| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Bakaxel val till Golf
|
1, 2 >> 3234 besök totalt |
|
Hjälp med Bakaxel val till Golf
Jag behöver få lite råd vad man kan använda för bakaxel till en Golf II, har tänkt lite på Fords MKI för den har ju inte så lång axel den skulle väl kunna för plats bak på en golf eller vad kan man annars ta för nån?? Tackar på förhand för alla råd
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
skall sättas antingen en saab 2.0 turbo eller 2.3 eller en volvo B23:a
Va ska man sätta för bakaxel då?? om motorn ska väl ligga på runt 250hk först sen så vet man aldrig _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
ok
Ja jag vill ju gärna ha nått som håller funderar lite på om man ska ta en volvo bakaxel o korta den lite kan man ju göra men sen ska man har tag på drivaxlar till d kortade o dom växer ju inte på träd tyvärr
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
Berätta lite om vad du ska ha bilen till
På vår räsergolf sitter det en Fordbakaxel: www.stotdamparexperten.se _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Bilen ska vara till vanlig , bankörning o sen RSbana o sen så klart strippkörning
D va ju en jäkla bygge ni gjort där i bakvagnen på den golfen d e ju en Golf II som jag har _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
Har för mig Volvo 240 har en axel som ganska väl stämmer överens med bredden på den i en Eskort MKI eller MKII.
Annars kanske det är vättigt att bygga delad axel när man ändå skall göra et tså stort ingrepp, Ford sierras axlar är ju varken ovanliga eller dyra, med breeeeda, |
||||
|
Det är rätt intressant att veta vad det får kosta...det är inga problem att bygga en Escortaxel (om man väljer rätt modell) som håller bra, det kostar bara pengar.
Som Magnus säger är Volvo 240 nära Escort i bredd (5-8 cm bredare ungefär), vad har du för spårvidd på Golfen? Med moderna fälgar (högt ET) kan man få Volvoaxeln rätt smal. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Sen är ju Escortaxeln inte bara några kilo lättare, så den har ju en stor fördel vad gåller ofjädrad vikt.
Ett alternativ som jag på grund av ofjädrad vikt tycker skulle vara intressant är att ta en bakdiff exempelvis från en sierra och antingen snida ihop en egen DeDion eller ta röret från en Volvo 360, eller nån alfa, lite mer jobb men mycket trevligate resultat. |
||||
|
D blir ju som sagt lättast att sätta dit en stel bakaxel än en delad men sen så har d olika fördelar också väl?
finns d nån som har ritningar o sånt på hur dom byggt med delad bakaxel för d e ju ett stort jobb d _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
Som jag ser det är det ett stort jobb att konvertera en golf till bakhjulsdrift
och i det perspektivet är skilnaden mellan att hänga upp en stel axel och en delad inte så stor. Fördelen med stel axel är obefintlig i jämförelse med en DeDion. (möjligen kan den stela bli något lättare tottalt) Nackdelen med stel axel är enorm ofjädrad vikt (100+ kg på en 240-axel ink broms och hjul) Bygger man en DeDion så är upphängningen som en stel axel + att diffen skall fästas upp i karossen. |
||||
|
Gör man sedan jämförelsen mellan en DeDion och en bakvagn med Dubbla A-armar.
En DeDion har altid konstant spårvidd, och statisk camber oavsett krängning/fjädringsrörelser.(förutom rörelser i däcken) En Dubbel A-armsbakvagn har fördelen att ofjädrad vikt oftast blir något lägre, nackdelen är att man måste hålla reda på bumpsteer, camberkompensation, mm. Altså hjulen kommer om man bygger så att camber inte förendras vid fjädring att få possitiv camber på ytterhjulet vid krängning, vilket är oönskat. Men bygger man med camberkompensation för bibehållen negativ vid krängning så får man negativ camber vid infjädring, vilket är negativt för greppet vid acceleration (om bilen sätter sig mycket då) så man kanske skall försöka förhindra den att sätta sig vidd acceleration. |
||||
|
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
Precis min poeng, när man endå gör ett så stort jobb är det ganska lite extrajobb att få dit en riktig bakvagn, istället för att strässa dit någon stel volvopinne
Ta en scorpiodiff alternativt nån bmw eller peugot 405/505 och smid ihop en riktig lösning. |
||||
|
finns d någon här som kan hjälpa mig med alla mått o sånt på som kan räkna ut d till mig, för mig vetligt så e d många duktiga snubbar här som redan gjort d jag ska göra, verkar d som iallafall.
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
d ska väl nog inte bli så svårt bara man bygger bryggan till att fästa upp d i men sen e d allt annat man ska ha dit.
Har du en sådan klump liggandes eller du funderar på att bygga du med ?? jag har min bror 325 E36 klump hemma sen vi satte dit M3:ans på hans 325, hade kunna tänkt mig en sådan M3 klump då har jag diffbromsen isåfall ju _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
|
Det skulle förmodligen inte vara särskilt svårt, inbillar mig att E-30 bakvagnen ser ut som en sierra ungefär.
Sen så har ju både sierran och E30 nackdelen av att ha snett bakåtriktada läkarmar. |
||||
Nä jag åker ju redan bmw e30 så jag ska inte bygga om något där bak E30 har en simplare bakvagn som jag tror är lättare att sätta dit på en golf. Bara tre upphängningspunkter i karossen.
Sierra och E30 ska väl ha väldigt lika bakvagnar vad jag läst. Vet minst en modell med snett bakåtriktade länkarmar som är/var riktigt snabb runt banorna
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Bakaxel val till Golf
|
1, 2 >> 3234 besök totalt |
