Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Första vårturen
1641 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Första vårturen

Härligt å komma ut å vädra Panteran några mil över Mälaröarna.
Ny bromsvåg, nytt insug, mera splitter. Tråkigt nog tar kopplingen lite mera tid.
Total utväxling till frambromsarna är 193/1, från pedalgummit till padsen.
Det är tungtrampat. Vi får se när det blir varmare så jag kan balansera in sytemet. Fram kolvarean är 12000 mm2, och huvudcylindern 248 mm2.
Pedalen är 4 ggr.
Får försöka hitta några bra landsvägsbelägg med hög friktion. Några tipps?
Insuget går bra men behöver någon liten anpassning hos Haltech,en.

Såg inga sportbilar alls efter vägarna. Men jag känner mig som folk i alla fall så här efteråt...

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Vad har du för Haltech då?
Elektronisk tändning också?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
super7 skrev:
Vad har du för Haltech då?
Elektronisk tändning också?


E6-K.
Den styr både tändning och sprut. Iom att det är en 8;a så har jag dock fördelaren kvar. Skulle gärna bygga helsekvensiell tändnig med 8 spolar.
Mest för att det är skoj att hålla på. Jag har dubbelstiftstoppar så jag kan ju slå till med 16 spolar.... hm. Kolla min hemsida http://hem.passagen.se/hemipanter .
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Låter som ett spännade projekt.
Hur har du justerat insprutningen då? på gatan eller
är motorn körd i bänk.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Såg en röd Cobra i Västerås så nog börjar våren att närma sig.

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
super7 skrev:
Låter som ett spännade projekt.
Hur har du justerat insprutningen då? på gatan eller
är motorn körd i bänk.


Jag har programmerat på gatan. Min devis är att göra allt själv. Fast jag skulle inte sagt nej till en bänk, om jag fick sköta den själv....Tycker det är spännade att se vad jag kan åstadkomma med den maskinpark jag har, och det jag lärt mig med åren. Det är lite filosofi över det hela.
Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Göran Malmberg skrev:
super7 skrev:
Låter som ett spännade projekt.
Hur har du justerat insprutningen då? på gatan eller
är motorn körd i bänk.


Jag har programmerat på gatan. Min devis är att göra allt själv. Fast jag skulle inte sagt nej till en bänk, om jag fick sköta den själv....Tycker det är spännade att se vad jag kan åstadkomma med den maskinpark jag har, och det jag lärt mig med åren. Det är lite filosofi över det hela.
Göran malmberg.


Har tittat lite på hemsidan...kan inte göra annant än thumbs up thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag har sett ditt hemimonster ett par ggr...bland annat på en Imprezaträff vid Brostugan....ujujuj... thumbs up

MYCKET trevlig maskin!

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
[quote="super7"][quote="Göran Malmberg"]
super7 skrev:
quote]

Har tittat lite på hemsidan...kan inte göra annant än thumbs up thumbs up


Man tackar...
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241





Bygga upp chassit som en modell i trä för att utröna hur olika lösningar påverkar vridstyvheten thumbs up . Du är minst lika nyfiken som jag är Göran, fast du är definivt mer uthållig! thumbs up



_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tar mig friheten att klippa in ett avsnitt Görans hemsida som jag gillar!

As for references. Ferrari 360 spider 6250 fp/degree. Viper gts has a "tube space frame" and 9000 fp/degree. Viper gts-R (Le Mans 24 hr) is reinforced to 13600 fp/degree. Lamborghini Murcielago also uses a high strength tube frame supported with honeycomb carbon fibre to 15000 fp/degree. It clearly shows that the Ferrari has no roof. Here we have cars with cromolly tube frames, carbon fibre, etc. Exotic material, loudly advertised as great stuff that makes those sport scars outstanding. Let me mention that the new SAAB 9-3 Sport Sedan, steel monocoque has a torsional stability of 16000 fp/degree. Showing that good engineering is more important than the use of fancy materials. Embarrassing for the SUPER cars? thumbs up

AL underskrift går i samma riktning
"Bara för att den är tillverkad i kolfiber betyder det inte att den är korrekt..." A. Lidström


Nu kom jag ur spår igen, tråden handlade ju om första vårturen....

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det var fint att ngn lagt märke till underskriften...

Super-Lambo i kolfiber: 15 000 fp/grad
Shopping-Saab i stål: 16 000 fp/grad

ok, Lambon väger kanske mindre. Men det är en intressant/kul iaktagelse.

Åter till vårturen!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Trevligt!

Jag var också ute på första vårturen i en av hobbybilarna i helgen - Cortina 1200 De Luxe. Med hela 48,5 hk (varav några lämnat stallet - dax att sota toppen tror jag) blir det en ganska sansad framfart. Men å så kul!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Första vårturen
1641 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande