Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4
15831 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Andreas Ingemarson skrev:
Det var ett tag sedan jag skrev här senast men det har trots allt hänt en del sedan dess.

Jag blev efter låååååång tid och många svordomar klar med demonteringen av torsionsstavarna, mycket tack vare min brorsa David som hjälpte mig när det strulade som mest. När jag sedan hade drygt 1 dag kvar att meka på före licenskörningen och jag trodde det bara skulle vara att skruva dit stötdämparna bak så trodde jag fel. De tog emot på flera ställen så de fick helt enkelt inte plats. Efter en dags stressmekande och återigen mycket hjälp av David så lyckades vi genom att kapa och slipa lite här och där samt flytta ett par infästningar till torsionsboxen, så småningom få dit dämparna så att de gick (nästan) helt fritt. Ett stort tack även till Christian Merheim för tips om modifieringarna!
Dagen därpå styrde jag bilen mot Gelleråsen för licenskörning med PCSR. Körningen gick bra men bilen var ganska överstyrd. Jag misstänkte att detta berodde på däcken, vilket senare visade sig stämma. Jag körde vid tillfället på riktigt gamla utslitna gatdäck och bakdäcken var betydligt äldre och uppenbarligen sämre än framdäcken (olika tillverkare fram och bak).

Efter den lugna men sladdande licenskörningen så bytte jag till BBS-fälgarna med R-däcken. Motorn fick Statoil Racingway 25-W50 och bromssytemet Motul RBF 600. Jag ställde hjulvinklarna till ca -3,2 runt om, vilket egentligen var något mer än jag ville ha men då det inte fanns tid att skruva mer så fick jag nöja mig med detta.
Efter att jag provbromsat lite på vägen så knäppte jag även en bild med mobilen. Ber om ursäkt för den taskiga kvalitén.

Eftersom jag är bekväm av mig samt av några andra uppenbara skäl så passade jag vid lämpligt tillfälle på att köpa mig ett släp, så nu är 944:an en trailerqueen.
För att få upp bilen utan att den fastnade på trösklarna så var vi dock tvugna att bygga om släpet något. Provlastning, återigen plåtat med mobilen.

I lördags körde jag med PCSR på Gelleråsen och med R-däcken kändes bilen betydligt mer neutral än tidigare. Då det regnade större delen av dagen så fick jag bara ett torrt körpass vilket på sätt och vis var lite tråkigt men det var även kul och nyttigt att köra i regn. Däcken, Bridgestone RE540S, fungerade också oväntat bra i vätan.
Eftersom jag är helt ny på RWD så blev det som väntat många sladdar men det var inte värre än att jag kunde häva dem. Bromsandet är nog det som jag är sämst på och det underlättar ju inte heller att bilen saknar ABS. Jag har dock inget emot att träna så mycket som möjligt!

Totalt sett så är jag hittills mycket nöjd med bilen och jag ser verkligen fram emot kommande bankörningar!

Du kör med 100N/mm fram och 130N/mm bak och stavarna är bortplockade? Är bilen skapligt neutral?

Jag har inte fått ut bilen ännu. Blir premiär på Lördag 28/5 ped PCSR på Knutstorp. Får ta ledigt på fredag eftermiddag och fixa det sista. 100N/mm fram och 180N/mm bak, allt enligt Forzas rek. Skall bli spännande att känna på en ordentligt överstyrd bil

Karlskrona
Här sen Jan 2005

Härligt Andreas! Kul att du blev nöjd!
Bilen ser förövrigt mycket läcker ut, riktigt racingstuk

OT Tack för bilderna, inte ofta man lyckas blifotograferad tillsammans med 3 svarta 944or

Här sen Dec 2002

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Kul att du är färdig.

Jo, och som vanligt så blev det skruvande in i det sista så att man knappt hann sova något före avfärd mot banan. Den trenden lyckas jag tydligen aldrig bli av med... ...men vad gör det när man fick
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
FSN skrev:

Du kör med 100N/mm fram och 130N/mm bak och stavarna är bortplockade? Är bilen skapligt neutral?

Jag har inte fått ut bilen ännu. Blir premiär på Lördag 28/5 ped PCSR på Knutstorp. Får ta ledigt på fredag eftermiddag och fixa det sista. 100N/mm fram och 180N/mm bak, allt enligt Forzas rek. Skall bli spännande att känna på en ordentligt överstyrd bil

Jo, det stämmer att jag kör med 100/130 fram/bak och stavarna är väck. Att sedan bilen är "betydligt mer neutral än tidigare" säger egentligen inte så mycket. Som jag skrev så körde jag licenskörningen på riktigt dåliga däck i bak vilket gjorde bilen skapligt överstyrd.
Det enda som jag kört på bana tidigare är en kraftigt understyrd golf så jag har med andra ord nästan noll erfarenhet av överstyrning respektive understyrning. Min uppfattning av bilens balans ska nog därför "tas med ett badkar med salt" (för att citera en bilförsäljare när vi diskuterade mätarställningen på en av hans importerade BMW's) men i min värld känns den skapligt neutral, i alla fall relativt tidigare setup. Jag upplevde bara att den understyrde i sista kurvan på väg ut mot rakan på Gelleråsen. Jag har heller inte börjat skruva något på dämparna, vilket kanske kan minska understyrningen.
Min erfarenhet begränsas dock än mer av att jag bara fick köra ett hyffsat torrt pass, resten blöta. Ge mig lite tid att lära känna bilen så får vi se om jag ändrar uppfattning.

Som det ser ut just nu så kommer nog jag och agerar rundningsmärke en stund på Knutstorp på lördag. Det ska naturligtvis bli spännande att höra vad du tycker om din nya setup!
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Max A skrev:
Härligt Andreas! Kul att du blev nöjd!
Bilen ser förövrigt mycket läcker ut, riktigt racingstuk

OT Tack för bilderna, inte ofta man lyckas blifotograferad tillsammans med 3 svarta 944or

Tack!
Får se när jag hinner få lite färg på huven också.

Jo, det var ju dock lite svårt att få med dem alla tre på samma bild.

Vi ses!
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

FSN skrev:

Jo, det stämmer att jag kör med 100/130 fram/bak och stavarna är väck. Att sedan bilen är "betydligt mer neutral än tidigare" säger egentligen inte så mycket. Som jag skrev så körde jag licenskörningen på riktigt dåliga däck i bak vilket gjorde bilen skapligt överstyrd.
Det enda som jag kört på bana tidigare är en kraftigt understyrd golf så jag har med andra ord nästan noll erfarenhet av överstyrning respektive understyrning. Min uppfattning av bilens balans ska nog därför "tas med ett badkar med salt" (för att citera en bilförsäljare när vi diskuterade mätarställningen på en av hans importerade BMW's) men i min värld känns den skapligt neutral, i alla fall relativt tidigare setup. Jag upplevde bara att den understyrde i sista kurvan på väg ut mot rakan på Gelleråsen. Jag har heller inte börjat skruva något på dämparna, vilket kanske kan minska understyrningen.
Min erfarenhet begränsas dock än mer av att jag bara fick köra ett hyffsat torrt pass, resten blöta. Ge mig lite tid att lära känna bilen så får vi se om jag ändrar uppfattning.

Som det ser ut just nu så kommer nog jag och agerar rundningsmärke en stund på Knutstorp på lördag. Det ska naturligtvis bli spännande att höra vad du tycker om din nya setup!

om det blir något kört för min del på lördag vet jag inte. Bilen är inte klar ännu trots en grym insats i helgen. Men banmötet på söndag skall jag vara med på även om det blir helt blinda hjulvinklar.

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Efter lördagens körning med PCSR på Knutstorp så kan jag konstatera att Knutstorp är en rolig bana som passar min motorsvaga bil bra.

Dan's fina bilder:

Körningen gick bra och det gick ganska snabbt att lära sig hitta runt någorlunda. Bästa varvtid blev 1.12,993 vilket jag är nöjd med eftersom det var mitt första besök på Knutan.

Nu när jag fått köra bilen ordentligt på torrt underlag så kan jag dock konstatera att Fredrik Svensson hade helt rätt i att bilen skulle vara understyrd. Den är visserligen inte katastrofalt understyrd men tillräckligt för att jag så småningom kommer börja kika lite på bl.a. hårdare fjädrar bak.

Förutom underbart rolig körning så fick jag även träffa Björn "964c2", Christian "porschedriver" och Pontus "borg" IRL, vilket var trevligt!

Avslutningsvis så kan jag säga att jag definitivt kommer att åka ner till Knutstorp fler gånger!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Efter lördagens körning med PCSR på Knutstorp så kan jag konstatera att Knutstorp är en rolig bana som passar min motorsvaga bil bra.

......

Körningen gick bra och det gick ganska snabbt att lära sig hitta runt någorlunda. Bästa varvtid blev 1.12,993 vilket jag är nöjd med eftersom det var mitt första besök på Knutan.

.....
Avslutningsvis så kan jag säga att jag definitivt kommer att åka ner till Knutstorp fler gånger!

Jösses!! 1.12,993 Jag kan direkt meddela att jag inte har en tillstymmelse till suck mot det tempot thumbs up . Löjligt imponerande med tanke på att det var första gången för dig på knutan

Synd att jag inte kom upp i lördags och spanade in din fina bil

Den bilen borde väl passa bra i klass 3, tiden är i.a.f. väldans konkurenskrafig vad jag förstår. Inga planer på att tävla lite??

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:

Jösses!! 1.12,993 Jag kan direkt meddela att jag inte har en tillstymmelse till suck mot det tempot thumbs up . Löjligt imponerande med tanke på att det var första gången för dig på knutan

ojoj, jag jag håller med, det var verkligen snabbt!! Vet du vad ni väger? Runt 1100 ?

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:

Synd att jag inte kom upp i lördags och spanade in din fina bil

Den bilen borde väl passa bra i klass 3, tiden är i.a.f. väldans konkurenskrafig vad jag förstår. Inga planer på att tävla lite??

Tack! Bilen är dock inte så fin. Nog gillar jag en viss mån av bling bling men min bil är inte direkt någon skönhet.
Det hade varit kul att vara kvar till söndagen för att få språka lite med er andra transaxelåkare samt kika på era bilar men jobbet kallade så jag var tyvärr tvungen att dra mig hemåt på lördag eftermiddag.
Jo, jag har funderingar på att pröva ett par race i klass 3 i MPC men så länge som jag pluggar på veckorna och jobbar på helgerna så finns tyvärr varken tiden eller ekonomin för det. Det blir nog därför träning med PCSR 1-2 säsonger innan jag kanske gör tävlingsdebut.
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

ojoj, jag jag håller med, det var verkligen snabbt!! Vet du vad ni väger? Runt 1100 ?

Bil+jag+genomsnittlig soppamängd vid körningen landar ungefär på 1160kg. För att nå optimal vikt för klass 3 i MPC behöver jag banta bilen med drygt 130kg...
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Ruskigt bra tid... Är nog inget större fel på det chassit.

Laholm
Här sen Nov 2002

Inte på chaffisen heller

Låter ju som perfekt vagn för MGCC KM (billig racing) roadsport C. Viktgränsen blir 1141 kg....

På söndag åker vi på Sturup...... Motorvägen ner, 3 timmar från Göteborg......

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vikten stämmer ju onekligen ganska bra men det blir nog lite tight med söndag...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Vikten stämmer ju onekligen ganska bra men det blir nog lite tight med söndag...

Man får prioritera här i livet.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag tycker du skall lyssna på Pär ..
MGCCs KM är perfekt för ansträngd ekonomi (bilen har du ju redan thumbs up ). Men finns inte tiden alls kan jag hålla med om att det kan bli svårt. Mer info på hemsidan http://www.mgcc.nu/mgcc.htm och klicka på KM.

CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för tipsen!

Jag ska kika lite på vad som gäller för mäterskapet ifråga men det som hindrar mig mest från tävlande oavsett arrangör är att jag jobbar på helgerna vilket innebär att jag bara kan vara med fram till lördag em. Skulle jag börja ta ledigt på helgerna för att rejsa så skulle nog min ekonomi totalkrascha...
Därför får det troligtvis bli träning tills vidare och ev. pröva på ett par rejs nästa säsong. När jag sedan pluggat klart så kanske det blir en hel tävlingssäsong...
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Då det för min del är färdigåkt för i år så tänkte jag summera bankörningssäsongen:

om jag minns rätt så har jag i år kört totalt 6 heldagar och 3 halvdagar:

2,5 dgr Gelleråsen
2,5 dgr Kinnekulle
1,5 dgr Anderstorp
1 dag Knutstorp

Eftersom jag före 2005 endast kört 3 bankörningar totalt i mitt liv så var det ju utan tvivel nytt personbästa. Jag har dessutom kört på 4 nya (för mig) banor under säsongen. Då är Nürburgring inräknad, vilken jag körde med brukspassaten.

Bilen har fungerat kanon! Förutom att jag vid sista körningen "tappade" generatorn så har jag inte behövt laga någonting alls! thumbs up
Däcken (Bridgestone) RE540S har greppat bra hela säsongen både i vått och torrt. Jag har kört på samma uppsättning hela säsongen och det går att köra minst en dag till på dem! thumbs up Att de slitits så lite beror nog delvis på att det oftare varit regn på körningarna än vad det varit torrt... thumbs down
Just nu kommer jag inte ihåg vad jag satte dit för belägg men de har i alla fall fungerat fint de också. Jag har aldrig upplevt någon fading och då ska man ha i åtanke jag inte byggt någon bromskylning ännu. thumbs up

Efter halva säsongen så investerade min bror i transponderutrustning vilken hamnade i min bil så jag har därför fått några varvtider, personbästa:

Gelleråsen 1.21.41
Kinnekulle 1.03.25
Anderstorp 1.59.93 (med passagerare)
Knutstorp 1.12.99

Min målsättning inför säsongen gällande tider var att köra snabbare på Kinnekulle än jag gjorde med min förra banbil, en i stort sett orginal Golf gti 16v på bra däck. Med golfen körde jag 1.05.6 och som ni ser så klarade jag (som tur är ) detta mål!

Nu när säsongen är över så är det väl dags att börja sätta upp mål för vad man ska hinna med att fixa på bilen innan nästa säsong. Jag får nog klura lite på det...

Här kommer istället några bilder ifrån en kvällskörning på Anderstorp:

Citera
CI

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu är bilen såld till en annan entusiast på detta forum. Jag fick tyvärr inse att tiden och pengarna inte räckte till så det blir en paus från banåkandet på några år för mig. Jag har dock lovat mig själv att jag ska vara tillbaks på banan igen i en frontmotorporsche inom några år.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4
15831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande