Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
insperation ifrån F1 avgas
1383 besök totalt
me_jimmy
Köping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

tjena!

jag såg igår att de använde avgaser som lite extra "downforce" kanske(?) eller så var det vara kyl luft som var på väg ut.

i villket fall som helst så undrar jag om man skulle kunna vinna något vettigt över huvudtaget genom att använda avgaserna till att skapa lite tryck mot marken, som är desutom gratis.

sen är frågan om vad "therealpinto" har att säga om detta

Varberg
Här sen Maj 2005

Även om det kan fladdra ganska bra i brallorna om man står bakom en lite vassare bil så är det nog mest tryckvågor och inte så mycket volym. Tror inte att det kan bli så mycket downforce av det, förutom kanske möjligen med någon ejektorliknande konstruktion. Misstänker att det skulle stjäla motoreffekt om det skulle ha någon större effekt.

Kylluft blir det ju dock en del, så den vill man nog skicka ut åt rätt håll!

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Sen får man också räkna med att när du släpper gasen inför en kurva så kommer mängden avgaser att minska och det blir sämre downfoarce när du egentligen behöver mer downfoarce.
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Ajden; Precis varför inte använda luftströmmen från avgasser till att minska downforce, kanske rullar lite lättar vid acc???
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

N-Joy Motorsport skrev:
Ajden; Precis varför inte använda luftströmmen från avgasser till att minska downforce, kanske rullar lite lättar vid acc???

Jobbiga är att man får sämre gräpp när man ska ut ur kurvan, skulle alltid gå att lösas genom viklingsbara utblås.
Citera
me_jimmy
Köping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Ajden skrev:
Sen får man också räkna med att när du släpper gasen inför en kurva så kommer mängden avgaser att minska och det blir sämre downfoarce när du egentligen behöver mer downfoarce.

samtidigt som man bromsar upp bilen = mindre passerande luft = mindre downforce

men jag kan tänka mig som du säger om att avgaserna inte ger tillräkligt jämn flöde för att det ska hjälpa speciellt mycke, men jag undrar om det skulle göra någon nytta/skada, det skadar ingenting i luftmotstånds synpunkt

Norrköping
Här sen Jun 2003

F1 bilarna släpper ju ut avgaserna på ovansidan av motorrummet, strax innan bakvingen. Vad jag har förstått så är de främsta anledningarna till denna layout att man kan använda grenrör med full längd och att man slipper problem med att marktrycket påverkas av gaspedalläget. Detta hade man problem med då man tidigare ledde ut avgaserna i den bakre diffusorn.

Det ska också vara möjligt att fixa ett kylsystem som har ingen dragförlust, eller som ger dragkraft...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hoppas att AndersY ser denna tråd. Jag har hört en utläggning från honom om precis det här. Mycket intressant, fast tyvärr var det lite för avancerat tom för F1

Stockholm
Här sen Dec 2002

Dragbike åkarna på 70/80-talet hade problem med just detta, utblåsen satt alla på samma sida och bågen trycktes i sidled under 402m repan. Lösningen var givetvis symmetriska utblås en på vardera sidan (v-twin såklart). Det tog en del innan de kom på det Iofs hade nog de monstren lite mer effekt än våra vardagsbilar kan jag tänka mig.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
Dragbike åkarna på 70/80-talet hade problem med just detta, utblåsen satt alla på samma sida och bågen trycktes i sidled under 402m repan. Lösningen var givetvis symmetriska utblås en på vardera sidan (v-twin såklart). Det tog en del innan de kom på det Iofs hade nog de monstren lite mer effekt än våra vardagsbilar kan jag tänka mig.

och dragsters använder samma princip för att få downforce i starten innan aerodynaiken börjar funka..
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Hoppas att AndersY ser denna tråd. Jag har hört en utläggning från honom om precis det här. Mycket intressant, fast tyvärr var det lite för avancerat tom för F1

Var det angående ideen att utnyttja frekvensen ifrån avgassystemet för att tidigare få turbulent gränsskikt på bakvingen?
Grundideen där var att använda det under acceleration ut ur kurvorna, så att man fick mer grepp genom att man försenade avlösningen vid lägre hastigheter och därigenom fick mer downforce.
Vingen skulle då anpassas till motorns frekvens vid en viss hastighet.

Eller var det nåt om att få dragkraft ifrån kylarna? Det är lite tveksamt om det är möjligt i de relativt låga hastigheter det handlar om och framförallt skiftande hastigheter samt tämligen usel strömning i allmänhet. De gamla Mustang-flygplanen fick dragkraftsbidrag ifrån sina kylare och använde alltså värmeenergin som drivning.

Brukar man inte säga att ungefär en tredjedel var av bensinens energi går till drivning, värme/kylning och avgaser?

#24, #64, #88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Enligt vad jag har hört så har avgassystemet främst den utformning de har pga att man inte vill att de varma avgaserna ska träffa något av bladen på bakvingen.
Matrisen i kompositmaterialen brukar inte tycka om höga temperaturer speciellt bra.

Generellt är det svårt att dra slutsatser ifrån F1 bilars aerodynamiska hjälpmedel då dessa bilar är komplicerade. Är inte ovanligt att en viss del ser ut som den gör pga att det ger fördelar på en annan del av bilen som påverkas av flödet runt delen som sitter framför.

Vill man optimera sin egen bil gör man sannorlikt sig själv en otjänst att titta på F1 bilar. Bättre att studera bilar ifrån någon racingserie som har ett relativt fritt reglemente. Faktumet att en F1 bil har öppna hjul förändrar det mesta.

Allmänt banåkaforum
1383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande