| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Regbesiktningsbekymmer, importerad räserbil
|
1130 besök totalt |
|
Ska ner till Malmö på fredag och hämta denna:
Det "lilla" problem jag har är att den inte varit registrerad i varken Belgien eller Sverige. Att göra nyregistrering som årsmodell 2005 "går inte" eftersom det krävs ett avgasintyg enligt 98/69/EG som inte Mazda kan skriva (de kan inte uppgradera ett redan befintligt COC). Efter att ha plöjt den mesta infon som finns så hittar jag denna formulering på bilprovningens sida om Import för eget bruk:
Det finns ett Belgisk tullpapper (måste ju kunna visa att den tullats). Bilprovningen nämde även att jag kunde göra nyimport från tredje land, men då måste jag ju kunna visa att den kommer från Japan (dvs ha några papper på att jag tagit den därifrån). Är det nån som gjort nåt liknande dumt och hittat nån lämplig väg? Naturligtvis skall den återställas till "orginalskick" innan registrering. Sen kan den byggas tillbaka till en lämplig Roadsporträser. |
||||
|
Har du inte det Belgiska regbeviset = inget regbevis alls -
& bilen kommer från japan utan att ha varit reggad - så KAN det bli stora problem.. då nästan ingen generalagent längre skriver ut intyg på bilar som privatimporterats. Exempelvis Nissan, Mitsubishi & Toyota skriver ej längre intyg. vad du än gör så ring INTE till Mazda det första du gör - utan kolla med någon av de mindre importfirmorna hur de går till väga med liknande. exempelvis www.performancebyz.se eller www.supramannen-racing.com[/b] _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Mazda skickar redan ett COC-intyg på den så det är inte problemet.
Chassinumret på torpeden är ju ett Europeiskt nummer enligt VIN. om jag inte kan få till en sannolik historia om "i bruk" i Belgien så återstår väl att köpa torpedplåt och farzugbrief från Tyskland... Eller flytta alla skojsakerna till en redan inreggad bil. Jag få se i morgon vilka guldkorn som kan finnas bland pappren. Men att ta kontakt med erfarna importerare är ingen dum idé |
||||
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1130 besök totalt |