Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsvåg - lite frågor.
1943 besök totalt
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Bromsvåg - lite frågor.

Funderar på att skaffa bromsvåg, men hittar inte mycket information om de.

Hur tungtrampat blir det? För man har ingen servo ju.

Vart köper man de och vilka är bäst?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Bromsvåg - lite frågor.

Marcus Jansson skrev:
Funderar på att skaffa bromsvåg, men hittar inte mycket information om de.

Hur tungtrampat blir det? För man har ingen servo ju.

Vart köper man de och vilka är bäst?



blir precis så tungtrampat som du gör med utväxlingen på pedalen. att sikta på är ca 6:1-7:1.

finns inte riktigt ngn att "köpa" som passar direkt utan det bygger på att man får adaptera vågkonstruktionen till bilen.
annars kan det vara enklare att köpa t.ex. en komplett pedal med inbyggd våg från wilwood eller ap m.fl.

här finns lite att läsa http://www.wilwood.com/Products/005-PedalAssemblies/index.asp

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bromsvåg - lite frågor.

Marcus Jansson skrev:
Funderar på att skaffa bromsvåg, men hittar inte mycket information om de.

Hur tungtrampat blir det? För man har ingen servo ju.

Vart köper man de och vilka är bäst?


Ett visst mått av tung pedal är bra, det ger doseringsmöjlighet med bromskraften. Det blir givetvis tyngre än en servoassisterad broms men det går som sagt att greja med utväxling. Nu får man ta med även den hydrauliska utväxlingen i bilden och ca 200:1 kan vara lagomt. Det betyder att om pedalratio är 7:1 så behöver huvudcylindern-calipern ligga på 30:1. 30*7=210:1 Säg att huvudcylindern är 300mm2, då blir det 300*30=9000mm2 för calipern. Har vi då 4kolvsok så blir det 8 kolvar. 9000/8=1125. 1125/3,14=358.
rot358=18,92. 18,92*2=37.8mm.

Du ska alltså då ha fyrkolvsok med 1,5 tumskolvar mot en huvudcylinder på 3/4 tum=19mm, samt ett pedalratio på 7:1. Sen kan du ändra i detaljerna och använda samma uträkning. Du kanske har 5:1 i pedalratio och får gå till 1,3/4 kolvar i oken. (Eller nått sånt). Men räkna inte med att din flickvän vill söndagsköra med bilen, såvida hon inte är lika sportvagnsfrälst som du.

Ett av problemen med att växla ett manuellt bromssystem är att ju lättare pedal ju mer flexig pedal får man. Så det behövs bästa sorten av ALLT i systemet, annars durkar man pedalen. Flexande caliprar o bromsslangar är bannlysta. Det betyder att kostnaden kan fara iväg, så man får tänka över allt innan man börjar.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Sen ska ju bromsbalansen fram/bak vara någorlunda rätt från början. Man har inte mängder av justermån på en bromsvåg (den är till för finlir). Tur är att huvudcylindrar (typ Wilwood eller Girling) är hyffsat billiga så misslyckas man är det ju bara att köpa en ny med mer rätt storlek. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Bromsvåg - lite frågor.
1943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande