Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar IGEN
2740 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Hjulvinklar IGEN

Jag har alltid trott att Raceåkare gillar mycket caster för att de har otillräcklig camberkompensation. Om så är fallet, ger inte mycket KPI samma effekt, eller tänker jag galet?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar IGEN

ice skrev:
Jag har alltid trott att Raceåkare gillar mycket caster för att de har otillräcklig camberkompensation. Om så är fallet, ger inte mycket KPI samma effekt, eller tänker jag galet?



KPI, ger positive camber på ytterhjulet när du svänger. Detta kompenseras med mer caster. Så, mer KPI kräver mer caster.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Hjulvinklar IGEN

Göran Malmberg skrev:

ice skrev:
Jag har alltid trott att Raceåkare gillar mycket caster för att de har otillräcklig camberkompensation. Om så är fallet, ger inte mycket KPI samma effekt, eller tänker jag galet?



KPI, ger positive camber på ytterhjulet när du svänger. Detta kompenseras med mer caster. Så, mer KPI kräver mer caster.

Göran Malmberg.


Positiv camber vill jag inte ha. Vad är det för nackdel att köra med negativ KPI då?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar IGEN

[quote="ice"]
Göran Malmberg skrev:


Positiv camber vill jag inte ha. Vad är det för nackdel att köra med negativ KPI då?


Du förfyttar projectionscentrum från övere spidelleden genom nedere till en punkt i marken som ger en HEMSK skrubbrade. Plus att bilvikten på framhjulen vill vrida hjulen av sig själv. Motasttsen mot självcentrering.
Mao, en ren katastrof.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Hjulvinklar IGEN

[quote="Göran Malmberg"]
ice skrev:
Göran Malmberg skrev:


Positiv camber vill jag inte ha. Vad är det för nackdel att köra med negativ KPI då?


Du förfyttar projectionscentrum från övere spidelleden genom nedere till en punkt i marken som ger en HEMSK skrubbrade. Plus att bilvikten på framhjulen vill vrida hjulen av sig själv. Motasttsen mot självcentrering.
Mao, en ren katastrof.
Göran Malmberg.


Jag börjar förstå varför folk inte pillar på KPI. Finns det någon annan hjulvinkel man skall ge f.. i?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar IGEN

ice skrev:
[

Jag börjar förstå varför folk inte pillar på KPI. Finns det någon annan hjulvinkel man skall ge f.. i?[/quote]

[quote="ice"]
Göran Malmberg skrev:

]Jag börjar förstå varför folk inte pillar på KPI. Finns det någon annan hjulvinkel man skall ge f.. i?


Det är inte så lätt å ändra på KPI. Spindeltappen har ju ett fixerat läge i spindeln. Så en KPI ändring kräver ny spindel.
Nånting som annars kan vara knepigt är ackermann, genom att flytta kuggstången. Men det ställer inte till med hårresande resultat om det inte blir bra. (Subjektivt) För en gatbil är det enkel matematik. Men för en racerbil gäller hänsyn till slippvinklar mm. Mao, en väldigt knepig anpassning.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



KPI.....(axeltapslutningen).......är helt avgörande i en franvagns svar på justeringar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Skulle man öka spårvidden med tex spacers på framhjulen på en FWD bil. Hur påverkar detta styrningen mm?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mr ABARTH skrev:
Skulle man öka spårvidden med tex spacers på framhjulen på en FWD bil. Hur påverkar detta styrningen mm?


Abarth,

Jag har inga egna erfarenheter av vare sig framhjulsdrift eller fyrhjuls.
Men, det som händer när man flyttar ut hjulen är att skrubbvinkeln ökar.
det är avståndet från spindelprojectionen i marken till mitten av däcksytan. Den hävarmen vill vrida hjulet runt spindelcentrum. Frammåt när man gasar å bakåt när man bromsar. På en bakhjulsdriven bil så har vi bara bakåtvridande krafter. Då kan man kompensera en större skubbvinkel med mer toe in. Det är faktisk det enda skälet till att man har toe in, bortsett från ren racing där däckens slippvinkel spelar in.
På en framhjulsdriven faller hela denna toe in kompensation samman när hjulet vid gaspådrag vill vrida hjulet frammåt. Å detta värre med ökad skrubb. Därför är det ingen hitt att medelst spacers, eller fälg offset, flytta ut hjulet på en framhjulsdriven bil. Man bör hålla skrubbradien liten.
Visserligen ger liten skrubb sämre styr känsla bla. Så det handlar om en delikat design-balansgång för konstruktörerna. Som man inte ska rota i om man inte vet vad man gör.
Detta var lite egna fabricerade tankar.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jag har provat med spårvidds ökning... när vi körde Gr A Suzukin för första gången med Slicks....vi köpte alldeles för breda däck och fälgar och fick spårviddsökning då... Och körde Nurburgring baklänges som specialsträcka i Rally Köln Ahrweiler....

Det som hände är att bilen blev otroligt nervös och bl.a när vi åkte femman fullt nerför en svag vänster kurva så ställde sig bilen helt plötsligt på tvären så jag fick hämta hem den på tvåan.... klart nära en skrotning...

Så framvagnsgeometrin på en framhjulsdriven bil ska man inte leka med om man inte har koll på eller kan testa gradvis fram bra lösningar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar IGEN
2740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande