| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kritik tack! Bromsok och fäste
|
2 besök senaste veckan (1688 totalt) |
|
Sitter som vanligt och drömmer vid datorn istället för att bygga rent praktiskt... Mitt bromsok i aluminium håller i alla fall på att färdigställas, men innan jag gör sista ritningen och lämnar till fräsning så vill jag gärna ha kommentarer på min lösning. oket ska sitta bak på min lätta mini och ska bestå av två kretsar, den ena till färdbroms, den andra för hydralisk handbroms. Oket tillverkas i aluminium. Kolvarna tillverkas i rostfritt och har samma mått som saabs bakok, även packningar och bromsbelägg kommer därifrån. Skivan är från en Citroen oket bultas fast i en adapeterplatta med 4 st M10 bult som gängas i alu.oket. Denna lösning är jag fundersam på, därav 4 bultar. Tacksam för goda råd!!
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Du kan ju börja med att lägga så stor radie som möjligt i alla hörn, omkonstruera fästplattan så du kan få plats med feta radier innanför skruvarna.
Vad är det för material i plattan? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Är 4st belägg nödvändigt på en så lätt bil?
Då du ska köra med solid skiva (som inte ser så tjock ut) så känns det spontant som att bet är bättre att köra med en uppsättning belägg för att få oket mindre och då mer kylning av skivan. Med den konstruktionen du har nu så kyls skivan ca 2/3 /varv. Tror detta kan ge upphov till större problem med varma skivor samt ev problem att få upp temperatur i beläggen. Du får även ett tyngre ok och adapterplatta som försämrar din väghållning. När jag tittar på den översta bilden så ser det ut som att du har skruvar som håller fast beläggen, dessa skulle jag vända på så gängan är på insidan av oket, blir så mycket lättare att byta belägg då (man slipper krångla på insidan där man inte ser). Sen mycket beröm för det fina Cadandet, har själv försökt lite och tycker det är svårt. Hoppas du gör verklighet i detta. *Edit: Såg nu att tråden va från 2005. Så tips va kanske inte nödvändigt längre... _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Har inte SFRo invändningar på skruvdiametern också och inte bara kvalitén på skruven?
|
||
|
funderade lite på hur det funkar. varje belägg hänger alltså på två tappar... har ju aldrig kollat närmare på ordentliga ok, men det är alltså så det brukar vara? Funderade länge på det där...
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Re:
På de ok jag kikat på sitter beläggen med någon form av tappar. Tapparna ska ju bara se till att klossarna inte skramlar ur. All bromskraft tas ju av okets insida. _________________ Markus Ålind |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1688 totalt) |