Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6408 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Kränghämmare till 993, för grovt?

Hepp.

Jag har fått ett paket från H&R med nya krängare till 993:an.

Som det ser ut idag har jag PSS9 med RS framvagn runt om och bilen väger 1430 kg med förare och 1/2 tank.

Från början var det inte M030 på bilen. Detta innebär 21mm krängare fram och 18mm krängare bak.
Jag tycker denna set-up är helt klart för mjuk. t.ex. över NGK på Kuntan så blir det så stora lastväxlingar att man tappar mycket tid och körningen blir även klart osäkrare. Detta med hårdaste dämparinställningen.

H&R krängarna är 26mm fram och 23mm bak. När vi beställde trodde vi de var ihåliga samt hade 3 resp 4 justeringshål. När paketet dök upp i fredags visade det sig att de var SOLIDA samt bara hade 2 justeringshål fram resp. bak.

Så nu är frågan kommer detta bli åt h_vete för hårt för en bil som går både bana och lite gata??? särskillt som man inte har så mycket justermån!

Jämför man med andra alternativ (som iofs är gjorda att sitta på lättare bilar)
993 RS 23mm fram, 20mm bak (solida), 5+4 justerhål ?
993 GT2, 23mm fram 22mm bak

Eller M030 original, 22mm fram. som ju är gjord för samma vikt.

Jag tänkte räkna ut hårdheterna senare men vad tycker ni rent intuitivt?

Supercup hämmarna är av samma dimension

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om kängra är solid eller rör spelar inte så där hisklig stor skilnad i vridmåststånd.
Hmm om nu inte vi snackar tunnväggigt förståss.

(26/23)^4 --> 1,63ggr styvare (fram)

(23/20)^4 --> 1,75ggr styvare (bak)

Men spåntant så är det inte för mycket/hårt och det lilla jag sätt hitils så är de flästa krängre för mjuka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
om kängra är solid eller rör spelar inte så där hisklig stor skilnad i vridmåststånd.
Hmm om nu inte vi snackar tunnväggigt förståss.

(26/23)^4 --> 1,63ggr styvare (fram)

(23/20)^4 --> 1,75ggr styvare (bak)

Men spåntant så är det inte för mycket/hårt och det lilla jag sätt hitils så är de flästa krängre för mjuka.


Jämfört med original blir det:
Fram: 2,86 ggr
Bak: 2,67

Jämfört med M030
Fram: 1,95ggr
Bak: 1,75 ggr

Känns inte detta som man trampar iväg mer och mer mot understyrning????

Jämför man RS med original så blir det. (nu är RS iofs justerbara)
Fram: 1,75 ggr (utan M030) 1,19 ggr (M030)
Bak: 1,52 ggr (utan M030) 1ggr (M030)

M030 jmfrt med utan M030
Fram: 1,46 ggr
Bak: 1,52 ggr

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm vi måste väll ta med fjärrna också för att se vad som hänt med balansen.
Kan ju vara så att fäjder uppdaterinrna tillsammans med kängrna talar ett annat språk.

EDIT:
Sitter krängarna på samma ställe på bärarmana/bena?

ps dude framkrängre på styren race Åpen är BARA 17ggd hårdare än std

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm vi måste väll ta med fjärrna också för att se vad som hänt med balansen.
Kan ju vara så att fäjder uppdaterinrna tillsammans med kängrna talar ett annat språk.

EDIT:
Sitter krängarna på samma ställe på bärarmana/bena?

ps dude framkrängre på styren race Åpen är BARA 17ggd hårdare än std


Absolut att fjädrarna spelar roll. Men idag är set-up relativt schysst och det enda man ändrar är ju kränghämmarna.

Infästningen i bärarmarna är densamma, hävarmslängden vet jag inte hur mycket den varierar. Men med tanke på "Packaging" så troj jag inte det kan skilja jättemycket.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om vi antar att allt är samma lika för utom krängare och fjädrar så

k12=fjäder fram(hjul) [N/mm]
karb12=krängare fram (hjul)
k34=fjäder bak
karb34

kt12=(2*k12+karb12)
kt34=(2*k34+karb34)

%12=kt12/(kt12+kt34)
%34=kt34/(kt12+kt34)

Behåller vi storleken på %12(%34) så blir balansen ca lika som den var förut innan änringen.
En änring på ca 5-10% av krängningsmotståndet i någon ända borde man känna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
PSS9:
Front: 225 - 250 lbs
Rear: 400 - 685 lbs

progressiva fjädrar(dubbelfjädrar)! (därav spannet)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

225 och 250 --> ger ca 2Hz fram
400 bak ger ca 2,1Hz också och 685 --> ca 2,8Hz

Hmm Hz-talen säger inte så mycket, bara för att få en känsla hur hår bilen är fjädrad.
Men jag får än en känsla av att bilen blir överstyd när den sätter sig.
och då kommer frågan varför har man gjort så??? Porche brukar inte vara ute och segla.
Kan ju vara så att bilen är understyrd innan och blir neutal med attak, rimligt????

ääöööö, jag och Porches petekningar 993:an är väll en typ 911???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
och jag hade lite fel, de nya krängarna är 26mm fram och 24mm bak.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
225 och 250 --> ger ca 2Hz fram
400 bak ger ca 2,1Hz också och 685 --> ca 2,8Hz

Hmm Hz-talen säger inte så mycket, bara för att få en känsla hur hår bilen är fjädrad.
Men jag får än en känsla av att bilen blir överstyd när den sätter sig.
och då kommer frågan varför har man gjort så??? Porche brukar inte vara ute och segla.
Kan ju vara så att bilen är understyrd innan och blir neutal med attak, rimligt????

ääöööö, jag och Porches petekningar 993:an är väll en typ 911???


Rätt mycket av vikten sitter ju därbak. (993 är 911, fast denna modell har multilinkbakvagn).
Normalt. är bilen något understyrd, så Bilstein har dratt den lite mer mot överstyrning jmfrt med original.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
H&Rs egna kit har en betydligt mjukare setting bak.
De borde ju ha byggt kränghämmarna för att lira med sitt eget chassie.....

Här handlar det om progressiva fjädrar (dvs inte dubbelfjädrar)

H&R Coil over kit 29590-1
Spring rates:
Front: 310-350
Rear: 350-375

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Däcks dimensioner??

Tumme pikfinger är väll det ca 60% vikt bak, eller?

citat:
Front: 310-350 --->ca 2,5Hz
Rear: 350-375 ---> ca 2,0Hz

Käns lite bättre, inge hisklig skiland bak och fram. Och hårdre fram där det förmodligen är bättre grepp i.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm jag tror jag är ute och far lite du skriver "Spring rates" och jag räkan det som hjulkonstant
Sorry

Fram det det ca 0,9 mellan fjäder och hjul.
Hur är det bak?

Krängarberäkningar:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043&highlight=

om du inte redan sätt det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
H&R anger (fick e-mail precis)

Hävarm fram 197mm resp 177mm
Hävarm bak 155mm resp 135mm

dvs från mjukaste till hårdaste är i runda slängar
Fram: +10%
Bak: +13%

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
Däcks dimensioner??


205 fram
255 bak

Har även kört på 235 resp 275

(17")

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
WR/SR

Här är lite bilder på 993 bakvagn, vad tror du man kan räkna på (på en höft)




Mer likt 0,9-0,8 någonstans ärn ca 0,5-0,6 som på gamla 911or med semitrailing.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
225 och 250 --> ger ca 2Hz fram
400 bak ger ca 2,1Hz också och 685 --> ca 2,8Hz

Kan ju vara så att bilen är understyrd innan och blir neutal med attak, rimligt????



Jag tror du har helt rätt här man vill ha en mer progressiv bakfjäder för att få en naturligare övergång till överstyrning vid mer attack, sedan skall man tänka på att bilstein justeat in däparna för att lira med denna chassiesättning så det är möjligt att de arbetat med t.ex hårdare dämparsättning fram i kombination med mer progressiva fjädrar bak.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
H&R har tydligen också ett paket med icke progresiva fjädrar som ser ut så här:
Spring rates: 295 front, 360 rear

Hittar inte original spring-rates till 993.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 122



Kolla www.rennlist.com for spring rates

_________________
Borje Iliasson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ser jag rätt, fjädern(benet) sitter i spinden?
Hmm då blir väll det 1:1, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Ser jag rätt, fjädern(benet) sitter i spinden?
Hmm då blir väll det 1:1, eller?


Gånger Sinus(vinkel) väl...för helt rakt står väl inte benet?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6408 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande