Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mäter man upp en ABS-givares funktion?
7533 besök totalt
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504


Trådstartare
Hur mäter man upp en ABS-givares funktion?

Jag har problem med min ABS på min BMW M3 och har efter diverse felsökning
kommit fram till att jag behöver mäta upp givarna. Vad mäter man? Resistans? Induktans?
Någon som har erfarenhet på området? Givarna kostar ju en slant så det känns inte rätt att byt ut något som kanske fungerar.

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Man mäter resistansen i dom. På E36 ska dom ligga omkring 1Ω på en fungerande givare, dom trasiga jag har haft har legat på nästan 0Ω.

Har en ny bakgivare liggande.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504


Trådstartare
Tack! Du är en klippa!

Mvh. John som inte riktigt redar ut att bromsa som en "man" utan ABS. Tyckte det blev för dyrt med läropengar - = bromsplattor.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Lyfter tråden lite då jag också har en defekt givare på något av hjulen.

Någon som vet hur systemet agerar när en givare lägger av? Försvinner ABS-funktionen helt på alla hjul eller bara på det hjul som har trasig givare?

_________________
Anders Dauner
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Anders Dauner skrev:
Lyfter tråden lite då jag också har en defekt givare på något av hjulen.

Någon som vet hur systemet agerar när en givare lägger av? Försvinner ABS-funktionen helt på alla hjul eller bara på det hjul som har trasig givare?


Vet ju ej hur det funkar på BMW, men på Mazda så stänger systemet ner när en givare bråkar och man får låsingsbara bromsar. Dock kan det ju vara lite mysko under tiden den håller på och gå sönder.. Har själv fått lätt ABS verkan i 90 blås då man bara snudda bromsen så...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Räcker det verkligen att mäta resistans?

Dom givarna jag kollat på är induktiva och lämnar en spänningsspik för varje "tand" som passerar givaren. För att kolla så dom fungerar (och så att avståndet till taggarna är rätt) så bör man ju veta hur utsignalen ska se ut och mäta med oscilloskop så det ser ut som det skall.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Anders Dauner skrev:
Lyfter tråden lite då jag också har en defekt givare på något av hjulen.

Någon som vet hur systemet agerar när en givare lägger av? Försvinner ABS-funktionen helt på alla hjul eller bara på det hjul som har trasig givare?


Så fort lampan på instrumentpanelen tänds så slutar systemet att fungera på alla hjul.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Dan Hovang skrev:
Räcker det verkligen att mäta resistans?

Dom givarna jag kollat på är induktiva och lämnar en spänningsspik för varje "tand" som passerar givaren. För att kolla så dom fungerar (och så att avståndet till taggarna är rätt) så bör man ju veta hur utsignalen ska se ut och mäta med oscilloskop så det ser ut som det skall.


Jag har kollat på tre E36:or med tänd ABS lampa, då har jag mätt alla givarna och tre har då legat kring 1Ω och den fjärde kring 0Ω. Efter byte av den givare som låg på noll så fungerar ABS'en igen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Niklas Sandström skrev:
Jag har kollat på tre E36:or med tänd ABS lampa, då har jag mätt alla givarna och tre har då legat kring 1Ω och den fjärde kring 0Ω. Efter byte av den givare som låg på noll så fungerar ABS'en igen.


Jo, det är klart.

Jag menade mer att det kan vara fel på givaren eller sättet den monterats på utan att man ser det på resistansen. Det var därför jag skrev "räcker" .. Så om man har 1Ω på alla givare och det ändå strular så behöver det inte betyda att givarna är friska.
Citera
Martin_A
Göteborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Dan Hovang skrev:
Jo, det är klart.

Jag menade mer att det kan vara fel på givaren eller sättet den monterats på utan att man ser det på resistansen. Det var därför jag skrev "räcker" .. Så om man har 1Ω på alla givare och det ändå strular så behöver det inte betyda att givarna är friska.


Precis! Det kan vara så att givaren är feljusterad. Jag fick ställa in en givare till en Saab 9000. Då tog jag helt enkelt och snurrade på hjulet och mätte spänningen och jämförde med alla hjul. Givetvis så hoppar spänningen ordentligt (ett oscilloskop är det rätta) men man ser oftast vilken givare som är felaktig.

_________________
Martin Alfredsson
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Waveforms

Bra länk med utseende på olika givarsignaler.

http://www.picotech.com/auto/waveforms.html

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Skruva banåkabil
Hur mäter man upp en ABS-givares funktion?
7533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande