Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromsbelägg och skivor?
2407 besök totalt
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 664


Trådstartare
bromsbelägg och skivor?

efter min första bankörning på anderstorp så kunde jag konstatera att mina bromsar va helt väderlösa. så därför undrar jag vad ni andra kör med och är nöjda med. själv körde jag på tarox belägg med ap bromsvätska. har kollat lite på pagid, ferodo och sbs. funderar även på att köpa tarox skivor men efter körningen på anderstorp så tvekar jag lite på deras kvalite. sbs använder vi på våran racerbil och är mycket bra vet inte om det finns till min bil dock . beläggen ska sitta på en honda civic type r

tack på förhand

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

flyttade din tråd till skruva banåkabil thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Du har PM.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Den gamla rejsa-devisen skaffa bra kylning och bra belägg (tex. PFC som Stacke säkert vill pracka på dej ) räcker långt!
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



om du skall ha det till en CTR så vore det en bra idé
att prata med någon banräv på Hondaklubben som kör CTR.

Jag skulle testa ringa Jonas "Jontis" Sundgren som är klippa på allt som har med CTR att göra.

Han jobbar nuförtiden på Speedworks i Stockholm/ Haninge.
Telefon: 08-7760016 samt 08-7760019.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Dan; pracka på vet jag inte om det är rätt ord, men jag kan erbjuda en produkt som löser problemen för en mkt billig penning. hehe
Har ett långloppsteam i SLC med en CTR så viss erfarenhet finns.

Har du testat Ferodo-beläggen ännu?

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Stacke skrev:
Dan; pracka på vet jag inte om det är rätt ord, men jag kan erbjuda en produkt som löser problemen för en mkt billig penning. hehe
Har ett långloppsteam i SLC med en CTR så viss erfarenhet finns.

Har du testat Ferodo-beläggen ännu?


Jooo, jag skojade lite
PFC har jag mycket goda erfarenheter av, så det kommer snart en beställning till från mej ..

Är det mej du frågar om Ferodo? Mina DS3000 funkade också bra, har dock inte provat i samma bil än så någon detaljerad jämförelse kan jag inte göra. Men beläggen kändes snarlika.
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 664


Trådstartare
DS3000 har vi kört med på våran racerbil dom bettar bra men slits väldigt fort.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Japp, DS3000 för långlopp blir ofta dyrt pga den korta livslängden, men bettet är ok.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Nu kanske jag gör bort mig helt då jag inte har en aning om utifall dessa finns till Honda... eller hur de eg är att jämföra med riktiga rejs-belägg. Dessutom har jag en tämligen begränsad kunskap om belägg...

Jag kör på ETF-belägg vilka tydligen ska vara en kompromiss mellan gat och banbelägg... Enda eg skillnaden mot gatbelägg är att de ska tåla bra med värme. De är dessutom tämligen billiga... (700:-/fram till 928.. vilket i sammanhanget är rätt billigt). De ska vara betydligt snällare mot skivorna än tex pagidbelägg. Livslängden... för mig har de varat minst en säsong med bankörning ca en gång i veckan. Den enda nackdelen jag vet är att de dammar nått in i bomben....

De är väl förmodligen inte i samma klass som de värsta rejsbeläggen men jag tycker de är en ganska trevlig kompromiss med ett trevligt pris... definitivt något för folk som kör både bana och gata.

Skulle inte förvåna mig om de skulle vara alldeles utmärkta i långlopp pga värmeegenskaperna och priset..


EDIT: Hemsida om nån är intresserad.. http://www.etf-freni.it/eng/default.asp

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 664


Trådstartare
Stacke har redan bakat ihop ett litet paket till mig som jag hoppas blir bra

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Adam928 skrev:

...
Jag kör på ETF-belägg vilka tydligen ska vara en kompromiss mellan gat och banbelägg... Enda eg skillnaden mot gatbelägg är att de ska tåla bra med värme. De är dessutom tämligen billiga... (700:-/fram till 928.. vilket i sammanhanget är rätt billigt). De ska vara betydligt snällare mot skivorna än tex pagidbelägg. Livslängden... för mig har de varat minst en säsong med bankörning ca en gång i veckan. Den enda nackdelen jag vet är att de dammar nått in i bomben....

...


Intresant! 928'an är ju inte lätt som en fjäder precis. Undrar om det är fler här som kör med dessa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Jonaslarsson,
Finnemang..

Magnus,
Så sant så... De väger en del.
1580kg står det i boken så det kan gå rätt hårt åt bromsarna. Har dock för mig att det låg under detta när jag mätte vid en stötdämpartest för några veckor sedan.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag har kört med dessa man har inte riktigt samma positiva saker att säga om ETF. MEN förra veckan så upptäckte jag en bromsslang som höll på att ge sig så jag kanske inte ska beskylla beläggen för mina minst sagt märkliga bromsegenskaper.

Det man kan säga är att dom bettar bra när dom har fått upp lite värme, men i kallt tillstånd så är det lite sämre. Mina klotsar slets väldigt hårt med slitsade skivor så det verkar dom inte må så bra av. Däremot så var slitaget på beläggen lågt utan slitsarna.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Izar
Kan har varit slitsarna i sig som var lite för vassa i kanterna... i de fallen så river de ju sönder beläggen ganska fort tyvärr... För mig har de hållit väldans bra.

Känner dock igen det där med att de nyper åt än bättre när de fått upp lite värme.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jo det var det kanske. Men det var så att det var mina skivor som satt på som jag lämnade inte för slitsning. Samma ETF klotsar, tyckte att de såg helt ok ut, ungefär slitna till hälften, inga sprickor, de föll inte isär trots en ganska hårdhänt behandling. Efter ett banmöte på Mantorp så var klotsarna näst intill slut, sltaget var märkbart, har inte noterat detta förut med solida skivor.

Jag har ett banmöte kvar på klotsarna sen blir det nya vi får se om ETF får fortsatt förtroende eller som det ska bli något annat, har inte bestämt mig än.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Adam, vad för andra belägg har du kört på bana med och hur funkade de i jämförelse?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Magnus,
Jag har bara hunnit avverka två sorter på bana med denna bilen. När jag köpte bilen satt det mekonomenbelägg på som brann upp efter några varv på Mittsverige

Efter det så har jag kört med ETF-beläggen och varit ganska nöjd. Så eg har jag dåligt med några bra referenser.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Skruva banåkabil
bromsbelägg och skivor?
2407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande