Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Regbesiktningsbekymmer, importerad räserbil
1130 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314


Trådstartare
Regbesiktningsbekymmer, importerad räserbil

Ska ner till Malmö på fredag och hämta denna:

Det "lilla" problem jag har är att den inte varit registrerad i varken Belgien eller Sverige.
Att göra nyregistrering som årsmodell 2005 "går inte" eftersom det krävs ett avgasintyg enligt 98/69/EG som inte Mazda kan skriva (de kan inte uppgradera ett redan befintligt COC).

Efter att ha plöjt den mesta infon som finns så hittar jag denna formulering på bilprovningens sida om Import för eget bruk:
Citat:
Dessutom ska du visa ett bevis om registrering i annat EU-land eller utredning som visar att fordonet kommer från ett annat EU-land.
Detta öppnar ju upp för nåt annat än ett Belgiskt regbevis, men vad skall denna utredning visa, och vem får ha gjort den?
Det finns ett Belgisk tullpapper (måste ju kunna visa att den tullats).

Bilprovningen nämde även att jag kunde göra nyimport från tredje land, men då måste jag ju kunna visa att den kommer från Japan (dvs ha några papper på att jag tagit den därifrån).

Är det nån som gjort nåt liknande dumt och hittat nån lämplig väg?

Naturligtvis skall den återställas till "orginalskick" innan registrering. Sen kan den byggas tillbaka till en lämplig Roadsporträser.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Har du inte det Belgiska regbeviset = inget regbevis alls -

& bilen kommer från japan utan att ha varit reggad -

KAN det bli stora problem..

då nästan ingen generalagent längre skriver ut intyg på bilar som privatimporterats.

Exempelvis Nissan, Mitsubishi & Toyota skriver ej längre intyg.

vad du än gör så ring INTE till Mazda det första du gör -

utan kolla med någon av de mindre importfirmorna hur de går till väga med liknande.

exempelvis www.performancebyz.se eller www.supramannen-racing.com[/b]

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314


Trådstartare
Mazda skickar redan ett COC-intyg på den så det är inte problemet.
Chassinumret på torpeden är ju ett Europeiskt nummer enligt VIN.

om jag inte kan få till en sannolik historia om "i bruk" i Belgien så återstår väl att köpa torpedplåt och farzugbrief från Tyskland... Eller flytta alla skojsakerna till en redan inreggad bil.

Jag få se i morgon vilka guldkorn som kan finnas bland pappren. Men att ta kontakt med erfarna importerare är ingen dum idé thumbs up .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



NiklasFalk skrev:
Eller flytta alla skojsakerna till en redan inreggad bil .


Låter som det mest förnuftiga förslaget hittils. "Byta kaross" är ju annars ett gammalt
bekant rallyuttryck.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314


Trådstartare
Jet skrev:
NiklasFalk skrev:
Eller flytta alla skojsakerna till en redan inreggad bil .
Låter som det mest förnuftiga förslaget hittils. "Byta kaross" är ju annars ett gammalt
bekant rallyuttryck.
Det får bli sista utvägen, måste undersöka de andra möjligheterna först.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Skruva banåkabil
Regbesiktningsbekymmer, importerad räserbil
1130 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande