| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hydraulisk handbroms - tråd 2
|
9013 besök totalt |
|
Hydraulisk handbroms - tråd 2
här är den förra tråden om detta ämnet ! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har nu införskaffat, byggt & monterat detta
Bromsrören är dragna såhär... jag har bara ett rör framifrån & bak på min bil - detta har jag delat på mitt under bilen & delen framifrån har jag då dratt till bakre fästet på handbromscylindern, sedan går ett rör från det främre fästet tillbaks till den bakåtgående röret till bakhjulen.
Jag har luftat som en galning & pedalen gick bara i botten ändå. Då lossade jag på de två bultarna som håller cylindern & vinklade den 90 grader så att anslutningarna kom UPPÅT - då gick det att lufta bra mkt bättre. vinklade sedan tillbaka cylindern efter luftningen & skruvade fast den. Men bromspedalen känns EJ som tidigare ändå.... när jag trycker på bromspedalen så trycks kolven i handbromscylindern utåt minimalt -- ca: 1-1,5mm ... fast att den är fäst i handbromshandtaget ju som synes på undre bilden. Kan detta lilla "ut-tryckande av kolven" göra att pedalen tappar sin känsla den hade innan ??? bromsen verkar OK - Men den har tappat den extremt STUMMA känslan den hade innan jag monterade handbromscylindern... MVH/ .......kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Det är troligtvis att kolven trycks ut lite som gör att pedalen inte känns stum. Sellholm har en fiffig backventil som det rekomenderas att man använder ihop med handbromsen när den kopplas på samma krets, tror dock att den kräver en behållare på handbromscylindern. (Det är den blå cylindern nere till höger på bilden)
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2
Tryck ner fotbroms, dra sen handbromsen och lufta sen på bakhjulen, gör om och lufta på rören vid handbromscylinder oxå. Det kan vara rätt svårt att få ut allt jag brukar få hålla på ett bra tag när vi har haft rören helt tomma. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2
tack Niklas - skall kolla dem (Sellholm) imorgon.
Daniel - jag fick rådet att aldrig trycka fotbroms & dra handbromsen samtidigt med denna set-up'n - vågar jag det...... ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2
Varför skulle du inte få göra det? ingenting lär ju gå sönder... Bara att testa å se om det blir bättre! |
||||
Kristian!
Jag har kopplat min hydrauliska handbroms i Eskil som du har gjort. När jag luftar mina bromsar använder jag en slang med påfyllningsnippel som jag sätter på ett däck , i andra änden har jag ett bromsbehållarlock med en luftnippel för slangen. Sedan är det bara att öppna respektive luftnippel i tur och ordning tills det inte kommer några bubblor. Alltså inget omständigt pumpande, systemet formligen spolas. Man får passa sig så man inte tömmer vätskebehållaren bara. Har ALDRIG några problem med luft i bromssystemet. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
|
Nu har jag inte kollat så noggrant på tråden men vid första anblicken är det felkopplat.
Röret FRÅN broms-HC skall in på handbromscylinderns "behållaringång" dvs den närmast handbromshandtaget. "Behållaringången" har ju alltid fritt flöde till "tryckutgången" då handbromscylindern inte är intryckt. Detta friflöde gör då att fotbromsens vätskeflöde rinner opåverkat igenom handbromscylindern och flyttar kolvarna i bakre oken. När man drar i handbromsen däremot, använder man vätskan som redan (och alltid) är ackumulerad i hanbromscylindern, och denna vätska får kolvarna i bakoken att flytta sig. En snabbreflektion bara, kan ha fel som sagt! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
En som denna kanske? http://www.mekonomen.se/inetkat/prod
Se upp med trycket bara! En gammal, dålig behållare och det säger pfloschh, neeej! Bromsvätska är bara bra i behållaren och inte utanför.
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Habbe - tack för info'n Men det är noga kollat & även testat innan jag monterade detta att rören sitter på rätt plats. du ser även av Niklas bild ovan - här i närbild - att utgångarna på cylindrarna sitter som jag kopplat det.
det funkar ju & låser bakhjulen & forbromsen funkar okså - men den känns bara inte så stum som innan. (pga luft ?) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2
Jag har aldrig fått rätt på det utan att göra så. Det som kan hända är väl att du får hängbroms om du gör det vid körning. Det fixar den där ventilen från Sellholm dock. _________________ Daniel Steiner |
||||
Ja nu såg jag att behållaren på Sellholmsbilden sitter i den ände som i de flesta fall är tryckrörssidan. Mina kopplingcylindrar har behållaren kopplat till det andra hålet. Det verkar som att Sellholmsmontaget är dragande cylindrar vilket är det bästa för att skona cylinderväggarna vid bromsvågsarrangemang. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hydraulisk handbroms - tråd 2
|
9013 besök totalt |
