Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 15831 besök totalt |
Du kör med 100N/mm fram och 130N/mm bak och stavarna är bortplockade? Är bilen skapligt neutral? Jag har inte fått ut bilen ännu. Blir premiär på Lördag 28/5 ped PCSR på Knutstorp. Får ta ledigt på fredag eftermiddag och fixa det sista. 100N/mm fram och 180N/mm bak, allt enligt Forzas rek. Skall bli spännande att känna på en ordentligt överstyrd bil ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jo, och som vanligt så blev det skruvande in i det sista så att man knappt hann sova något före avfärd mot banan. Den trenden lyckas jag tydligen aldrig bli av med... ![]() ![]() ![]() |
||||
Jo, det stämmer att jag kör med 100/130 fram/bak och stavarna är väck. Att sedan bilen är "betydligt mer neutral än tidigare" säger egentligen inte så mycket. Som jag skrev så körde jag licenskörningen på riktigt dåliga däck i bak vilket gjorde bilen skapligt överstyrd. Det enda som jag kört på bana tidigare är en kraftigt understyrd golf så jag har med andra ord nästan noll erfarenhet av överstyrning respektive understyrning. Min uppfattning av bilens balans ska nog därför "tas med ett badkar med salt" (för att citera en bilförsäljare när vi diskuterade mätarställningen på en av hans importerade BMW's) men i min värld känns den skapligt neutral, i alla fall relativt tidigare setup. Jag upplevde bara att den understyrde i sista kurvan på väg ut mot rakan på Gelleråsen. Jag har heller inte börjat skruva något på dämparna, vilket kanske kan minska understyrningen. Min erfarenhet begränsas dock än mer av att jag bara fick köra ett hyffsat torrt pass, resten blöta. Ge mig lite tid att lära känna bilen så får vi se om jag ändrar uppfattning. Som det ser ut just nu så kommer nog jag och agerar rundningsmärke en stund på Knutstorp på lördag. Det ska naturligtvis bli spännande att höra vad du tycker om din nya setup! |
||||
Tack! Får se när jag hinner få lite färg på huven också. Jo, det var ju dock lite svårt att få med dem alla tre på samma bild. Vi ses! |
||||
om det blir något kört för min del på lördag vet jag inte. Bilen är inte klar ännu trots en grym insats i helgen. Men banmötet på söndag skall jag vara med på även om det blir helt blinda hjulvinklar. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Efter lördagens körning med PCSR på Knutstorp så kan jag konstatera att Knutstorp är en rolig bana som passar min motorsvaga bil bra.
Dan's fina bilder: ![]() ![]() Körningen gick bra och det gick ganska snabbt att lära sig hitta runt någorlunda. Bästa varvtid blev 1.12,993 vilket jag är nöjd med eftersom det var mitt första besök på Knutan. Nu när jag fått köra bilen ordentligt på torrt underlag så kan jag dock konstatera att Fredrik Svensson hade helt rätt i att bilen skulle vara understyrd. Den är visserligen inte katastrofalt understyrd men tillräckligt för att jag så småningom kommer börja kika lite på bl.a. hårdare fjädrar bak. Förutom underbart rolig körning så fick jag även träffa Björn "964c2", Christian "porschedriver" och Pontus "borg" IRL, vilket var trevligt! Avslutningsvis så kan jag säga att jag definitivt kommer att åka ner till Knutstorp fler gånger! ![]() |
||||
Jösses!! 1.12,993 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Synd att jag inte kom upp i lördags och spanade in din fina bil ![]() ![]() Den bilen borde väl passa bra i klass 3, tiden är i.a.f. väldans konkurenskrafig vad jag förstår. Inga planer på att tävla lite?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
ojoj, jag jag håller med, det var verkligen snabbt!! Vet du vad ni väger? Runt 1100 ? _________________ Pär Hylander |
||||
Tack! Bilen är dock inte så fin. Nog gillar jag en viss mån av bling bling men min bil är inte direkt någon skönhet. Det hade varit kul att vara kvar till söndagen för att få språka lite med er andra transaxelåkare samt kika på era bilar men jobbet kallade så jag var tyvärr tvungen att dra mig hemåt på lördag eftermiddag. Jo, jag har funderingar på att pröva ett par race i klass 3 i MPC men så länge som jag pluggar på veckorna och jobbar på helgerna så finns tyvärr varken tiden eller ekonomin för det. Det blir nog därför träning med PCSR 1-2 säsonger innan jag kanske gör tävlingsdebut. |
||||
Bil+jag+genomsnittlig soppamängd vid körningen landar ungefär på 1160kg. För att nå optimal vikt för klass 3 i MPC behöver jag banta bilen med drygt 130kg... ![]() |
||||
Jag tycker du skall lyssna på Pär ..
![]() ![]() MGCCs KM är perfekt för ansträngd ekonomi ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack för tipsen!
Jag ska kika lite på vad som gäller för mäterskapet ifråga men det som hindrar mig mest från tävlande oavsett arrangör är att jag jobbar på helgerna vilket innebär att jag bara kan vara med fram till lördag em. Skulle jag börja ta ledigt på helgerna för att rejsa så skulle nog min ekonomi totalkrascha... ![]() Därför får det troligtvis bli träning tills vidare och ev. pröva på ett par rejs nästa säsong. När jag sedan pluggat klart så kanske det blir en hel tävlingssäsong... ![]() ![]() |
||||
Då det för min del är färdigåkt för i år så tänkte jag summera bankörningssäsongen:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() om jag minns rätt så har jag i år kört totalt 6 heldagar och 3 halvdagar: 2,5 dgr Gelleråsen 2,5 dgr Kinnekulle 1,5 dgr Anderstorp 1 dag Knutstorp Eftersom jag före 2005 endast kört 3 bankörningar totalt i mitt liv så var det ju utan tvivel nytt personbästa. Jag har dessutom kört på 4 nya (för mig) banor under säsongen. Då är Nürburgring inräknad, vilken jag körde med brukspassaten. Bilen har fungerat kanon! Förutom att jag vid sista körningen "tappade" generatorn så har jag inte behövt laga någonting alls! ![]() Däcken (Bridgestone) RE540S har greppat bra hela säsongen både i vått och torrt. Jag har kört på samma uppsättning hela säsongen och det går att köra minst en dag till på dem! ![]() ![]() Just nu kommer jag inte ihåg vad jag satte dit för belägg men de har i alla fall fungerat fint de också. Jag har aldrig upplevt någon fading och då ska man ha i åtanke jag inte byggt någon bromskylning ännu. ![]() Efter halva säsongen så investerade min bror i transponderutrustning vilken hamnade i min bil så jag har därför fått några varvtider, personbästa: Gelleråsen 1.21.41 Kinnekulle 1.03.25 Anderstorp 1.59.93 (med passagerare) Knutstorp 1.12.99 Min målsättning inför säsongen gällande tider var att köra snabbare på Kinnekulle än jag gjorde med min förra banbil, en i stort sett orginal Golf gti 16v på bra däck. Med golfen körde jag 1.05.6 och som ni ser så klarade jag (som tur är ![]() Nu när säsongen är över så är det väl dags att börja sätta upp mål för vad man ska hinna med att fixa på bilen innan nästa säsong. Jag får nog klura lite på det... ![]() Här kommer istället några bilder ifrån en kvällskörning på Anderstorp: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Nu är bilen såld till en annan entusiast på detta forum. Jag fick tyvärr inse att tiden och pengarna inte räckte till så det blir en paus från banåkandet på några år för mig. Jag har dock lovat mig själv att jag ska vara tillbaks på banan igen i en frontmotorporsche inom några år.
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 15831 besök totalt |