| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
RE540 slitage i olika temp
|
1034 besök totalt |
|
Hej Börjar undra lite nu med mina RE540S jag har. Dem fick gå närmare 20 mil i höstas på kinnekulle och då med orginal hjulvinklar samt chassi. Då var dem slitna i ytterkant fram och lite lite i ytterkant bak. Var riktigt förvånad att dem inte slitits mer. Sen förra lördagen fick dem gå en del på Björkvik (vet inte hur många mil men långt ifrån 20 iaf) och nu med konidämpare samt mer negativ camber. Slitaget var jämnt fördelat men det hade slitits klart mer än på kullen i höstas. Det var lite blött och ganska svalt i luften. Nu idag körde jag i regnet på Malmby ungefär lika mycket som förra helgen på Björkvik. Fram har i princip allt mönster försvunnit. Bak ser man knappt att dem rullat sen förra helgen. Fortfarande är det jämnt slitet över hela bredden. Det var ordetnligt blött bitvis och bara runt 8-10 grader i luften. Kan lägre temp ha gjort så dem slitits fortare? Kör på runt 2.1-2.2 i varmtryck runt om. Har inte hunnit laborera så mycket med olika tryck ännu tyvärr. RE540S ska ju vara slitstarka sägs det. Innan jag köpte dem hade dem gått på en BMW E30 (lite osäker på just E30) och det syntes knappt att dem körts. Snälla hjälp mig reda ut varför dem helt plötsligt nötits ner me rän 50% av mönstret på lite konbana
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Ingen konexpert, men nog sliter slalom ganska hårt på gummit?
Björkvik...där ligger väl en beläggning likt grövsta slippappret eller ännu värre? Min teori skulle vara att ju mer Musse Pigg (slalom, små svenska banor) ju mer slits det. Tex sliter ju inte Ringen speciellt mkt däck eller bromsar enligt utsago. Skiftar du däcken fram/bak mellan de olika träffarna så du får ut max mil ur varje set? Trycket låter helt spot on. |
|
Kullen är snäll mot däcken jämfört med Malmby och Björkvik.
Det har vid ett flertal tillfällen vittnats om att dessa två flygfält har en fruktansvärt agressiv beläggning. Jag har själv dödat en uppsättning däck på Björkvik, och kunnat konstatera att Malmby oxå har en tämligen trist inverkan på däckens kondition...
|
|
Konbanor sliter väldigt mycket på R-däck. Tror största problemet är att man inte får upp någon temperatur på gummit, sedan blir det ju ganska snäva kurvor också.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Björkviks asfalt är ur slitagesynpunkt hemsk... har hört att Malmby inte ska vara rolig den heller. Jag lyckades ju själv avliva mina rdäck på Björkvik förra helgen så att corden var framme på 3 av 4 däck.
Kinnekulles asfalt är ju len som en barnrumpa i jämförelse med björkvik.
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
|
Som sagt konbanor äter däck. Det är nog svårt att komma ifrån.
om det är körstilen man använder tillsammans med låg temperatur eller om det enbart är beläggningen som äter allt gummi vet jag inte. Kanske en kombination. Jag har skrivit en siffra på var och ett av mina däck. Sen skriver jag upp på en lapp (eller i min p900 om den är med) var varje däck sitter och vilket tryck jag startade med samt väderförhållande osv osv. Efter dagen kan jag se hur mycket luft jag pyst ut vartefter temperaturen kommit. Bankörning värmer på enormt mycket mer än konbana. Inför nästa körning så skiftas hjulen mellan så de bästa sitter fram. Det är fram mina däck fått mest stryk
Allt noterat och lätt att gå tillbaks till. Det med placering av varje hjul blev snart onödigt. Nu är det skicket på hjulen som avgör placering. _________________ /Anton Lillsund |
|
Gamla flygfält har ingen normal asfalt utan någon peciell sort, agessivare än få. Sliter däcks amt sig själv när man kör konban apå den, ungeäfr som sandpapper av 50 eller värre modell....
|
![]() |
Däck för banåka
|
1034 besök totalt |