mig för denna extra säkerhet. Kunde vara kul att se hur många andra som använder raceoverall på banträffar...!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
Känns väl lite på vad man kör för bil..?
Jag vet inte om jag skulle slinka i overallen om jag kör min Seat Ibiza på ett banmöte, men jag skulle ju inte titta snett på den som gjorde.. (skulle kännas lite overkill) ![]() Däremot om jag trimmat hyfsat mycket/lättat/bytt tank/soppaledningar så kanske jag skulle överväga overall.. Min åsikt: shoot, säkerhet går alltid först. ![]() _________________ Mvh / Daniel Ene |
om jag tävlade och hade en overall pga det så skulle jag använda den på banträffarna, men att köpa en endast för GTI-klubbsträffar och konbanekörning känns lite overkill...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Har funderat på en folkraceoverall men inköp ha rinte blivit av ännu. Är ju smidigt att dra på sig en hel overall för att snabbt kunna ge sig ut på banan men ändå inte ha en massa varma kläder hela dagen. Är inte så gammal men jag skiter också i vad andra tycker
![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Hmm, jag som just fyllt 30....det är alltså tydligen för ungt, undrar hur gammal man måste bli för att skita i andra då....!? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
overallen är ju varm och go samt gör att jag sitter bättre i stolen.
Bakfickor gör ju att man stoppar saker i dem och då sitter jag sämre. Eftersom man inte ska meka och dyligt i föraroverall så kan det bli lite många ombyten när man kör sprints om 3 minuter och sen skall flänga överallt annars. På bana är det inget snack, så fort allt är fixat så är det ombyte. Justera lufttryck och dämpare kan jag tänka mig iofs. Hur många är det som kör med fullt Nomexställ dessutom (köpte inget själv)? |
Varför borde de inte vara en regel med overall på banträffar? Har man råd och trimma och stajla sin bil för X-antal tusen kronor så har man råd med en overall, åtminstinge en folkrace overall.
En riktig racingoverall ska väl klara flammor i 30 sekunder väl? Det är inte lång tid den dagen man sitter i räcket, klämt fast fötterna och inte kommer loss medans man se rök stiga upp genom motorhuven... Fast det är ju trots allt upp till var och en vad man vill ha på sig. Sen ser de ju lite proffsigare ut med overall... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
om olyckan väl händer så har jag svårt att se att behovet av raceoverall skulle vara mindre i en vanlig bil jämfört med en racebil. I racebilen har man oftast ingen brännbar inredning och mindre risk att bli fastklämd, huvudströmbrytare, regler för soppapumpens funktion, ibland säkerhetstankar, etc., så det känns snarare som viktigare i det hänseendet. Men krascherna är väl dels inte lika vanliga och förhoppningsvis inte lika våldsamma, men risken finns ju förstås. Om det händer kan jag tänka mig att man önskar att man la ut nån tusing på en begagnad overall. Men nånstans måste man ju dra gränsen för vad det får kosta och väga det mot risken. Skulle man alltid enbart gå på säkerhet så skulle man sitta hemma.
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Precis så tänker jag med..en bil för ofta hundratusentals kr, men en overall för 3000 är för dyr..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
Trelagers, fullt Nomexställ + balaklava, skor, hanskar och hjälm.
Jag kör med allt på när jag kör på bana, för mig är det lite av en switch för att "nu är det business". ![]() Bra att vara van att köra i värmen också. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
håller på att köpa ett "racing ställ"
inköps listan än så länge baklava (nomex) overall 1lagers (nomex) behövs det verkligen 3lagers (fia)vid banträffar ![]() hjälm handskar skor finns redan dock ej nomex. hellre överskyddad.även en icke race bil kan sjuta i flamor vid en avåkning/påkörning. plus att ha på sig rejs ställ med dess tillbehör är ju lite ballt. plus att man får den rätta feelingen ochså ![]() ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
Tycker man att man har något att vara rädd om så ska man väl se till att skydda det?
Sen att det finns folk som tycker att man är mupp som har overall, det får man ta. Likaväl som att säkerhetsbälten är fegsnören och svetshjälmar är för mesar ![]() _________________ /Kristian Elisson |
Ni har helt rätt, håller med AndersY. Man behöver ju en overall mer i en vanlig bil än i en racerbil!
Äger en overall, men jag har inte på mig den på banträffarna. Då känns det lite overkill. Vet inte varför egentligen, för det är ju som ni säger, säkerheten först. Får nog försöka ändra min mentalitet eller nått... _________________ Rachid Rachid |
När jag i min undom dubblerade racing och rally, fick man höra från "skogsmullemaffian", att det var löjligt att köra i "åkpåse". Men som sagt har man grejorna är det ju lite begie att inte våga använda dom.
Jag har ända sedan dess funderat på varför man länge (kanske fortfarande?) hade lägre säkerhetskrav i rally än på bana. Sämre avåkningszoner, glesare med funktionärer, ambulans och brandsläckningsutrustning och ofta sämre/enklare utrustade bilar borde väl inneburit tvärt om och högre säkerhet egentligen. Tycker det är lite samma sak med overall vid banträff. Fler ovana förare, större spridning på erfarenhet, färre funktionärer, förmovilgen inte utbildade så mycket för uppgiften, bilar med vesäntligt lägre säkerhet än en racebil osv. Klart man ska ha ett förarställ. Sedan tror jag också 1-lagers folkrace eller beg racingställ duger mer än väl. När jag kör bana kör jag alltid i ställ. Enda undantaget är möjligen om jag som instruktör i vanlig landsvägsfart skjutsar folk för att visa spår, bromspunkter och likande i promenadtempo. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Gemensamt för många verkar vara rädslan att sticka ut och att man känner sig lite töntig.
Jag tycker själv man ska uppmuntra folk att skaffa och ha overall. Jag skaffade en overall direkt när jag köpte räserbilen, då kändes det bara som en utgift bland alla andra till bilen. Det var med i grundkalkylen precis som hjälm, handskar och skor. Mycket ligger i händerna på träffarrangören som bör uppmuntra folk att göra allt vad som står i sin makt för att öka säkerheten. Varför göra mindre? Alla som är på rejsa borde föregå med gott exempel och hädanefter köra med overall. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
Jag förstår inte det heller. Det är väldigt sällan det tar helt stopp på bana och då mot ett räcke inte mot träd tex som ofta går långt in i bilen och flyttar bensintankar osv. Vi har faktiskt bara krav på overall, inte ens handskar eller skor. Vet en kille här nere som kör i tofflor ![]() Det händer att man kan köra flera kilometer i skogen utan att där finns nån publik, när upptäcks det att man fattas? jo inte förren imål kanske 15 minuter bort och då sker ingen direkt rapportering heller då det kanske bara är att man kört av och inte kan komma loss eller fått punktering bara. Senast förra sommaren hade jag en kollega som gick av vägen och åkte så långt in i skogen de bilarna som kom efter inte såg honom. Målet rapporterade till starten att bilen fattades och de som startade blev ombedda att hålla lite utkik, men det tog en 10 bilar innan de började med det. När de som såg dem kom fram till bilen föraren var medvetslös och co-drivern var så yr att hon inte ens hade tagit av sig hjälmen eller knäppt upp bältena. Där fanns ingen publik eller nånting. Räddnignsarbetet fungerade bra och de var välbehållna men de där 30 sekunderna som overallen ska klara hade ju gått om man säger så. bild på eländet 2 3 ofta ser man folk i nomexoverall och vad har de under? Jo en syntettröjja..... Köp en nomextröjja ivarjefall (själv har jag långkalsonger alltid, även på sommaren och värmen står alltid fullt på ![]() ![]() Jag tycker balaclava är väldigt skönt då det håller hjälmen torr och den torkar på några minuter bara, en blöt svettig hjälm är ingen höjdare att sätta på sig ![]() _________________ Daniel Steiner |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12036 besök totalt |