| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg - lite frågor.
|
1943 besök totalt |
|
Re: Bromsvåg - lite frågor.
blir precis så tungtrampat som du gör med utväxlingen på pedalen. att sikta på är ca 6:1-7:1. finns inte riktigt ngn att "köpa" som passar direkt utan det bygger på att man får adaptera vågkonstruktionen till bilen. annars kan det vara enklare att köpa t.ex. en komplett pedal med inbyggd våg från wilwood eller ap m.fl. här finns lite att läsa http://www.wilwood.com/Products/005- _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Re: Bromsvåg - lite frågor.
Ett visst mått av tung pedal är bra, det ger doseringsmöjlighet med bromskraften. Det blir givetvis tyngre än en servoassisterad broms men det går som sagt att greja med utväxling. Nu får man ta med även den hydrauliska utväxlingen i bilden och ca 200:1 kan vara lagomt. Det betyder att om pedalratio är 7:1 så behöver huvudcylindern-calipern ligga på 30:1. 30*7=210:1 Säg att huvudcylindern är 300mm2, då blir det 300*30=9000mm2 för calipern. Har vi då 4kolvsok så blir det 8 kolvar. 9000/8=1125. 1125/3,14=358. rot358=18,92. 18,92*2=37.8mm. Du ska alltså då ha fyrkolvsok med 1,5 tumskolvar mot en huvudcylinder på 3/4 tum=19mm, samt ett pedalratio på 7:1. Sen kan du ändra i detaljerna och använda samma uträkning. Du kanske har 5:1 i pedalratio och får gå till 1,3/4 kolvar i oken. (Eller nått sånt). Men räkna inte med att din flickvän vill söndagsköra med bilen, såvida hon inte är lika sportvagnsfrälst som du. Ett av problemen med att växla ett manuellt bromssystem är att ju lättare pedal ju mer flexig pedal får man. Så det behövs bästa sorten av ALLT i systemet, annars durkar man pedalen. Flexande caliprar o bromsslangar är bannlysta. Det betyder att kostnaden kan fara iväg, så man får tänka över allt innan man börjar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Sen ska ju bromsbalansen fram/bak vara någorlunda rätt från början. Man har inte mängder av justermån på en bromsvåg (den är till för finlir). Tur är att huvudcylindrar (typ Wilwood eller Girling) är hyffsat billiga så misslyckas man är det ju bara att köpa en ny med mer rätt storlek.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg - lite frågor.
|
1943 besök totalt |

