Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kritik tack! Bromsok och fäste
2 besök senaste veckan (1688 totalt)
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Sitter som vanligt och drömmer vid datorn istället för att bygga rent praktiskt... Mitt bromsok i aluminium håller i alla fall på att färdigställas, men innan jag gör sista ritningen och lämnar till fräsning så vill jag gärna ha kommentarer på min lösning.

oket ska sitta bak på min lätta mini och ska bestå av två kretsar, den ena till färdbroms, den andra för hydralisk handbroms. Oket tillverkas i aluminium. Kolvarna tillverkas i rostfritt och har samma mått som saabs bakok, även packningar och bromsbelägg kommer därifrån. Skivan är från en Citroen

oket bultas fast i en adapeterplatta med 4 st M10 bult som gängas i alu.oket. Denna lösning är jag fundersam på, därav 4 bultar.

Tacksam för goda råd!!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Du kan ju börja med att lägga så stor radie som möjligt i alla hörn, omkonstruera fästplattan så du kan få plats med feta radier innanför skruvarna.
Vad är det för material i plattan?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kritik tack! Bromsok och fäste

2st M10 av bra kvalite ska utan problem räcka.

Jönköping
Här sen Mar 2004

HeliCoil är väl aldrig fel när det ska fästas saker i aluminium. Särskilt om det är saker som skruvas av och på flera gånger.

Vill ha: MB 300 SL -59
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

vore kul att få höra hur det gick med det här. häftigt litet projekt

Kristoffersson Engineering
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Är 4st belägg nödvändigt på en så lätt bil?
Då du ska köra med solid skiva (som inte ser så tjock ut) så känns det spontant som att bet är bättre att köra med en uppsättning belägg för att få oket mindre och då mer kylning av skivan.
Med den konstruktionen du har nu så kyls skivan ca 2/3 /varv. Tror detta kan ge upphov till större problem med varma skivor samt ev problem att få upp temperatur i beläggen.
Du får även ett tyngre ok och adapterplatta som försämrar din väghållning.

När jag tittar på den översta bilden så ser det ut som att du har skruvar som håller fast beläggen, dessa skulle jag vända på så gängan är på insidan av oket, blir så mycket lättare att byta belägg då (man slipper krångla på insidan där man inte ser).

Sen mycket beröm för det fina Cadandet, har själv försökt lite och tycker det är svårt.
Hoppas du gör verklighet i detta.

*Edit: Såg nu att tråden va från 2005. Så tips va kanske inte nödvändigt längre...

Lund
Här sen Feb 2003

Har inte SFRo invändningar på skruvdiametern också och inte bara kvalitén på skruven?
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

funderade lite på hur det funkar. varje belägg hänger alltså på två tappar... har ju aldrig kollat närmare på ordentliga ok, men det är alltså så det brukar vara? Funderade länge på det där...

Kristoffersson Engineering
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Re:

PerKr skrev:
funderade lite på hur det funkar. varje belägg hänger alltså på två tappar... har ju aldrig kollat närmare på ordentliga ok, men det är alltså så det brukar vara? Funderade länge på det där...

På de ok jag kikat på sitter beläggen med någon form av tappar. Tapparna ska ju bara se till att klossarna inte skramlar ur. All bromskraft tas ju av okets insida.

2 besök senaste veckan (1688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande