Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6408 totalt) |
Kränghämmare till 993, för grovt?
Hepp. Jag har fått ett paket från H&R med nya krängare till 993:an. Som det ser ut idag har jag PSS9 med RS framvagn runt om och bilen väger 1430 kg med förare och 1/2 tank. Från början var det inte M030 på bilen. Detta innebär 21mm krängare fram och 18mm krängare bak. Jag tycker denna set-up är helt klart för mjuk. t.ex. över NGK på Kuntan så blir det så stora lastväxlingar att man tappar mycket tid och körningen blir även klart osäkrare. Detta med hårdaste dämparinställningen. H&R krängarna är 26mm fram och 23mm bak. När vi beställde trodde vi de var ihåliga samt hade 3 resp 4 justeringshål. När paketet dök upp i fredags visade det sig att de var SOLIDA samt bara hade 2 justeringshål fram resp. bak. Så nu är frågan kommer detta bli åt h_vete för hårt för en bil som går både bana och lite gata??? särskillt som man inte har så mycket justermån! Jämför man med andra alternativ (som iofs är gjorda att sitta på lättare bilar) 993 RS 23mm fram, 20mm bak (solida), 5+4 justerhål ? 993 GT2, 23mm fram 22mm bak Eller M030 original, 22mm fram. som ju är gjord för samma vikt. Jag tänkte räkna ut hårdheterna senare men vad tycker ni rent intuitivt? Supercup hämmarna är av samma dimension _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
om kängra är solid eller rör spelar inte så där hisklig stor skilnad i vridmåststånd.
Hmm om nu inte vi snackar tunnväggigt förståss. (26/23)^4 --> 1,63ggr styvare (fram) (23/20)^4 --> 1,75ggr styvare (bak) Men spåntant så är det inte för mycket/hårt och det lilla jag sätt hitils så är de flästa krängre för mjuka. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jämfört med original blir det: Fram: 2,86 ggr Bak: 2,67 Jämfört med M030 Fram: 1,95ggr Bak: 1,75 ggr Känns inte detta som man trampar iväg mer och mer mot understyrning???? Jämför man RS med original så blir det. (nu är RS iofs justerbara) Fram: 1,75 ggr (utan M030) 1,19 ggr (M030) Bak: 1,52 ggr (utan M030) 1ggr (M030) M030 jmfrt med utan M030 Fram: 1,46 ggr Bak: 1,52 ggr _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Hmm vi måste väll ta med fjärrna också för att se vad som hänt med balansen.
Kan ju vara så att fäjder uppdaterinrna tillsammans med kängrna talar ett annat språk. EDIT: Sitter krängarna på samma ställe på bärarmana/bena? ps dude framkrängre på styren race Åpen är BARA 17ggd hårdare än std ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Absolut att fjädrarna spelar roll. Men idag är set-up relativt schysst och det enda man ändrar är ju kränghämmarna. Infästningen i bärarmarna är densamma, hävarmslängden vet jag inte hur mycket den varierar. Men med tanke på "Packaging" så troj jag inte det kan skilja jättemycket. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
om vi antar att allt är samma lika för utom krängare och fjädrar så
k12=fjäder fram(hjul) [N/mm] karb12=krängare fram (hjul) k34=fjäder bak karb34 kt12=(2*k12+karb12) kt34=(2*k34+karb34) %12=kt12/(kt12+kt34) %34=kt34/(kt12+kt34) Behåller vi storleken på %12(%34) så blir balansen ca lika som den var förut innan änringen. En änring på ca 5-10% av krängningsmotståndet i någon ända borde man känna. _________________ Johan Sjölinder |
||
225 och 250 --> ger ca 2Hz fram
400 bak ger ca 2,1Hz också och 685 --> ca 2,8Hz Hmm Hz-talen säger inte så mycket, bara för att få en känsla hur hår bilen är fjädrad. Men jag får än en känsla av att bilen blir överstyd när den sätter sig. och då kommer frågan varför har man gjort så??? Porche brukar inte vara ute och segla. Kan ju vara så att bilen är understyrd innan och blir neutal med attak, rimligt???? ääöööö, jag och Porches petekningar ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Rätt mycket av vikten sitter ju därbak. (993 är 911, fast denna modell har multilinkbakvagn). Normalt. är bilen något understyrd, så Bilstein har dratt den lite mer mot överstyrning jmfrt med original. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
H&Rs egna kit har en betydligt mjukare setting bak.
De borde ju ha byggt kränghämmarna för att lira med sitt eget chassie..... Här handlar det om progressiva fjädrar (dvs inte dubbelfjädrar) H&R Coil over kit 29590-1 Spring rates: Front: 310-350 Rear: 350-375 _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Däcks dimensioner??
Tumme pikfinger är väll det ca 60% vikt bak, eller? citat: Front: 310-350 --->ca 2,5Hz Rear: 350-375 ---> ca 2,0Hz Käns lite bättre, inge hisklig skiland bak och fram. Och hårdre fram där det förmodligen är bättre grepp i. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hmm jag tror jag är ute och far lite du skriver "Spring rates" och jag räkan det som hjulkonstant
![]() Sorry Fram det det ca 0,9 mellan fjäder och hjul. Hur är det bak? Krängarberäkningar: se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om du inte redan sätt det. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
H&R anger (fick e-mail precis)
Hävarm fram 197mm resp 177mm Hävarm bak 155mm resp 135mm dvs från mjukaste till hårdaste är i runda slängar Fram: +10% Bak: +13% _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
WR/SR
Här är lite bilder på 993 bakvagn, vad tror du man kan räkna på (på en höft) ![]() ![]() Mer likt 0,9-0,8 någonstans ärn ca 0,5-0,6 som på gamla 911or med semitrailing. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Jag tror du har helt rätt här man vill ha en mer progressiv bakfjäder för att få en naturligare övergång till överstyrning vid mer attack, sedan skall man tänka på att bilstein justeat in däparna för att lira med denna chassiesättning så det är möjligt att de arbetat med t.ex hårdare dämparsättning fram i kombination med mer progressiva fjädrar bak. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
H&R har tydligen också ett paket med icke progresiva fjädrar som ser ut så här:
Spring rates: 295 front, 360 rear Hittar inte original spring-rates till 993. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Kolla www.rennlist.com for spring rates
_________________ Borje Iliasson |
||
Gånger Sinus(vinkel) väl...för helt rakt står väl inte benet? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6408 totalt) |