Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med Bakaxel val till Golf
1, 2   >>
3234 besök totalt
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
Hjälp med Bakaxel val till Golf

Jag behöver få lite råd vad man kan använda för bakaxel till en Golf II, har tänkt lite på Fords MKI för den har ju inte så lång axel den skulle väl kunna för plats bak på en golf eller vad kan man annars ta för nån??

Tackar på förhand för alla råd

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Ford MK1 är väl inte så där jättestark, det har gått åt några drivaxlar och annat skoj för en stackare som kör folkrace med en sån...

*edit hur pass mycket motor ska det i???

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
skall sättas antingen en saab 2.0 turbo eller 2.3 eller en volvo B23:a

Va ska man sätta för bakaxel då??

om motorn ska väl ligga på runt 250hk först sen så vet man aldrig

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



hmmm, vi har problem att få skiten att hålla ihop med en folkracetrimmad 2l pinto ~150hk max
men det kanske är omständigheterna som gör det ???

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
ok
Ja jag vill ju gärna ha nått som håller funderar lite på om man ska ta en volvo bakaxel o korta den lite kan man ju göra men sen ska man har tag på drivaxlar till d kortade o dom växer ju inte på träd tyvärr

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Kanske ta en från koncernsyskonet Audi? Något från quattro-bilarna borde fungera (en kompis tänker i dessa banor), de klarar ju av en hel del effekt/vrid.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Berätta lite om vad du ska ha bilen till thumbs up


På vår räsergolf sitter det en Fordbakaxel: www.stotdamparexperten.se

_________________
Magnus Thomé
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
Bilen ska vara till vanlig , bankörning o sen RSbana o sen så klart strippkörning

D va ju en jäkla bygge ni gjort där i bakvagnen på den golfen d e ju en Golf II som jag har

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Har för mig Volvo 240 har en axel som ganska väl stämmer överens med bredden på den i en Eskort MKI eller MKII.

Annars kanske det är vättigt att bygga delad axel när man ändå skall göra et tså stort ingrepp, Ford sierras axlar är ju varken ovanliga eller dyra, med breeeeda,

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det är rätt intressant att veta vad det får kosta...det är inga problem att bygga en Escortaxel (om man väljer rätt modell) som håller bra, det kostar bara pengar.

Som Magnus säger är Volvo 240 nära Escort i bredd (5-8 cm bredare ungefär), vad har du för spårvidd på Golfen? Med moderna fälgar (högt ET) kan man få Volvoaxeln rätt smal.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen är ju Escortaxeln inte bara några kilo lättare, så den har ju en stor fördel vad gåller ofjädrad vikt.


Ett alternativ som jag på grund av ofjädrad vikt tycker skulle vara intressant är att ta en bakdiff exempelvis från en sierra och antingen snida ihop en egen DeDion eller ta röret från en Volvo 360, eller nån alfa, lite mer jobb men mycket trevligate resultat.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
D blir ju som sagt lättast att sätta dit en stel bakaxel än en delad men sen så har d olika fördelar också väl?

finns d nån som har ritningar o sånt på hur dom byggt med delad bakaxel för d e ju ett stort jobb d

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Som jag ser det är det ett stort jobb att konvertera en golf till bakhjulsdrift

och i det perspektivet är skilnaden mellan att hänga upp en stel axel och en delad inte så stor.


Fördelen med stel axel är obefintlig i jämförelse med en DeDion. (möjligen kan den stela bli något lättare tottalt)

Nackdelen med stel axel är enorm ofjädrad vikt (100+ kg på en 240-axel ink broms och hjul)


Bygger man en DeDion så är upphängningen som en stel axel + att diffen skall fästas upp i karossen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Gör man sedan jämförelsen mellan en DeDion och en bakvagn med Dubbla A-armar.

En DeDion har altid konstant spårvidd, och statisk camber oavsett krängning/fjädringsrörelser.(förutom rörelser i däcken)

En Dubbel A-armsbakvagn har fördelen att ofjädrad vikt oftast blir något lägre, nackdelen är att man måste hålla reda på bumpsteer, camberkompensation, mm. Altså hjulen kommer om man bygger så att camber inte förendras vid fjädring att få possitiv camber på ytterhjulet vid krängning, vilket är oönskat. Men bygger man med camberkompensation för bibehållen negativ vid krängning så får man negativ camber vid infjädring, vilket är negativt för greppet vid acceleration (om bilen sätter sig mycket då) så man kanske skall försöka förhindra den att sätta sig vidd acceleration.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
visst d e ett stort jobb men varför ska man göra allt lätt för sig

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



SmurfMan skrev:
visst d e ett stort jobb men varför ska man göra allt lätt för sig


Precis min poeng, när man endå gör ett så stort jobb är det ganska lite extrajobb att få dit en riktig bakvagn, istället för att strässa dit någon stel volvopinne


Ta en scorpiodiff alternativt nån bmw eller peugot 405/505 och smid ihop en riktig lösning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
finns d någon här som kan hjälpa mig med alla mått o sånt på som kan räkna ut d till mig, för mig vetligt så e d många duktiga snubbar här som redan gjort d jag ska göra, verkar d som iallafall.

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur svårt skulle det vara att sätta dit en bakaxel från en bmw e30?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99


Trådstartare
d ska väl nog inte bli så svårt bara man bygger bryggan till att fästa upp d i men sen e d allt annat man ska ha dit.
Har du en sådan klump liggandes eller du funderar på att bygga du med ??
jag har min bror 325 E36 klump hemma sen vi satte dit M3:ans på hans 325, hade kunna tänkt mig en sådan M3 klump då har jag diffbromsen isåfall ju

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det skulle förmodligen inte vara särskilt svårt, inbillar mig att E-30 bakvagnen ser ut som en sierra ungefär.

Sen så har ju både sierran och E30 nackdelen av att ha snett bakåtriktada läkarmar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



SmurfMan skrev:
d ska väl nog inte bli så svårt bara man bygger bryggan till att fästa upp d i men sen e d allt annat man ska ha dit.
Har du en sådan klump liggandes eller du funderar på att bygga du med ??
jag har min bror 325 E36 klump hemma sen vi satte dit M3:ans på hans 325, hade kunna tänkt mig en sådan M3 klump då har jag diffbromsen isåfall ju

Nä jag åker ju redan bmw e30 så jag ska inte bygga om något där bak E30 har en simplare bakvagn som jag tror är lättare att sätta dit på en golf. Bara tre upphängningspunkter i karossen.

Magnus L skrev:
Det skulle förmodligen inte vara särskilt svårt, inbillar mig att E-30 bakvagnen ser ut som en sierra ungefär.

Sen så har ju både sierran och E30 nackdelen av att ha snett bakåtriktada läkarmar.


Sierra och E30 ska väl ha väldigt lika bakvagnar vad jag läst.

Vet minst en modell med snett bakåtriktade länkarmar som är/var riktigt snabb runt banorna

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med Bakaxel val till Golf
1, 2   >>
3234 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande