Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kamrem hoppat?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8020 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Kamrem hoppat?

I tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20264 skrev jag bl a att min tändning visade sig stå MYCKET fel, närmare bestämt 16 grader!

16 grader motsvarar 2 kuggar på insugskammen...

Men, efter justering till 10 grader (mer gick ju inte) förtändning går bilen som ett skott! (särskilt om man jämför med 2 graders eftertändning...).

Kan remmen ha hoppat - och bilen ändå gå så bra

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det är väl inte orimligt, antar att din fördelare går på en av kammarna då altså

Det är väl å andra sidan inte svårt att kolla att kammarna står rätt mot veven?

Attans snabb du blir sen när det blir rätt då alltså....

_________________
Pär Hylander
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re: Kamrem hoppat?

Från en lekman som inte vet...Fast har havererat tvåbilars toppar....

Borde inte ventilerna slå i kolvarna om den står så fel
eller har du haft sådan satans tur att du har klarat dig???

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re: Kamrem hoppat?

Jovani skrev:
Från en lekman som inte vet...Fast har havererat tvåbilars toppar....

Borde inte ventilerna slå i kolvarna om den står så fel
eller har du haft sådan satans tur att du har klarat dig???


Miatans motor är "non interference" så det är ingen fara
Har du kört Ford?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Pär Hylander skrev:
Det är väl inte orimligt, antar att din fördelare går på en av kammarna då altså

Det är väl å andra sidan inte svårt att kolla att kammarna står rätt mot veven?

Attans snabb du blir sen när det blir rätt då alltså....


Finns ingen fördelare. Tändningen är "waste spark" om jag inte minns terminologin fel. Det sitter en hallgivare på insugskammen som berättar för styrdatorn att "nu är det dags igen".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Ta av ventilkåpan och kåporna framtill så kan du med hjälp av prickarna kolla om det har hoppat eller ej. Tar väl max 1 timme att av och på med remmar/kåpor. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Det är väl inte orimligt, antar att din fördelare går på en av kammarna då altså

Det är väl å andra sidan inte svårt att kolla att kammarna står rätt mot veven?

Attans snabb du blir sen när det blir rätt då alltså....


I bakre änden på insugskammen sitter en kamvinkelgivare (CAS). ECUn lägger tändningen 10 grader före TDC m h a signalen från CAS. Genom att lossa CAS och vrida den kan jag lura ECUn och på så sätt få t ex 14 grader förtändning. Normalt sett har man marginal nog att ställa åtminstone 18 grader förtändning, men nu kommer jag inte längre än till 10 grader, vilket jag tolkar som att insugskammen "halkat efter", d v s att remmen hoppat över ett (eller snarare 2) tänder...

Jag får väl plocka av ventilkåpan och kolla

EDIT: Micke hann emellan, ser jag

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Westfield skrev:
Ta av ventilkåpan och kåporna framtill så kan du med hjälp av prickarna kolla om det har hoppat eller ej. Tar väl max 1 timme att av och på med remmar/kåpor. thumbs up


Visst, det tar bara en timme - men jag har lagt hela kvällen på att montera dragkrok på V70:n
om nu remmen har hoppat... hur ska man ställa sig till det? Jag har ju bytt både rem och spännare m m ganska nyligen (februari 2004) Bara rätta till och köra vidare?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: Kamrem hoppat?

Dennis Kullman skrev:
Jovani skrev:
Från en lekman som inte vet...Fast har havererat tvåbilars toppar....

Borde inte ventilerna slå i kolvarna om den står så fel
eller har du haft sådan satans tur att du har klarat dig???


Miatans motor är "non interference" så det är ingen fara
Har du kört Ford?



Är det 2000% helt säkert att Miatorna är non interference??? Efter att lilla frun gjort sallad av toppen på våran Clio (som är 5år och 3 månader gammal och rullat 9600mil, bytesintervallet är 5år eller 12000mil ) så blev jag jättenervös för Miatan och ringde Mazda och kollade. Njaaa blev svaret.... många klarar sig men det är inget officiellt.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Re: Kamrem hoppat?

FSN skrev:
Är det 2000% helt säkert att Miatorna är non interference??? Efter att lilla frun gjort sallad av toppen på våran Clio (som är 5år och 3 månader gammal och rullat 9600mil, bytesintervallet är 5år eller 12000mil ) så blev jag jättenervös för Miatan och ringde Mazda och kollade. Njaaa blev svaret.... många klarar sig men det är inget officiellt.
Då lär inte få ett intyg från Mazda att det är fritt fram att kapa kamremmen på maxvarv

Med den "lilla" bank av erfarenhet som finns när det gäller standardracing mm på Miatan kan jag men 99,9% sannolikhet påstå att ventilerna går fritt på en frisk motor. Lite osäker men jag har för mig att du tom kan öka lift lite och fortfarande ha non-interferance.

Som exempel på hur riskfyllt Mazda ser på kamremsbrott så är bytesintervallet 16000 mil i Carlifornien men 10000mil överallt annars, med samma rem...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Jag kom just på att kammarna går hälften så fort som veven...
Alltså, en tand på insugskammen (8 grader) borde då motsvara 16 grader på veven, eller?
Det "råkar" ju sammanfalla med 14+2...

Hittade en bild på vevens remskiva: 23 tänder => ca 16 grader...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Re: Kamrem hoppat?

NiklasFalk skrev:
FSN skrev:
Är det 2000% helt säkert att Miatorna är non interference??? Efter att lilla frun gjort sallad av toppen på våran Clio (som är 5år och 3 månader gammal och rullat 9600mil, bytesintervallet är 5år eller 12000mil ) så blev jag jättenervös för Miatan och ringde Mazda och kollade. Njaaa blev svaret.... många klarar sig men det är inget officiellt.
Då lär inte få ett intyg från Mazda att det är fritt fram att kapa kamremmen på maxvarv

Med den "lilla" bank av erfarenhet som finns när det gäller standardracing mm på Miatan kan jag men 99,9% sannolikhet påstå att ventilerna går fritt på en frisk motor. Lite osäker men jag har för mig att du tom kan öka lift lite och fortfarande ha non-interferance.

Som exempel på hur riskfyllt Mazda ser på kamremsbrott så är bytesintervallet 16000 mil i Carlifornien men 10000mil överallt annars, med samma rem...


I dagligt tal brukar sägs att alla Mazdas motorer är "kollisonsfria", men ingen motor är kollisons fri på maxvarv. Men vid brott lite mediåkra varvtal så ska det inte vara några problem.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Frågan är ju då, varför hoppade den en tand. Är remmen inte tillräckligt spänd, har en rullare på något sätt pajjat, eller något annat galet hänt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Re: Kamrem hoppat?

FSN skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jovani skrev:
Från en lekman som inte vet...Fast har havererat tvåbilars toppar....

Borde inte ventilerna slå i kolvarna om den står så fel
eller har du haft sådan satans tur att du har klarat dig???


Miatans motor är "non interference" så det är ingen fara
Har du kört Ford?



Är det 2000% helt säkert att Miatorna är non interference??? Efter att lilla frun gjort sallad av toppen på våran Clio (som är 5år och 3 månader gammal och rullat 9600mil, bytesintervallet är 5år eller 12000mil ) så blev jag jättenervös för Miatan och ringde Mazda och kollade. Njaaa blev svaret.... många klarar sig men det är inget officiellt.


(OT)
På Clion gäller 5år eller 12000mil, det som infaller först bör man tillägga. Gösta 85år som kör till 348mil/år ska alltså byta efter 5år. Jag har samma intervall på min men tänker byta i förtid

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18023



Kamremmen kan hoppa några kugg fastän alla prylar funkar som de ska. Brorsans gamla 360 GLT hoppade remmen en bit på när han hoppade med bilen. Oplanerade G-krafter kan ge alla möjliga fenomen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Kamremmen kan hoppa några kugg fastän alla prylar funkar som de ska. Brorsans gamla 360 GLT hoppade remmen en bit på när han hoppade med bilen. Oplanerade G-krafter kan ge alla möjliga fenomen.

Jag får väl köra mindre på curbsen då

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Lennart Mäkinen skrev:
Kamremmen kan hoppa några kugg fastän alla prylar funkar som de ska. Brorsans gamla 360 GLT hoppade remmen en bit på när han hoppade med bilen. Oplanerade G-krafter kan ge alla möjliga fenomen.

Skumt...!

Kanske tur att man har kedjor på V6:an...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag har varit "airborne" med min röda miata och det hoppade inga kamremmar där inte...

Men visst, anything can happen. En inspektion och tillrättaläggande av remmen (kanske byte när man ändå håller på - glöm inte vattenpumpen och alla packningarna) är nog bra att göra. Förresten rekommenderar jag även byte av vevaxelpackningen när man ändå är där nere och grottar.

Det tog mig en eftermiddag att göra alltihop på den gröne. Inte alls komplicerat thumbs up och visste jag det var så enkelt hade jag gjort det innan vattenpumpen gav upp och tömde all kylvätska på vägen

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har varit "airborne" med min röda miata och det hoppade inga kamremmar där inte...

Men visst, anything can happen. En inspektion och tillrättaläggande av remmen (kanske byte när man ändå håller på - glöm inte vattenpumpen och alla packningarna) är nog bra att göra. Förresten rekommenderar jag även byte av vevaxelpackningen när man ändå är där nere och grottar.

Det tog mig en eftermiddag att göra alltihop på den gröne. Inte alls komplicerat thumbs up och visste jag det var så enkelt hade jag gjort det innan vattenpumpen gav upp och tömde all kylvätska på vägen


Jag har ju gjort allt det där, inklusive vattenpump och vevaxeltätning (2004)...
Nu står jag med kamkåpan borta - och allt ser rätt ut
Jag har iofs inte tagit bort vevens remskiva/balanshjul utan kollar på plastskalan, men jag har ju redan kollat att den skalan stämmer med kolvens verkliga läge.

Vad f-n gör jag nu
Hur kan tändningen annars hoppa 16 grader framåt?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Kan styrdatorn ha fått spel?



(Professionell term från en datakonsult)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Jet skrev:
Kan styrdatorn ha fått spel?
(Professionell term från en datakonsult)


Ja... alltså... Om man tar uteslutningsmetoden och för en stund påstår att kammar och vev står rätt i förhållande till varandra - och kamvinkelgivaren inte har lossnat och roterat (det har den inte), så är det ju inte så mycket kvar att peka på:

ECU, eller
Igniter/tändspole/tändkabel/tändstift

Vem har någonsin hört talas om en tändspole eller tändkabel med fördröjning?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
Kamrem hoppat?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande