Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck eller inte på mjukt chassie???
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (3661 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Cédric skrev:
Det är lite knasigt det här, skiljer det enormt i fjäderkonstanter mellan fram/bak på 924 och din 944a.

har själv 21 fram tror jag, och 14mm bak i en enligt mig välbalanserad bil, standard. Så det låter knasigt med den setupen du har standard, med tanke på att 944an har mer effekt och är väl någåt tyngre..


Jadu Cedric, med endast 20mm hämmare fram upplevde jag bilen som välbalanserad även om det ser märkligt ut på pappret. Däremot har 924 klenare torsionstav och lite mjukare framfjädrar än mina så jag mistänker att de bilarna är rätt lika i setup totalt sett. Du kan kolla det fina uträkningarna som Dan H. har redovisat i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405&start=21 .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Toll skrev:
Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Hmm angående krängarna skull jag ta mig en riäl funderare för jag gissar att ALLA krängre som säljs är för klena.


Därför sa jag: "Bygg egna."


Vilka ämne ska man använda till det?


Rör i ngt seghärdningsstål som har en sträckgräns över den du avser få...

Mao, väljer man 2541 är man säker i de flesta fall.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Eddie Varvstopp skrev:
ojojojoj
Här håller man utbildning på jubb och ens bil kallas för full gås samt diskussionen ligger på topp ..


Kalas grabbar, fortsätt så

om vi leker med tanken, vad tror ni om detta..

* Jag smörar ordentligt för herr Hovang och han släpper till sina 28N/mm framfjädrar (21N/mm idag) samt 25,5mm torsionstavar (23,5mm idag).

* Modifierar fjäderbenen med jängade hylsor med justerskruvar (det tänkte jag fixa med till vintern endå).

* Försöker ragga tag i en 27mm framkrängare.

* Dunkar på hela klabbet med 14mm krängaren bak och toppar det hela med så mycket camber jag kan hitta.

Jag fegar inte för att borra hål i tröskeln. Däremot är jag inte så jättesugen på att meka just nu efter vårens slit. Men går det lösa på detta viset får jag hitta lite motivation och energi .

Tackar så hjärtligt för all feedback, jag verkar ha fått mina farhågor ang. montering av r-puckar bekräftade. Ni är underbara

Den uppdatering tycker jag du ska göra, kommer bli sååå mycket mer givande att köra med o SNABBARE (så du inte blir sist i Mgcc )... Nä go go go Eddie thumbs up thumbs up

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Cédric skrev:
Det är lite knasigt det här, skiljer det enormt i fjäderkonstanter mellan fram/bak på 924 och din 944a.

har själv 21 fram tror jag, och 14mm bak i en enligt mig välbalanserad bil, standard. Så det låter knasigt med den setupen du har standard, med tanke på att 944an har mer effekt och är väl någåt tyngre..


Väldigt olika Spring Rate/ Wheel Rate, ca 0.9 fram och 0,5 bak(med coilovers). Därtill tyngre fram, något som gör att det blir väldigt olika fjäderkonstanter.

Med torsionsstavar bak får man räkna på hävarmen istället.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
* Jag smörar ordentligt för herr Hovang och han släpper till sina 28N/mm framfjädrar (21N/mm idag) samt 25,5mm torsionstavar (23,5mm idag).

Framfjädrana (28N/mm) känns mjukt, allså knappt värt jobbet TROR jag.

VIIIIIILLLD gissing mellan 50-80N/mm fjädrar fram är kanske lagom

citat:
* Modifierar fjäderbenen med jängade hylsor med justerskruvar (det tänkte jag fixa med till vintern endå).

Kalas thumbs up

* Försöker ragga tag i en 27mm framkrängare.
Eller bygg själv av tex lite plattjärn och ett crommyllyrör.

* Dunkar på hela klabbet med 14mm krängaren bak och toppar det hela med så mycket camber jag kan hitta.
Ca 2-3grd camber är nog inte fel.


Hmm luktar som man behöver ta sig en RIÄL fundera på chassit.
Så det kanske är bäst att låta gåsen vara stupfull och skicka honom på torken i vinter med en just behandlingschema.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Håller med Fuling...

Frågan är om 28N/mm fjäder är en uppgradering värd jobbet...om du ändå ska bygga om igen sen.
Ta ett regält andetag och gör det nu...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Andreas Lidström skrev:
Håller med Fuling...

Frågan är om 28N/mm fjäder är en uppgradering värd jobbet...om du ändå ska bygga om igen sen.
Ta ett regält andetag och gör det nu...


ombyggnaden blir ju just muttern på fjäderbenet, att sedan byta fjädrar är ju ett rätt snabbt jobb.
Kränghämmarna är värre, för det är lite svårt att fästa de i bärarmen, lite trångt...

original kränghämmare i grövre dim är lätt som en plätt att montera.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



porschedriver skrev:
Andreas Lidström skrev:
Håller med Fuling...

Frågan är om 28N/mm fjäder är en uppgradering värd jobbet...om du ändå ska bygga om igen sen.
Ta ett regält andetag och gör det nu...


ombyggnaden blir ju just muttern på fjäderbenet, att sedan byta fjädrar är ju ett rätt snabbt jobb.
Kränghämmarna är värre, för det är lite svårt att fästa de i bärarmen, lite trångt...

original kränghämmare i grövre dim är lätt som en plätt att montera.


Ja alltså, ska du byta så byt direkt till en stöddigare fjäder. Så menade jag.
Krängaren blir ju klart bättre om den är så mkt grövre.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
ok boys!
Nu verkar det som vi är tillbaka på ruta ett..
Anledninen till min förslag på setup är en nödlösning och skall endast betraktas som en sådan . Fast Johan proklamerar r-däck i vilket fall (krasst uttryckt ) så verkar vi vara överens om att innan värre däck åker på bör chassiesättningen ändras åt det styvare hållet .

Mina ursprungliga planer var att vänta till vintern med updatering vilket innebär:

* ca 70N/mm fjädrar fram på modifierade fjäderben (+ ev. hjälpfjäder) tillsammans med gula Koni dämpare (har hört att däparna skall klara fjädrarna ).

* ca 100N/mm fjädrar bak på AVo coilovers och fimpa torsionsstavarna.

* Ev. 27/14mm kränghämmare och plastbussningar till lederna.

För referens kan ni kolla Dans tråd jag länkade till tidigare med uträkningar. Dessa prylar är det många 9x4 som har åkt på så jag vet att det är beprövat. Som jag skrev tidigare finns det ingen möjlighet för mig att lösa detta ekonomiskt under sommaren så det är alltså inget alternativ just nu .

Jag får nu omformulera frågan:
Skall jag bemöda mig med att trixa med tidigare föreslagna chassie-nödlösnings-updatering för att få på r-puckarna??
...Eller...
Skall jag strunta i det och köra vidare med mina skräpdäck fram till vintern och skaffa riktiga prylar??

Tack än en gång för kommenarerna thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



oavsett däcksval, skaffa krängarna.

Kommer troligen göra en enorm skillnad bara det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

På med R-däcken och om krängarna är bult on på med dessa också.

Sen i vår med riktigt chassi så kommer du känna vilket lyft det blir.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Eddie, min bil står ju mest och dammar..

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Ållrajt!
Såhär får det bli eftersom jag inte vill meka för mycket nu..

1. Skaffa grövre hämmare och justera mer camber.

2. Köra en (eller ett par) bakörningar för att känna hur det känns.

om det känns bättre..

3. Montera mina RE540S.

..och till vintern..

4. Updatera chassiet med nya prylar

Kan ju i.o.f.s. hända att jag ändrar mig

P.S. Anders -> du är så omtänksam... thumbs up D.S

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Huvudtanken med att byta till dans grejor var framföralt inte bara ökad styvhet utan även (eller kanske viktigare) att i samband med detta kunna sänka ner bilen(även fram). Det hade nog gjort MYCKET på krängningen i samband med hårdare krängare.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tycker Edvins förslag här 2 inlägg ovan är känns helt rimligt.

Däremot är lite frågande till om sänkning (med uppåt/utåtpekande bärarmar) när man har litet rollmotstånd är rätt väg, jag har nämligen fått för mig att Rc åker långt ner i underjorden så att krängingen knappast minskar, eller har jag fattat fel?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Tycker Edvins förslag här 2 inlägg ovan är känns helt rimligt.

Däremot är lite frågande till om sänkning (med uppåt/utåtpekande bärarmar) när man har litet rollmotstånd är rätt väg, jag har nämligen fått för mig att Rc åker långt ner i underjorden så att krängingen knappast minskar, eller har jag fattat fel?


Sänkning i kombination med grövre krängare. Samtidigt så tycker jag man inte skall sänka för mycket utan lagom, dvs att bärarmarna ligger i någorlunda våg.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om jag nu inte missat så är det ingen panik om rc råkar hamn under markplan. Vad som händer är att den jacking man får förstärker kräningen istället för minskar som den gör om rc ligger åvanför markplan.

Håller vi oss inom rimliga gränser på rc, dåde under och över markplan så blir det bara en lite ändring av krängran. Tumme pekfinger rc= +-100mm från markplan.

Hmm nu måste jag få tummen ur och ta reda på lite mer exakt vad som händer med rc på MacPestonframvagn vid krängning.

Sänkning har den posetiva effekten att den minskar viktförstjutningen, så frågan är om inte det ger mer possetivt även om nu rc skulle peta fa... i pannan.
Hmm måste studeras i detalj i fall från fall tror jag

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Däck för banåka
R-däck eller inte på mjukt chassie???
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (3661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande