| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken bakvagn är bästa kompromissen?
|
24421 besök totalt |
|
Slänger in ett par bilder på Speedsterns fram och bakvagn... Dessa är väl ganska trevliga? Bortsett från att den saknar krängningshammare bak, men en sådan går ju att lägga till.
Nu är det ju inte helt lätt (eller billigt) att plocka framvagnen från en speedster utan att få med hela chassit... Bakdelen är ju dock en egen del så där kan det gå. Annars går faktiskt hela chassit att köpa som reservdel från lotus om man vill bygga sin egen mittmotorbil. framvagn
bakvagn
EDIT: Nu när jag tittar närmare på bilderna så ser jag att det faktiskt inte är från en speedster utan det är troligen en elise... Skillnaden är iofs försumbar i denna situation... _________________ Mattias Meldert |
||||
|
[quote="meldert"]Slänger in ett par bilder på Speedsterns fram och bakvagn... Dessa är väl ganska trevliga? Bortsett från att den saknar krängningshammare bak, men en sådan går ju att lägga till.
quote] Vid en snabb överblick på bilderna ser vi det jag ville ha sagt från början, nämligen att fram och bakvagn ser geometriskt tämligen likartade ut. Redan styrstaget ser genomtänkt placerat ut. Motsattsen blir ett hotrod-bygge med nån framvagn och Jaguarbakvagn. Ok, en Jaguarbakvagn kan funka med rätt framvagn och den namnlösa framvagnen går säkert ihop med en lämplig bakvagn. Men hotrodden behöver inte vara särskillt körbar för det. Kan man komma över ett färdigt bra koncept så är man rätt ute, men väljer man från olika bilar så måste man vara duktig på hur det bör se ut för att kombinationen ska fungera bra Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
hur skulle det vara att bygga två likadana fram/bak-vagnar. men ha drivaxlar bara till den ena och styrning bara till den andra?
utgå från lämpliga hjulspindlar för dubbla A-armar, och bygg egna bärarmar. ersätt styrstaget med toestag i bakvagnen, och skippa drivaxlarna i framvagnen. |
||||
Det är precis så man gör i vissa byggsatser; man kör t ex framvagn från någon FWD-bil både fram och bak, med enbart styrning fram och hela drivpaktetet + toe-länkar bak. Det finns en mysko sak med två säten i längd som använder framvagnar + drivpaket från SAAB 900, om jag inte minns fel... Kan inte komma på vad den heter nu. Det slogs tydligen något banrekord med den, så helt misslyckat verkar det inte vara!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Har kollat med Westfields representant i Sverige och dom säljer inte till "en ikke westfield". Motiverar med att dom inte kan sälja pga att "det finns EU godkännande på Westfielden".
Konstigt... jag får ju handla alla delar i en bakvagn till tex en EU-godkänd BMW utan att behöva äga en BMW. _________________ Calle Olsson |
||||
En dum(?) fråga: vad/vilka är "Rush"? Finns info på nätet? _________________ Calle Olsson |
||||
Finns det någon svensk återförsäljare för LOLocost? Kunde inte hitta någon på deras hemsida... _________________ Calle Olsson |
||||
|
Kolla heldre upp delar från bilar som finns lite vanligare, skulle nog bli billigare att plocka spindlar från skrotade bilar än att köpa från Westfield eller Roadster-bil.
och som nisse sa, det är enkelt att smida ihop egna bärarmar, och på en sportbil så är saker som utrymme för baksäte och bagage oftast av sekundär betydelse, vilket gör att man kan ha längre bärarmar än på en bruxis. hjulspindlar som jag tittat på som skulle fungera fint i en bakvagn är exempelvis Saab99/900 och Citroen CX.Finns säkert en hel del från andra framkrafsare med dubbla A-armar, eller från framkrafsare med McP som går att konvertera. |
||||
Jag skulle inte tveka en sekund att handla direkt från England...men så är man ju också anglofil
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Mmm... en sån här bakvagn skulle inte vara så dumt! Synd bara att man inte har slantar så man kunde köpa en ny från Lotus...
Med risk för att bli tjatig: finns det verkligen inte någon vanligare (och bättre passande för min plånbok) fram- och/eller bakvagn som har samma princip? Alltså med dubbla a-armar? Jag ska som sagt ha längsmonterad mittmotor och transaxel och är tacksam om jag slipper bygga hela fram- och bakvagnen från scratch! _________________ Calle Olsson |
||||
Ganska många, tydligen (några har nämnts ovan) - men jag tror det är svårt att hitta något annat än pressade plåtarmar och liknande grovsmide, utan att titta på lite extremare (och mycket dyrare) bilar... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
varför krångla till det och försöka hitta färdigt, när det är väldigt enkelt att bygga dina bärarmar själv?
Sen kan man ta hjulspindlarna från färdiga bilar. Problemet med färdiga hjulupphängningar från produktionsbilar är att de antingen är dyra, om de kommer från sportbilar, eller byggd med andra mål än de vi har för sportbilar, exempelvis så skall produktionshjulupphängningsr vara billiga att tillverka och ta lite plats för att inte vara ivägen för bagage eller baksäte, priset leder ofta till tunga bärarmar i pressad plåt medans utrymmesbristen leder till för korta bärarmar. |
||||
|
Bärarmana på styren Åpen är simpa, ser lite ut som
Ära vare gud i höjden, den har jag gjort i slöjden
Så jag håller fullständigt med Magnus L. Ta färdiga spindlar från någon dussinbil och bygg bärarman själv. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm... tillverka bakvagn från scratch (förutom spindel) tycker tydligen dom flesta på detta forum att jag ska göra. Då får jag väl försöka mej på detta då!
Men hur ska då denna bakvagn se ut? Mått, materialval, dimensionering, vinklar etc, etc. Det räcker tyvärr inte för mej att veta att det är en baggis bara man äger en svets. Visst har jag sett bilder på mittmotorsportbilar. Med vackra bakvagnar! och visst har jag läst endel literatur om väghållning, fordonsgeometri mm. Men dessa fakta blir ju av förklarliga skäl bara generella, och innehåller inga ritningar att gå efter.
Hjälp mej! Hur går jag vidare!!
_________________ Calle Olsson |
||||
|
[quote="calle_o"]
Det enklaste är kanske att leta upp en välsvängande bil med ungefär samma viktfördelning och konfiguration som du tänkt bygga, och helt enkelt kopiera geometrin från den? Sedan är det kanske lite lönlöst att försöka få allt helt optimalt på första försöket. Med uniballs "överallt" går det ju att justera det mesta, och i värsta fall kan du ju alltid bygga om, när du har kört lite och har något att utgå ifrån. Det är praktiskt taget omöjligt att bygga - eller utveckla är nog ett bättre ord - något såpass komplicerat som en bil utan att till viss del prova sig fram, oavsett vilka resurser man har. Det är helt enkelt för mycket som spelar in för att man ska kunna räkna ut allt exakt i förväg. om man ska gå ett steg till så är det ju ganska extremt redan att ta steget från gatbilskonstruktioner till mittmotor och dubbla triangellänkar. Du får nog sabba det konceptet ganska rejält om det inte ska gå att skruva till hyffsad väghållning - och frågan är ju också, hyffsad i förhållande till vad? En mittmotorbil för gatbruk? En fullt racepreppad Ferrari? Är du ute efter att fajtas mot fabriksbyggda racebilar, eller räcker det att kunna åka ifrån allt vad blyslädar heter, och lite annat? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Jag måste som sagt börja någonstans, även om nu en mittmotorbil kan verka lite extremt. Och fajtas med fabriksbyggda racebilar är naturligtvis inget för mej som trots motorintresse aldrig byggt väghållning tidigare. Och som färsking på området så var min första tanke att inte tillverka allt själv, utan som en start i det nya intresset "låna" så många lösningar och delar som möjligt från andra bilar för att inte köra fast och börja samla på frimärken!
Bilen ska gå att registrera för gatan. Men samtidigt (förhoppningsvis) inte behöva skämma för sej på bana heller, även om den inte kommer att bli en vinnare till en början. Sen om den i förlängningen kommer att utvecklas till någonting utöver snittet får framtiden utvisa. Dom flesta råd jag fått hittils är att jag ska bygga väghållning själv. Men då behöver jag något mer konkret i hjälpväg än "enkelt att smida ihop egna bärarmar". Många frågor måste besvaras innan man har en färdig ritning och kan börja bygga tex en bakvagn. Alla dessa frågor tänker jag inte fylla detta forum med, ni som är insatta vet redan vilka jag menar. Ett alternativ är att någon vänlig själ har en ritning som han kan/vill dela med sej av. Då skulle man i alla fall ha något att utgå ifrån. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Du kan starta med att läsa boken "how to build a sportscar for as little as £250, and race it"
om du tittar på framvagnen i den så får du en liten hum om hur man kan dimetionera bärarmar. Sen skulle jag nog undvika taunusspindlara som den bolken rekomenderar, men en start är det altid. sen är det bara att räkna ut vad för geometri man vill ha, det finns här en hel del hjälp att få. Jag kan ge dig lite mått att starta med, så kan du säkert få hjälp att göra det bättre av de som ka på riktigt. |
||||
|
Kan ge lite tips på bakvagnar som är delade som man kan använda.
Bmw från ja första bmw:n och framåt igentligen har delat. Mercedes har delat. Corvette. Volvo med sin multi link bakvagn från 960/940 nån av dom. Audi quattro. nyare modellen om man inte vill ha mc persson ben. Har a armar bak och drivknutarna passar direkt om man tar Audi lådan. Porsche. Alfa romeo har jag för mig har delat oxå på nån modell. Det är väl lite utav dom jag kommer på just nu iaf. Men skulle jag bygga mitt motor så skulle jag ta Audi/vw 02a lådan tror jag den heter och quattro bakvagnen. gärna från v8/s4/s6 osv då dom har en bra diff. Men man får då tänka på att drivknutarna inte passar direkt. Men man kan flytta över diffen till en a4 quattro bakaxel tex och det skall tydligen passa. Vet ej exkt vilken ordning som passar vart det får man googla lite om. _________________ Johan Petersson |
||||
|
Re:
Ojj, skapligt trådlyft!
Tack för tips, men bakvagn är redan på plats ... bidde bla lite 4WD bärarmar, nav och bromsar från VW/Audi-koncernen. _________________ Calle Olsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken bakvagn är bästa kompromissen?
|
24421 besök totalt |