Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1641 besök totalt |
Första vårturen
Härligt å komma ut å vädra Panteran några mil över Mälaröarna. ![]() Ny bromsvåg, nytt insug, mera splitter. Tråkigt nog tar kopplingen lite mera tid. Total utväxling till frambromsarna är 193/1, från pedalgummit till padsen. Det är tungtrampat. Vi får se när det blir varmare så jag kan balansera in sytemet. Fram kolvarean är 12000 mm2, och huvudcylindern 248 mm2. Pedalen är 4 ggr. Får försöka hitta några bra landsvägsbelägg med hög friktion. Några tipps? Insuget går bra men behöver någon liten anpassning hos Haltech,en. Såg inga sportbilar alls efter vägarna. Men jag känner mig som folk i alla fall så här efteråt... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
E6-K. Den styr både tändning och sprut. Iom att det är en 8;a så har jag dock fördelaren kvar. Skulle gärna bygga helsekvensiell tändnig med 8 spolar. Mest för att det är skoj att hålla på. Jag har dubbelstiftstoppar så jag kan ju slå till med 16 spolar.... hm. Kolla min hemsida http://hem.passagen.se/hemipanter . Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har programmerat på gatan. Min devis är att göra allt själv. Fast jag skulle inte sagt nej till en bänk, om jag fick sköta den själv....Tycker det är spännade att se vad jag kan åstadkomma med den maskinpark jag har, och det jag lärt mig med åren. Det är lite filosofi över det hela. Göran malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Har tittat lite på hemsidan...kan inte göra annant än ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag har sett ditt hemimonster ett par ggr...bland annat på en Imprezaträff vid Brostugan....ujujuj...
![]() MYCKET trevlig maskin! /J |
||||
Tar mig friheten att klippa in ett avsnitt Görans hemsida som jag gillar!
As for references. Ferrari 360 spider 6250 fp/degree. Viper gts has a "tube space frame" and 9000 fp/degree. Viper gts-R (Le Mans 24 hr) is reinforced to 13600 fp/degree. Lamborghini Murcielago also uses a high strength tube frame supported with honeycomb carbon fibre to 15000 fp/degree. It clearly shows that the Ferrari has no roof. Here we have cars with cromolly tube frames, carbon fibre, etc. Exotic material, loudly advertised as great stuff that makes those sport scars outstanding. Let me mention that the new SAAB 9-3 Sport Sedan, steel monocoque has a torsional stability of 16000 fp/degree. Showing that good engineering is more important than the use of fancy materials. Embarrassing for the SUPER cars? ![]() AL underskrift går i samma riktning "Bara för att den är tillverkad i kolfiber betyder det inte att den är korrekt..." A. Lidström ![]() Nu kom jag ur spår igen, tråden handlade ju om första vårturen.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det var fint att ngn lagt märke till underskriften...
![]() ![]() Super-Lambo i kolfiber: 15 000 fp/grad Shopping-Saab i stål: 16 000 fp/grad ok, Lambon väger kanske mindre. Men det är en intressant/kul iaktagelse. Åter till vårturen! |
||||
Trevligt!
Jag var också ute på första vårturen i en av hobbybilarna i helgen - Cortina 1200 De Luxe. Med hela 48,5 hk (varav några lämnat stallet - dax att sota toppen tror jag) blir det en ganska sansad framfart. Men å så kul! /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1641 besök totalt |