| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mäter man upp en ABS-givares funktion?
|
7533 besök totalt |
|
Jag har problem med min ABS på min BMW M3 och har efter diverse felsökning kommit fram till att jag behöver mäta upp givarna. Vad mäter man? Resistans? Induktans? Någon som har erfarenhet på området? Givarna kostar ju en slant så det känns inte rätt att byt ut något som kanske fungerar. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
|
Man mäter resistansen i dom. På E36 ska dom ligga omkring 1Ω på en fungerande givare, dom trasiga jag har haft har legat på nästan 0Ω.
Har en ny bakgivare liggande. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Tack! Du är en klippa!
Mvh. John som inte riktigt redar ut att bromsa som en "man" utan ABS. Tyckte det blev för dyrt med läropengar - = bromsplattor. _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
|
Lyfter tråden lite då jag också har en defekt givare på något av hjulen.
Någon som vet hur systemet agerar när en givare lägger av? Försvinner ABS-funktionen helt på alla hjul eller bara på det hjul som har trasig givare? _________________ Anders Dauner |
||
Vet ju ej hur det funkar på BMW, men på Mazda så stänger systemet ner när en givare bråkar och man får låsingsbara bromsar. Dock kan det ju vara lite mysko under tiden den håller på och gå sönder.. Har själv fått lätt ABS verkan i 90 blås då man bara snudda bromsen så...
|
||
|
Räcker det verkligen att mäta resistans?
Dom givarna jag kollat på är induktiva och lämnar en spänningsspik för varje "tand" som passerar givaren. För att kolla så dom fungerar (och så att avståndet till taggarna är rätt) så bör man ju veta hur utsignalen ska se ut och mäta med oscilloskop så det ser ut som det skall. |
||
Så fort lampan på instrumentpanelen tänds så slutar systemet att fungera på alla hjul. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag har kollat på tre E36:or med tänd ABS lampa, då har jag mätt alla givarna och tre har då legat kring 1Ω och den fjärde kring 0Ω. Efter byte av den givare som låg på noll så fungerar ABS'en igen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jo, det är klart. Jag menade mer att det kan vara fel på givaren eller sättet den monterats på utan att man ser det på resistansen. Det var därför jag skrev "räcker" .. Så om man har 1Ω på alla givare och det ändå strular så behöver det inte betyda att givarna är friska. |
||
Precis! Det kan vara så att givaren är feljusterad. Jag fick ställa in en givare till en Saab 9000. Då tog jag helt enkelt och snurrade på hjulet och mätte spänningen och jämförde med alla hjul. Givetvis så hoppar spänningen ordentligt (ett oscilloskop är det rätta) men man ser oftast vilken givare som är felaktig. _________________ Martin Alfredsson |
||
|
Waveforms
Bra länk med utseende på olika givarsignaler. http://www.picotech.com/auto/wavefor Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7533 besök totalt |