| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kamrem hoppat?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8020 totalt) |
|
Kamrem hoppat?
I tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 16 grader motsvarar 2 kuggar på insugskammen... Men, efter justering till 10 grader (mer gick ju inte) förtändning går bilen som ett skott! (särskilt om man jämför med 2 graders eftertändning...). Kan remmen ha hoppat - och bilen ändå gå så bra
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Det är väl inte orimligt, antar att din fördelare går på en av kammarna då altså
Det är väl å andra sidan inte svårt att kolla att kammarna står rätt mot veven? Attans snabb du blir sen när det blir rätt då alltså.... _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re: Kamrem hoppat?
Från en lekman som inte vet...Fast har havererat tvåbilars toppar.... Borde inte ventilerna slå i kolvarna om den står så fel
eller har du haft sådan satans tur att du har klarat dig??? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Miatans motor är "non interference" så det är ingen fara
Har du kört Ford?
||||||
Finns ingen fördelare. Tändningen är "waste spark" om jag inte minns terminologin fel. Det sitter en hallgivare på insugskammen som berättar för styrdatorn att "nu är det dags igen". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
I bakre änden på insugskammen sitter en kamvinkelgivare (CAS). ECUn lägger tändningen 10 grader före TDC m h a signalen från CAS. Genom att lossa CAS och vrida den kan jag lura ECUn och på så sätt få t ex 14 grader förtändning. Normalt sett har man marginal nog att ställa åtminstone 18 grader förtändning, men nu kommer jag inte längre än till 10 grader, vilket jag tolkar som att insugskammen "halkat efter", d v s att remmen hoppat över ett (eller snarare 2) tänder... Jag får väl plocka av ventilkåpan och kolla
EDIT: Micke hann emellan, ser jag
||||||
Visst, det tar bara en timme - men jag har lagt hela kvällen på att montera dragkrok på V70:n
om nu remmen har hoppat... hur ska man ställa sig till det? Jag har ju bytt både rem och spännare m m ganska nyligen (februari 2004) Bara rätta till och köra vidare?
||||||
|
Är det 2000% helt säkert att Miatorna är non interference??? Efter att lilla frun gjort sallad av toppen på våran Clio (som är 5år och 3 månader gammal och rullat 9600mil, bytesintervallet är 5år eller 12000mil ) så blev jag jättenervös för Miatan och ringde Mazda och kollade. Njaaa blev svaret.... många klarar sig men det är inget officiellt.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Med den "lilla" bank av erfarenhet som finns när det gäller standardracing mm på Miatan kan jag men 99,9% sannolikhet påstå att ventilerna går fritt på en frisk motor. Lite osäker men jag har för mig att du tom kan öka lift lite och fortfarande ha non-interferance. Som exempel på hur riskfyllt Mazda ser på kamremsbrott så är bytesintervallet 16000 mil i Carlifornien men 10000mil överallt annars, med samma rem... |
||||||
|
Jag kom just på att kammarna går hälften så fort som veven...
Alltså, en tand på insugskammen (8 grader) borde då motsvara 16 grader på veven, eller? Det "råkar" ju sammanfalla med 14+2... Hittade en bild på vevens remskiva: 23 tänder => ca 16 grader... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
I dagligt tal brukar sägs att alla Mazdas motorer är "kollisonsfria", men ingen motor är kollisons fri på maxvarv. Men vid brott lite mediåkra varvtal så ska det inte vara några problem. |
||||||
|
(OT) På Clion gäller 5år eller 12000mil, det som infaller först bör man tillägga. Gösta 85år som kör till 348mil/år ska alltså byta efter 5år. Jag har samma intervall på min men tänker byta i förtid
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||
|
Kamremmen kan hoppa några kugg fastän alla prylar funkar som de ska. Brorsans gamla 360 GLT hoppade remmen en bit på när han hoppade med bilen. Oplanerade G-krafter kan ge alla möjliga fenomen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag får väl köra mindre på curbsen då
||||||
Skumt...! Kanske tur att man har kedjor på V6:an...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag har varit "airborne" med min röda miata och det hoppade inga kamremmar där inte...
Men visst, anything can happen. En inspektion och tillrättaläggande av remmen (kanske byte när man ändå håller på - glöm inte vattenpumpen och alla packningarna) är nog bra att göra. Förresten rekommenderar jag även byte av vevaxelpackningen när man ändå är där nere och grottar. Det tog mig en eftermiddag att göra alltihop på den gröne. Inte alls komplicerat
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag har ju gjort allt det där, inklusive vattenpump och vevaxeltätning (2004)... Nu står jag med kamkåpan borta - och allt ser rätt ut
Jag har iofs inte tagit bort vevens remskiva/balanshjul utan kollar på plastskalan, men jag har ju redan kollat att den skalan stämmer med kolvens verkliga läge. Vad f-n gör jag nu
Hur kan tändningen annars hoppa 16 grader framåt? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Ja... alltså... Om man tar uteslutningsmetoden och för en stund påstår att kammar och vev står rätt i förhållande till varandra - och kamvinkelgivaren inte har lossnat och roterat (det har den inte), så är det ju inte så mycket kvar att peka på: ECU, eller Igniter/tändspole/tändkabel/tändstift Vem har någonsin hört talas om en tändspole eller tändkabel med fördröjning?
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kamrem hoppat?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8020 totalt) |