Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1383 besök totalt |
insperation ifrån F1 avgas
tjena! jag såg igår att de använde avgaser som lite extra "downforce" kanske(?) eller så var det vara kyl luft som var på väg ut. i villket fall som helst så undrar jag om man skulle kunna vinna något vettigt över huvudtaget genom att använda avgaserna till att skapa lite tryck mot marken, som är desutom gratis. sen är frågan om vad "therealpinto" har att säga om detta _________________ Jimmy Woodruff |
||
Även om det kan fladdra ganska bra i brallorna om man står bakom en lite vassare bil
![]() Kylluft blir det ju dock en del, så den vill man nog skicka ut åt rätt håll! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Sen får man också räkna med att när du släpper gasen inför en kurva så kommer mängden avgaser att minska och det blir sämre downfoarce när du egentligen behöver mer downfoarce.
|
||
Jobbiga är att man får sämre gräpp när man ska ut ur kurvan, skulle alltid gå att lösas genom viklingsbara utblås. |
||
samtidigt som man bromsar upp bilen = mindre passerande luft = mindre downforce men jag kan tänka mig som du säger om att avgaserna inte ger tillräkligt jämn flöde för att det ska hjälpa speciellt mycke, men jag undrar om det skulle göra någon nytta/skada, det skadar ingenting i luftmotstånds synpunkt _________________ Jimmy Woodruff |
||
F1 bilarna släpper ju ut avgaserna på ovansidan av motorrummet, strax innan bakvingen. Vad jag har förstått så är de främsta anledningarna till denna layout att man kan använda grenrör med full längd och att man slipper problem med att marktrycket påverkas av gaspedalläget. Detta hade man problem med då man tidigare ledde ut avgaserna i den bakre diffusorn.
Det ska också vara möjligt att fixa ett kylsystem som har ingen dragförlust, eller som ger dragkraft... |
||
Dragbike åkarna på 70/80-talet hade problem med just detta, utblåsen satt alla på samma sida och bågen trycktes i sidled under 402m repan. Lösningen var givetvis symmetriska utblås en på vardera sidan (v-twin såklart). Det tog en del
![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
och dragsters använder samma princip för att få downforce i starten innan aerodynaiken börjar funka.. |
||
Var det angående ideen att utnyttja frekvensen ifrån avgassystemet för att tidigare få turbulent gränsskikt på bakvingen? Grundideen där var att använda det under acceleration ut ur kurvorna, så att man fick mer grepp genom att man försenade avlösningen vid lägre hastigheter och därigenom fick mer downforce. Vingen skulle då anpassas till motorns frekvens vid en viss hastighet. Eller var det nåt om att få dragkraft ifrån kylarna? Det är lite tveksamt om det är möjligt i de relativt låga hastigheter det handlar om och framförallt skiftande hastigheter samt tämligen usel strömning i allmänhet. De gamla Mustang-flygplanen fick dragkraftsbidrag ifrån sina kylare och använde alltså värmeenergin som drivning. Brukar man inte säga att ungefär en tredjedel var av bensinens energi går till drivning, värme/kylning och avgaser? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Enligt vad jag har hört så har avgassystemet främst den utformning de har pga att man inte vill att de varma avgaserna ska träffa något av bladen på bakvingen.
Matrisen i kompositmaterialen brukar inte tycka om höga temperaturer speciellt bra. Generellt är det svårt att dra slutsatser ifrån F1 bilars aerodynamiska hjälpmedel då dessa bilar är komplicerade. Är inte ovanligt att en viss del ser ut som den gör pga att det ger fördelar på en annan del av bilen som påverkas av flödet runt delen som sitter framför. Vill man optimera sin egen bil gör man sannorlikt sig själv en otjänst att titta på F1 bilar. Bättre att studera bilar ifrån någon racingserie som har ett relativt fritt reglemente. Faktumet att en F1 bil har öppna hjul förändrar det mesta. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1383 besök totalt |