| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck eller inte på mjukt chassie???
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (3661 totalt) |
Jadu Cedric, med endast 20mm hämmare fram upplevde jag bilen som välbalanserad även om det ser märkligt ut på pappret. Däremot har 924 klenare torsionstav och lite mjukare framfjädrar än mina så jag mistänker att de bilarna är rätt lika i setup totalt sett. Du kan kolla det fina uträkningarna som Dan H. har redovisat i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Rör i ngt seghärdningsstål som har en sträckgräns över den du avser få... Mao, väljer man 2541 är man säker i de flesta fall. |
||||||
Den uppdatering tycker jag du ska göra, kommer bli sååå mycket mer givande att köra med o SNABBARE (så du inte blir sist i Mgcc )... Nä go go go Eddie _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Väldigt olika Spring Rate/ Wheel Rate, ca 0.9 fram och 0,5 bak(med coilovers). Därtill tyngre fram, något som gör att det blir väldigt olika fjäderkonstanter. Med torsionsstavar bak får man räkna på hävarmen istället. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
citat:
* Jag smörar ordentligt för herr Hovang och han släpper till sina 28N/mm framfjädrar (21N/mm idag) samt 25,5mm torsionstavar (23,5mm idag). Framfjädrana (28N/mm) känns mjukt, allså knappt värt jobbet TROR jag. VIIIIIILLLD gissing mellan 50-80N/mm fjädrar fram är kanske lagom citat: * Modifierar fjäderbenen med jängade hylsor med justerskruvar (det tänkte jag fixa med till vintern endå). Kalas * Försöker ragga tag i en 27mm framkrängare. Eller bygg själv av tex lite plattjärn och ett crommyllyrör. * Dunkar på hela klabbet med 14mm krängaren bak och toppar det hela med så mycket camber jag kan hitta. Ca 2-3grd camber är nog inte fel. Hmm luktar som man behöver ta sig en RIÄL fundera på chassit. Så det kanske är bäst att låta gåsen vara stupfull och skicka honom på torken i vinter med en just behandlingschema. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Håller med Fuling...
Frågan är om 28N/mm fjäder är en uppgradering värd jobbet...om du ändå ska bygga om igen sen. Ta ett regält andetag och gör det nu...
|
||||||
ombyggnaden blir ju just muttern på fjäderbenet, att sedan byta fjädrar är ju ett rätt snabbt jobb. Kränghämmarna är värre, för det är lite svårt att fästa de i bärarmen, lite trångt... original kränghämmare i grövre dim är lätt som en plätt att montera. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Ja alltså, ska du byta så byt direkt till en stöddigare fjäder. Så menade jag. Krängaren blir ju klart bättre om den är så mkt grövre. |
||||||
|
ok boys!
Nu verkar det som vi är tillbaka på ruta ett..
Anledninen till min förslag på setup är en nödlösning och skall endast betraktas som en sådan . Fast Johan proklamerar r-däck i vilket fall (krasst uttryckt ) så verkar vi vara överens om att innan värre däck åker på bör chassiesättningen ändras åt det styvare hållet .
Mina ursprungliga planer var att vänta till vintern med updatering vilket innebär: * ca 70N/mm fjädrar fram på modifierade fjäderben (+ ev. hjälpfjäder) tillsammans med gula Koni dämpare (har hört att däparna skall klara fjädrarna ).
* ca 100N/mm fjädrar bak på AVo coilovers och fimpa torsionsstavarna. * Ev. 27/14mm kränghämmare och plastbussningar till lederna. För referens kan ni kolla Dans tråd jag länkade till tidigare med uträkningar. Dessa prylar är det många 9x4 som har åkt på så jag vet att det är beprövat. Som jag skrev tidigare finns det ingen möjlighet för mig att lösa detta ekonomiskt under sommaren så det är alltså inget alternativ just nu .
Jag får nu omformulera frågan: Skall jag bemöda mig med att trixa med tidigare föreslagna chassie-nödlösnings-updatering för att få på r-puckarna?? ...Eller... Skall jag strunta i det och köra vidare med mina skräpdäck fram till vintern och skaffa riktiga prylar?? Tack än en gång för kommenarerna
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
|
oavsett däcksval, skaffa krängarna.
Kommer troligen göra en enorm skillnad bara det. |
||||||
|
Ållrajt!
Såhär får det bli eftersom jag inte vill meka för mycket nu.. 1. Skaffa grövre hämmare och justera mer camber. 2. Köra en (eller ett par) bakörningar för att känna hur det känns. om det känns bättre.. 3. Montera mina RE540S. ..och till vintern.. 4. Updatera chassiet med nya prylar
Kan ju i.o.f.s. hända att jag ändrar mig
P.S. Anders -> du är så omtänksam... D.S
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
|
Huvudtanken med att byta till dans grejor var framföralt inte bara ökad styvhet utan även (eller kanske viktigare) att i samband med detta kunna sänka ner bilen(även fram). Det hade nog gjort MYCKET på krängningen i samband med hårdare krängare.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Tycker Edvins förslag här 2 inlägg ovan är känns helt rimligt.
Däremot är lite frågande till om sänkning (med uppåt/utåtpekande bärarmar) när man har litet rollmotstånd är rätt väg, jag har nämligen fått för mig att Rc åker långt ner i underjorden så att krängingen knappast minskar, eller har jag fattat fel? _________________ Pär Hylander |
||||||
Sänkning i kombination med grövre krängare. Samtidigt så tycker jag man inte skall sänka för mycket utan lagom, dvs att bärarmarna ligger i någorlunda våg. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
om jag nu inte missat så är det ingen panik om rc råkar hamn under markplan. Vad som händer är att den jacking man får förstärker kräningen istället för minskar som den gör om rc ligger åvanför markplan.
Håller vi oss inom rimliga gränser på rc, dåde under och över markplan så blir det bara en lite ändring av krängran. Tumme pekfinger rc= +-100mm från markplan. Hmm nu måste jag få tummen ur och ta reda på lite mer exakt vad som händer med rc på MacPestonframvagn vid krängning. Sänkning har den posetiva effekten att den minskar viktförstjutningen, så frågan är om inte det ger mer possetivt även om nu rc skulle peta fa... i pannan. Hmm måste studeras i detalj i fall från fall tror jag
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Däck för banåka
R-däck eller inte på mjukt chassie???
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (3661 totalt) |
