Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hydraulisk handbroms - tråd 2
9013 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Hydraulisk handbroms - tråd 2

här är den förra tråden om detta ämnet !

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16348


Jag har nu införskaffat, byggt & monterat detta




Bromsrören är dragna såhär... jag har bara ett rör framifrån & bak på min bil -
detta har jag delat på mitt under bilen & delen framifrån har jag då dratt till
bakre fästet på handbromscylindern, sedan går ett rör från det främre fästet
tillbaks till den bakåtgående röret till bakhjulen.


Jag har luftat som en galning & pedalen gick bara i botten ändå.

Då lossade jag på de två bultarna som håller cylindern & vinklade den 90 grader
så att anslutningarna kom UPPÅT - då gick det att lufta bra mkt bättre.
vinklade sedan tillbaka cylindern efter luftningen & skruvade fast den.

Men bromspedalen känns EJ som tidigare ändå....

när jag trycker på bromspedalen så trycks kolven i handbromscylindern
utåt minimalt -- ca: 1-1,5mm ...
fast att den är fäst i handbromshandtaget ju som synes på undre bilden.

Kan detta lilla "ut-tryckande av kolven" göra att pedalen tappar
sin känsla den hade innan ???


bromsen verkar OK

- Men den har tappat den extremt STUMMA känslan den hade innan jag monterade
handbromscylindern...



MVH/
.......kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är troligtvis att kolven trycks ut lite som gör att pedalen inte känns stum. Sellholm har en fiffig backventil som det rekomenderas att man använder ihop med handbromsen när den kopplas på samma krets, tror dock att den kräver en behållare på handbromscylindern. (Det är den blå cylindern nere till höger på bilden)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2

Tryck ner fotbroms, dra sen handbromsen och lufta sen på bakhjulen, gör om och lufta på rören vid handbromscylinder oxå. Det kan vara rätt svårt att få ut allt jag brukar få hålla på ett bra tag när vi har haft rören helt tomma.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2

tack Niklas - skall kolla dem (Sellholm) imorgon.


Daniel6xQ skrev:
Tryck ner fotbroms, dra sen handbromsen och lufta sen på bakhjulen, gör om och lufta på rören vid handbromscylinder oxå. Det kan vara rätt svårt att få ut allt jag brukar få hålla på ett bra tag när vi har haft rören helt tomma.



Daniel -

jag fick rådet att aldrig trycka fotbroms & dra handbromsen samtidigt med denna set-up'n -
vågar jag det...... ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2

KristianAE86 skrev:
tack Niklas - skall kolla dem (Sellholm) imorgon.


Daniel6xQ skrev:
Tryck ner fotbroms, dra sen handbromsen och lufta sen på bakhjulen, gör om och lufta på rören vid handbromscylinder oxå. Det kan vara rätt svårt att få ut allt jag brukar få hålla på ett bra tag när vi har haft rören helt tomma.



Daniel -

jag fick rådet att aldrig trycka fotbroms & dra handbromsen samtidigt med denna set-up'n -
vågar jag det...... ?


Varför skulle du inte få göra det? ingenting lär ju gå sönder...
Bara att testa å se om det blir bättre!
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Kristian!

Jag har kopplat min hydrauliska handbroms i Eskil som du har gjort.
När jag luftar mina bromsar använder jag en slang med påfyllningsnippel som jag sätter på ett däck , i andra änden har jag ett bromsbehållarlock med en luftnippel för slangen. Sedan är det bara att öppna respektive luftnippel i tur och ordning tills det inte kommer några bubblor. Alltså inget omständigt pumpande, systemet formligen spolas. Man får passa sig så man inte tömmer vätskebehållaren bara. Har ALDRIG några problem med luft i bromssystemet.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Nu har jag inte kollat så noggrant på tråden men vid första anblicken är det felkopplat.

Röret FRÅN broms-HC skall in på handbromscylinderns "behållaringång" dvs den närmast handbromshandtaget. "Behållaringången" har ju alltid fritt flöde till "tryckutgången" då handbromscylindern inte är intryckt. Detta friflöde gör då att fotbromsens vätskeflöde rinner opåverkat igenom handbromscylindern och flyttar kolvarna i bakre oken. När man drar i handbromsen däremot, använder man vätskan som redan (och alltid) är ackumulerad i hanbromscylindern, och denna vätska får kolvarna i bakoken att flytta sig.

En snabbreflektion bara, kan ha fel som sagt!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Peter Karlsson skrev:
När jag luftar mina bromsar använder jag en slang med påfyllningsnippel som jag sätter på ett däck , i andra änden har jag ett bromsbehållarlock med en luftnippel för slangen.


En som denna kanske? thumbs up
http://www.mekonomen.se/inetkat/productinfo/tillbh/extrainfoframeset.a . . . .


Se upp med trycket bara! En gammal, dålig behållare och det säger pfloschh, neeej! Bromsvätska är bara bra i behållaren och inte utanför.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Habbe skrev:
Nu har jag inte kollat så noggrant på tråden men vid första anblicken är det felkopplat.

Röret FRÅN broms-HC skall in på handbromscylinderns "behållaringång" dvs den närmast handbromshandtaget. "Behållaringången" har ju alltid fritt flöde till "tryckutgången" då handbromscylindern inte är intryckt. Detta friflöde gör då att fotbromsens vätskeflöde rinner opåverkat igenom handbromscylindern och flyttar kolvarna i bakre oken. När man drar i handbromsen däremot, använder man vätskan som redan (och alltid) är ackumulerad i hanbromscylindern, och denna vätska får kolvarna i bakoken att flytta sig.

En snabbreflektion bara, kan ha fel som sagt!




Habbe - tack för info'n

Men det är noga kollat & även testat innan jag monterade detta att rören sitter på rätt plats.

du ser även av Niklas bild ovan - här i närbild - att utgångarna på cylindrarna sitter som jag kopplat det.



det funkar ju & låser bakhjulen & forbromsen funkar okså - men den känns bara inte så stum som innan.

(pga luft ?)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Hydraulisk handbroms - tråd 2

KristianAE86 skrev:
tack Niklas - skall kolla dem (Sellholm) imorgon.


Daniel6xQ skrev:
Tryck ner fotbroms, dra sen handbromsen och lufta sen på bakhjulen, gör om och lufta på rören vid handbromscylinder oxå. Det kan vara rätt svårt att få ut allt jag brukar få hålla på ett bra tag när vi har haft rören helt tomma.



Daniel -

jag fick rådet att aldrig trycka fotbroms & dra handbromsen samtidigt med denna set-up'n -
vågar jag det...... ?


Jag har aldrig fått rätt på det utan att göra så.
Det som kan hända är väl att du får hängbroms om du gör det vid körning. Det fixar den där ventilen från Sellholm dock.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



KristianAE86 skrev:
Habbe skrev:
Nu har jag inte kollat så noggrant på tråden men vid första anblicken är det felkopplat.

Röret FRÅN broms-HC skall in på handbromscylinderns "behållaringång" dvs den närmast handbromshandtaget. "Behållaringången" har ju alltid fritt flöde till "tryckutgången" då handbromscylindern inte är intryckt. Detta friflöde gör då att fotbromsens vätskeflöde rinner opåverkat igenom handbromscylindern och flyttar kolvarna i bakre oken. När man drar i handbromsen däremot, använder man vätskan som redan (och alltid) är ackumulerad i hanbromscylindern, och denna vätska får kolvarna i bakoken att flytta sig.

En snabbreflektion bara, kan ha fel som sagt!




Habbe - tack för info'n

Men det är noga kollat & även testat innan jag monterade detta att rören sitter på rätt plats.

du ser även av Niklas bild ovan - här i närbild - att utgångarna på cylindrarna sitter som jag kopplat det.



det funkar ju & låser bakhjulen & forbromsen funkar okså - men den känns bara inte så stum som innan.

(pga luft ?)


Ja nu såg jag att behållaren på Sellholmsbilden sitter i den ände som i de flesta fall är tryckrörssidan.
Mina kopplingcylindrar har behållaren kopplat till det andra hålet. Det verkar som att Sellholmsmontaget är dragande cylindrar vilket är det bästa för att skona cylinderväggarna vid bromsvågsarrangemang.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Skruva banåkabil
Hydraulisk handbroms - tråd 2
9013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande