Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
VW Golf R32 - Snabbtest
1, 2   >>
2992 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
VW Golf R32 - Snabbtest

I lördags var jag och snabbtestade en Golf R32 hos den lokala VW-handlarn.
Måste säga att jag blev rätt imponerad av den! thumbs up
Det var nog iofs första gången jag körde en fyrhjulsdriven bil(!!!),
så jag blev imponerad av hur bra det gick att få ner de 241 hästarna i backen.
OK, den verkade lite för mjuk i fjädringen, för den "bottnade ur" ett par ggr.
Men en tur på en lokal krokväg och 260 km/h på mätaren efter en kort tur på motorvägen,
gjorde att den dagen är värd att minnas.
Utan ESP(uttalas glädjedödare), så är bilen väldigt understyrd på löst underlag thumbs down ,
men på torr asfalt så går det att köra bra fort med den! thumbs up
Jag tycker ni skall köpa den, köra lite föriktigt med den i ett halvår och sedan sälja den till mig för halva priset!

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Var det den röda som står inne på Arver i e-tuna?
Var o kollade på den i lördags. Krävs det nån bokning för att få provköra den?

Fredrik

NS BTG: 9.10.21

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag tjatade hela hösten på att den lokala handlaren skulle plocka hem en demo R32:a så man skulle kunna få provköra.
och från början sa de att de skulle ta hem en men så blev det inte . Hoppas att de tar hem en i vår istallet !!!

Jag sprang på VW:s testflotta för två veckor sedan på hemväg från norrland. Många intressanta bilar men den som väckte mitt intresse var en R32:a med DSG(dubbelkopplingslåda). Jag snackade lite med en tekniker och har sa att Porsche hade använt tekniken i någon tävlings bil . Någon som vet något mer om detta???

Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
R32:a med DSG(dubbelkopplingslåda). Jag snackade lite med en tekniker och har sa att Porsche hade använt tekniken i någon tävlings bil . Någon som vet något mer om detta???

Tjaa, det är väl en ganska hårt beprövad utveckling... Jag har för mig att Porsche började utveckla ett sådant tilltag tillsammans med Audi !?!
Audi S1, IMSA 90 och farbror Walters hysteriska Pikes Peak-kärra hade nått sånt inunder skalet har jag för mig !?!?

S.C.S
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik C skrev:
Var det den röda som står inne på Arver i e-tuna?
Var o kollade på den i lördags. Krävs det nån bokning för att få provköra den?

Fredrik

Ja det var den bilen!
Dom var inte så speciellt pigga på att låna ut den!
Det hade tydligen kraschats flera st under provkörningar runt om i landet.
Så det "fick bara inte hända något" med den här bilen, sa dom.
Den är mycket diskret i sin framtoning. Det gillar jag! thumbs up

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Då är det bara o gå in o tjata !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kan förstå deras ovilja att låna ut vassa bilar.
En polare till mig och hans kompis lånade en EVo VI närde var nya.
Min polare körde en runda först, sen tog den andra över. Han skulle
bräcka den första körningen.
Det hela slutade givetvis med bakvagnssläpp i 160. Orutinerad
som han var så släppte han gasen och backade rätt in i ett träd. Bilen
fick bogseras och blev senare inlöst av försäkringsbolaget.
Inga personskador som tur var.

Bilen fick egentligen inte provköras men de kände en av säljarna sen
gammalt. Vet inte om han fick vara kvar på den firman så länge till...

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Tjena!

Provade R32:an på Persson i Uppsala när dom hade en Golf-dag i höstas och vi GTI-klubbsmedlemmar var de enda som fick provköra

Mina intryck var följande:

Tung och sävlig i sitt rörelsemönster thumbs down
Tung och stabil gång thumbs up (tung är inte alltid dåligt )
Gaspesponsen och framförallt ljudet var thumbs up thumbs up thumbs up
Bromsarna var så där, men bilen hade gått 15mil så det kan ha sin förklaring, men den stannade BRA thumbs up
Trots sin tyngd så var den trevlig att ratta runt på de uppländska krokvägarna och bara plocka växlar åt båda håll (eller hur, Calle E)

Sammanfattning:
Lite för "lagom"
Ingen värsting men samtidigt ingen vidare komfort
Stötig men inte stadig
brummig även i crusespeed (typ 90) och säkert enerverande i längden trots att ljudet var en av de stora behållningarna av den bilen.
Vill jag ha? jorå, om pengarna inte ställde till allt för mycket besvär och om jag var singel... :woot:

OK, även om man inte kan jämföra, men jag börjar förstå belackarna som tycker att M3 CSL inte riktigt räcker hela vägen...

Antingen bygger man en "Racer" eller så bygger man en "Gliider" . kompromisser blir aldrig bra
(om jag ännu hellre vill ha en CSL? nja...)

(Mästare i Smilies SM?)

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: VW Golf R32 - Snabbtest

Peeter skrev:
I lördags var jag och snabbtestade en Golf R32 hos den lokala VW-handlarn.
Måste säga att jag blev rätt imponerad av den! thumbs up
Det var nog iofs första gången jag körde en fyrhjulsdriven bil(!!!),
så jag blev imponerad av hur bra det gick att få ner de 241 hästarna i backen.
OK, den verkade lite för mjuk i fjädringen, för den "bottnade ur" ett par ggr.
Men en tur på en lokal krokväg och 260 km/h på mätaren efter en kort tur på motorvägen,
gjorde att den dagen är värd att minnas.
Utan ESP(uttalas glädjedödare), så är bilen väldigt understyrd på löst underlag thumbs down ,
men på torr asfalt så går det att köra bra fort med den! thumbs up
Jag tycker ni skall köpa den, köra lite föriktigt med den i ett halvår och sedan sälja den till mig för halva priset!

I senaste SportAuto kör dom R32:an i supertestet och det är ju tyvärr inga supertider runt Ringen och Hockenheim. Jag har för mig att Focus RS och att även Seat Leon Cupra R var snabbare runt H.
Herr von Saurma tyckte att VW kunde gått längre med bilen. Nu var den trots allt lite för mycket kompromiss mellan daily driver och banmaskin.

Jag testade den iofs också i höstas och jag skulle allt kunna tänka mig en. Tyvärr lite för mycket lull-lull och vikt.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:
I senaste SportAuto kör dom R32:an i supertestet och det är ju tyvärr inga supertider runt Ringen och Hockenheim. Jag har för mig att Focus RS och att även Seat Leon Cupra R var snabbare runt H.
Herr von Saurma tyckte att VW kunde gått längre med bilen. Nu var den trots allt lite för mycket kompromiss mellan daily driver och banmaskin.

Jag testade den iofs också i höstas och jag skulle allt kunna tänka mig en. Tyvärr lite för mycket lull-lull och vikt.

Nisse, vi GTI-nördar är lika...
Samma tankar vad gällande vikt och som jag uppfattade det så var den mer anpassad som Autobahn-lok än som Renn-Sporter.

Att Focus RS piskade denna är jag inte det minsta förvånad över, verkar vara en trevlig skapelse och något som j ( )

...puh så skulle jag inte kunna tänka mig något annat än en golf

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vikten reagerade jag också på! thumbs down
Den väger lika mycket som min Passat Variant!
Vilket å andra sidan fick mig att börja fundera på om jag ändå inte skulle testa Passaten på ringen i höst!

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

VW Golf R32 - Test två...

Halåjj igen alla glaga rejsare!

Nu har jag varit ute och provkört R32 ytterligare en gång och mina intryck denna gång är som följer:

Efter ett varv runt för att uppsnappa bilens externa attribut så slås jag av det väl harmoniserade yttre som denna bil har, det mesta är annorlunda mot en standardgolf, men linjerna är det samma.
Bland det första som man ser är att den är rejält sänkt (för att vara en "standardbil") och dom snygga 18" hjulen. Dessa var för övrigt skodda med vinterdäck... eller vad man skall kalla det för, 235/35-18 Good Year Ultra Grip och det är väl inte det jag skulle åka till fjällen med på vintern, men...

okej, in i bilen och igen med dörrarna, kassaskåpskänsla! starta motorn, mmmmm, härligt ljud! ett par korta piskningar på gasen och jag kan köpa den på bara ljudet!

Vi rullar lite sakta iväg och märker att den är ganska stötig i sitt uppträdande och detta i sin tur gör att gasfoten steppar lite och ger en mycket ryckig framfart då gasresponsen är omgående!

Efter lite funderande på färdväg så tar vi sikte på de 5 och 7 meters vägar som finns mellan Uppsala och Knivsta och för er som inte är så bevandrade på dessa vägar kan man lugnt säga att den ko som stakat ut dessa vägar hade ätit allt för många höstjästa äpplen... få meter på dessa vägar är raka!

Nåväl med en rätt lugn färd ut ur Uppsala med lite grabbiga accelerationer så kommer vi fram till Danmark... (snabb bil det där... Nej, Danmark är en by utanför Uppsala!!) och där börjar det roliga. Efter några långsvepande kurvor i ständig acceleration som aldrig ville sluta så kommer vi in i byn och lugnar ner oss lite, rundar kyrkan på tvåan och lätt hjulhas... vi lämnar Danmark bakom oss och fortsätter mot Holland... Neeeej, lägga av nu!! Hammarby skall det vara och för er som är gamla botaniker eller biologer så är det "Linnés Hammarby" som vi slingrar oss mot i högt tempo och ett ständigt bytande av växel och hårda inbromsningar. Vi kommer fram till ett stopp vid en 70-väg och får vänta på en bil som först skall passera och från vårt stopp så har vi passerat denna bil innan vi varvat klart på trean, en acceleration med skönsång!

Vi lämnar åter igen "den stora vägen" och kör vidare mot Alsike. Hygglig attack även här och när jag av misstag skall växla ner från femman till fyran innan en kurva för att kunna hålla farten bra, men klipper i sexan istället så inser jag att det där med växlar är bara larv, det gick lika bra på sexan...

Vi stannar för att testa lite 0-xxx accelerationer och jag blir lite förargad att man har laggt stegninen så dumt på en bil med denna vridstarka motor och att man klockar 80Km/h innan man måste lägga i trean, onödigt kort etta och tvåa!

Skillnaden mellan att starta med eller utan ESP var knappt märkbar, den satte sig lite mer markerat i bak utan ESP, men någon tendens till hjulspinn, det fanns inte och prickade man tvåan perfekt så fick man en magstuts som kändes rejält!!

Bromsarna fungerade bra, betydligt mycket bättre än när jag testade bilen senast, dock hade den bara gått några få mil då och inget var inkört.
Väldigt ofta så gick ABSén in och "skvallrade" att "Begärt inbromsningsretardation kan inte levereras"

Efter Alsike återkom vi till Uppsala via Nåntuna för att sedan testa lite rondellkörning i Uppslas södra rondell. Den understyr gärna vid för högt tempo men det går att minska, antingen genom lite gassläpp och få bakvagnen att hänga på eller att öka gasen och på så sätt få mer hjälp av bakhjulen. VW's alla fyrhjulsdrivna bilar är hysteriskt understyrda vi "fegning" men följer gärna med bra vid attack!

Forts. följer...

Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Så, vi fortsätter med en slutsummering:

Sammanfattning:
Snyggt och tilltalande yttre, den gör sig mycket bra i silver, snygga fälgar
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Interiört så är stolarna katastrof, åtminstonde för mig, reslig och gänglig nordbo. Breda så att stöden inte hjälper till, dessutom är dom i vägen för armbågarna i vissa moment (jo, jag sitter nära ratten).
Att dom dessutom inte har satt Alcantara i mitten är en generalmiss, man glider omkring i stolarna trots låst bälte.
I övrigt har bilen det mesta som man behöver, ECC, schyst stereo (som endast testades under 30 sekunder...) och en ratt som är väl så grov att man blir avundsjuk...
thumbs up thumbs up thumbs down thumbs down
Motorn har är härlig och grov gång, dessutom har Remus tekniker laggt åtskilliga timmar för att stämma av denna pipa och vilken pipa sen... Ett ljud som kan få en vuxen man att börja gråta!
Motorn är rapp i sin respons och drar bra från botten, betydligt piggare än senast, då den bara hade gått från Södertälje till Uppsala, drygt... Att den sedan tappar flåset lite när den skall leverera de högsta tonerna är inte helt lyckat, men med lite andra kammar så hade betyget kunnat bli än bättre...
Växellådan är distinkt i sina lägen, men slagen är lite väl långa mellan "nord-syd" samt att stegningen kunde varit mer optimerad.
thumbs up thumbs up thumbs up
Transmissionen i övrigt ger ett kvickt intryck, insteget från framhjulsdrift till allhjulsdrift sker obemärkt och korrekt, inte som Syncrosystemets "lag"
Bromsarna finner jag inget att klaga på, dom levererar kraft så det räcker. Vi testade dock inte många inbromsningar från hög fart, men jag tror inte att det skall vara några betänkligheter med det. ABSén tyckte jag tillät lite "skid" i fullinbromsningarna utan att vara oärlig, men det kan ha varit vägen i kombilation med däcken
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up ( thumbs up )
Chassit uppfattade jag som stötigt och tungfota utan att ge ett tryggt intryck. Den väger ju sina goda kilo och det märks tydligt i chassisättning och respons.
Jag hade oprimerat dämparna på ett annorlunda sätt med mindre lågfartsdämpning och med högfartsdämpning, men som sagt vår lilla ovetenskapliga test var helt inriktad på "Kul-Tur" prestanda och inte Autobahntempo.
Den kvicka styrningen tillsammans med chassit gjorde också att den blev lite inexakt vid hög fart, först syrde den dit man ville, sedan kom chassit på att "gunga lite" och då blev det opålitligt. ("vinterdäcken" gjorde säkert sitt till också.)
thumbs up thumbs up ( thumbs up )

Så, en för all del trevlig bil, vildare standardGolf har jag inte testat och den gav leenden upp till öronen några timmar efteråt. Att man skall ha en bil med sexa hellre än turbo ser jag som mer klart än någonsin. Efter denna andra tur mer R32:an så måste jag skaffa mig tillfälle att testa en M3 E46!!! 100hk till och förhoppningsvis ton (inte viktmässigt) av mer prestanda.

MEN man skulle inte kunna ha en sån här bil, dels för att man bara skulle få köra några dagar varje halvår, där emellan åka taxi...
Sedan är komforten inte mycket att skriva hem om, ganska högt vägljud och en trevlig, men för all del vass sång från 6:an som man säkerligen tröttnar på vid lite längre "flytta arslet" färder, så mitt svar är som tidigare:

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Uj uj, en sån vill man testa, men det kan bli lite svårt. Dom visar lixom vart dörren finns när man frågar efter att få provköra en Skoda Fabia
Jag antar att jag får skylla mig själv som är 19år? thumbs down
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:

Jag har funderat i samma banor Peeter. Jag har just sålt Passaten och eventuellt skall vi byta ut Golf VR6:an också.

Kolla in mobile.de där finns det massor av begagnad R32:or.

Att jämföra med en M3:a som en del gjort i den här tråden är väl lite elakt. Snarare då med en 330xi, men den kostar antagligen en hel del mer om man jämför färdigutrustade bilar.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag skrev i ett tidigare inlägg att den blev frånåkt av bl.a. Focus RS på Hockenheim.

Jag måste nu få återupprätta VW:s rykte och skriva att Boxstern bara är 1 sekund snabbare än R32:an runt Ringen och Honda S2000 är 2 sekunder långsammare. Allt enligt SportAuto och tyvärr är det inte Boxster S vi pratar om.

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Magnus, jag har hittat en bug i smileyhanteringen.

Det verkar som det med automatik skrivs ut en ledsen smiley om meningen innehåller
orden Ford eller Focus RS, finns det någon lösning på detta mycket allvarliga problem? Se nedan.
Nisse Classon skrev:
Jag skrev i ett tidigare inlägg att den blev frånåkt av bl.a. Focus RS på Hockenheim.

Man kanske skulle kunna knåpa ihop någon sorts skript som skannar av texten och därefter
korrigerar uppenbara fel. Så här skulle det t.ex kunna se ut med en inbyggd felkontroll/korrigering.

Nisse Classon skrev:

Därifrån till implementering av en enkel AI-funktion är steget inte långt, exempel:

Nisse Classon skrev:

mvh
En vilt spekulerande och drömmande Andreas

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

LOL!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

I Stockholm verkar den inte alls gå att provköra. Tro mig jag och MFünf har försökt.

Stolarnas nackskydd passade inte mig alls, med mina 186 cm är jag för lång.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Andreas A skrev:
Magnus, jag har hittat en bug i smileyhanteringen.

Det verkar som det med automatik skrivs ut en ledsen smiley om meningen innehåller orden Ford eller Focus RS

Konstigt, jag hade inte tänkt att göra en ledsen smiley, men min hand drogs som av en osynlig kraft till just den smileyn och när jag försökte styra bort den så rörde sig plötsligt och till synes helt oförklarligt mitt högra pekfinger neråt. Rätt var det var så satt smileyn där och det gick inte att radera den heller.

Måste testa lite.

Fort
Fors
Form
Ford

Som sagt. Mycket underligt.

På tal om Honda S2000, som jag också nämnde, så hörde jag en sådan acksa*) fullt för en liten stund sedan. Måste ha varit öppet filter på den, för det var arton vad gött den lät!!!! thumbs up thumbs up Närmaste en M3 E30 DTM jag hört en gatbil låta!

*)Enligt rejsa.nu-svenska

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:

På tal om Honda S2000, som jag också nämnde, så hörde jag en sådan acksa*) fullt för en liten stund sedan. Måste ha varit öppet filter på den, för det var arton vad gött den lät!!!! thumbs up thumbs up Närmaste en M3 E30 DTM jag hört en gatbil låta!

*)Enligt rejsa.nu-svenska

om de tvar den blå/lila som går i Lkp så ska det enligt vad jag har hört sitta ett ganska stort öppetfilter på den, snygg bil i övrigt. Har dock aldrig hört den "acksa".

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Allmänt banåkaforum
VW Golf R32 - Snabbtest
1, 2   >>
2992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande